In memoriam: H.R. Giger (1940-2014)

Het nieuws dat H.R. Giger is overleden, de Zwitserse kunstenaar die indertijd de alien uit ‘Alien’ ontwierp, bezorgde ons daarstraks een klein maar hevig pijntje in de borststreek – hopelijk zit er geen chestburster klaar.

Weet u: als ‘Alien’ (1979) ook vandaag nog zo’n griezelige impact heeft, dan is dat niet alleen de verdienste van regisseur Ridley Scott, componist Jerry Goldsmith, scenarist Dan O’Bannon en hoofdactrice Sigourney Weaver, maar ook – en misschien wel vooràl – van H.R. Giger. Want behalve de alien kwamen ook de roesterige interieurs van de Nostromo, het nachtmerrie-achtige landschap van LV-226, het versteende skelet van de geheimzinnige space jockey, de broeierige egg chamber waar eerste officier Kane wordt besprongen door de facehugger, en de, ahum, vagina-achtige ingangen van het gecrashte buitenaardse ruimteschip, allemaal uit zijn koker.

De ‘Alien’-designs waren vintage Giger: wie op het internet eens wat afbeeldingen bekijkt van zijn airbrushkunst uit de jaren zestig en zeventig, ziet de contouren van de alien overal terugkeren - de bevreemdende lijnen, de seksueel geladen curven, de monochrome tinten, de afschrikwekkende uitsteeksels.

‘Ik had dertig jaar geleden enorm veel geluk dat ik het werk van Giger leerde kennen,’ zo vertelde Ridley Scott ons toen we hem twee jaar geleden interviewden over ‘Prometheus’. ‘Hij weigerde naar London te komen – hij heeft vliegangst – dus ik vloog zelf naar Zürich om hem proberen te overtuigen om mee te werken aan ‘Alien’. Hij heeft uiteindelijk niet alleen de alien ontworpen, maar ook de beruchte eieren, de facehugger, en de chestburster – allemaal great stuff. In die tijd bestonden er nog geen digitale effecten en moesten we alles met de hand maken: het hoofd van de alien, de kaken, de ledematen, de mechanismen om de ledematen te laten bewegen... Het rammelde aan alle kanten, maar het werkte wel. Aan ‘Prometheus’ heeft hij jammer genoeg niet meer meegewerkt: ik had hem wel gevraagd om enkele ontwerpen te leveren, maar de man is eerlijk gezegd een beetje traag geworden, en ik kon echt niet langer op hem wachten.’

Na ‘Alien’ fabriceerde Giger ook nog het monster en de fameuze droomtreinscène uit ‘Species’, en daarnaast ontwierp hij ook platenhoezen (voor onder anderen Debbie Harry, Dead Kennedys en Emerson, Lake & Palmer), interieurs, en achtergronden voor videogames. Voor Korn-zanger Jonathan Davis construeerde hij ooit een ‘biomechanische’ microfoonstaander, maar op de Gigerteller zal de alien wel altijd het hoogste scoren.

Weet u wat wij gaan doen? Wij gaan straks, na het invallen van de duisternis, als eerbetoon voor de duizendste keer naar ‘Alien’ kijken. En wanneer de alien zich naar het einde toe in vol ornaat opricht en voor de eerste keer écht zijn ijzingwekkende gedaante aan Ripley laat zien, zullen we met trillende lipjes denken aan H.G. Giger.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234