null Beeld

'Inglourious Basterds': Tarantino's weergaloze kruising tussen een oorlogsfilm en een spaghettiwestern

Geen idee wat zijn volgende film wordt, maar van ons mag Quentin Tarantino nú beginnen aan ‘The Hateful Eight Vs. Inglourious Basterds’. Stelt u het zich eens voor: premiejagers Kurt Russell en Samuel L. Jackson die in Minnie’s Haberdashery in de clinch gaan met de basterds van Lt. Aldo Raine (Brad Pitt) – dát zou nog eens vuurwerk geven!

''De old­timers, de grote hoeden, de kostuums, de veldslagen: Hollywood heeft Wereldoorlog II een beetje gebanaliseerd.'' Quentin Tarantino

In afwachting kunt u zaterdag gewoon nog eens kijken naar ‘Inglourious Basterds’, Tarantino’s weergaloze kruising tussen een oorlogsfilm en een spaghettiwestern. Van de briljante openingsscène, waarin we kennismaken met de ongebruikelijke verhoortechnieken van de sinistere SS-kolonel Hans Landa (de verbluffende Christoph Waltz), tot de uitzinnige slot-scène waarin Hitler zijn verdiende loon krijgt: dit is een 153 minuten durend Tarantino-feestje grand cru.

- ‘Inglourious Basterds’ lijkt totaal niet op grote oorlogsepossen als ‘The Longest Day’ of ‘Saving Private Ryan’. We krijgen geen veldslagen te zien, geen overvliegende bommenwerpers, geen brandende jeeps. Bijna alle scènes spelen zich af in benepen ruimtes – bars, kelders, kleedkamers.

Quentin Tarantino «Ik kan best wel genieten van een lekker ouderwets Wereldoorlog II-drama, maar het was nooit de bedoeling om er zelf één te maken. Mijn voorkeur gaat uit naar lange praatscènes in claustrofobische ruimtes, zoals de openingsscène in de boerderij, of de scène in de taverne. Op die momenten maak je de gruwel van de oorlog écht voelbaar, en dat is iets waar de oorlogsfilms van de laatste dertig jaar volgens mij niet in zijn geslaagd. Hollywood heeft Wereldoorlog II een beetje gebanaliseerd. De oldtimers, de grote hoeden, de kostuums, de veldslagen: we hebben het allemaal al te vaak gezien. Wat mij interesseert, zijn de kleine menselijke drama’s. Wat overigens níet wilt zeggen dat ‘Inglourious Basterds’ geen kletterende actie bevat. Eigenlijk is de scène in La Louisiane mijn versie van een grote veldslag.»

- Ook de soundtrack is fantastisch. Op een bepaald moment barst er zelfs een liedje van David Bowie los: ‘Cat People (Putting Out Fire)’. Een popsong uit de vroege jaren 80 in een Wereldoorlog II-film: ’t is gedurfd, maar het werkt wonderwel.

Tarantino «Ik speel graag met muziek, maar ik kan niet zo goed uitleggen waarom ik precies voor díe song van Bowie heb gekozen – behalve dat ik het altijd een fantastisch nummer heb gevonden. Bowie schreef ‘Putting Out Fire’ speciaal voor ‘Cat People’, maar Paul Schrader verknalde het door de song op de aftiteling te kwakken. Een schande! Toen ik ‘Cat People’ zag, dacht ik: als ik die song zou gebruiken, dan zou ik er een volledige scène omheen bouwen! En dat is precies wat ik heb gedaan.»

- U vertrouwt uw rollen graag toe aan acteurs met wie u al eerder hebt samengewerkt: zo duiken in ‘The Hateful Eight’ onder meer de oudgedienden Samuel L. Jackson, Tim Roth en Kurt Russell op. Omdat u hen vertrouwt?

Tarantino «Ja, ik schrijf mijn materiaal specifiek voor die mannen – ik noem hen de Tarantino Superstars (lacht). Ze weten hoe ze met mijn teksten om moeten gaan, ze weten hoe ze mijn dialogen moeten uitspreken, en ze snappen mijn ritmes. Mijn dialogen klinken extra cool wanneer ze uit de monden van Tim en Sam komen (lacht). En ook, heel belangrijk: ze begrijpen de humor. Weet je, niet iedere acteur wordt geboren met de geinige theatraliteit die nodig is in mijn films.»

- Weet u al wat uw negende film wordt? Er wordt gefluisterd dat u opnieuw een oorlogsfilm gaat draaien: ‘Killer Crow’, over enkele zwarte soldaten die keet schoppen in Europa.

Tarantino «Yeah, ‘Killer Crow’ is één van de projecten die ik al jaren zit op te warmen in mijn microgolfoven. En het feit dat het scenario al voor meer dan de helft klaar is, zou erop kunnen wijzen dat we binnenkort een ‘ting!’ gaan horen (lacht).»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234