Ingrid Lieten, Vlaams minister van Media

De eerste vraag is nog niet gesteld, en Ingrid Lieten (47) kan een geeuw al nauwelijks onderdrukken. Ze veert pas op als het thuisfront op haar iPhone kledingadvies vraagt voor het schoolfeest van jongste zoon Mats.

Ingrid Lieten over het derde kanaal van de VRT

HUMO Hoe lopen de onderhandelingen over het nieuwe beheerscontract van de VRT?

Ingrid Lieten «Goed. Voor de zomer wil ik de nieuwe overeenkomst rond hebben.»

HUMO U hebt al een aantal keren gezegd dat kijkcijfers voor u niet het allerbelangrijkste zijn. Waar wilt u de VRT dan wél op afrekenen?

Lieten «De VRT moet zoveel mogelijk Vlamingen bereiken met informatie, cultuur en entertainment. Dat is belangrijker dan hoge kijkcijfers halen met enkele populaire programma's.

»Op dit moment worden niet alle Vlamingen bereikt - ik denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Vlamingen. Het is nochtans belangrijk, ook voor hun integratie. Daar is dus werk aan de winkel: de VRT moet pal staan voor diversiteit, voor en achter de schermen. Jongeren zijn nog zo'n doelgroep die te weinig wordt bereikt. Toch niet door de televisie - wel door Studio Brussel en MNM.»

HUMO De jongste luistercijfers van MNM zijn ronduit dramatisch: de zender is met 8 procent marktaandeel nog half zo groot als concurrent Q-Music, en zelfs kleiner dan Studio Brussel en Radio 1.

Lieten «We wilden toch af van dat cijferfetisjisme? MNM hoeft voor mij Q-Music niet te beconcurreren. Nogmaals, voor mij telt het bereik. Alle groepen van de Vlaamse bevolking moeten aan hun trekken komen bij één van de huismerken van de VRT. MNM bereikt elke dag een half miljoen jongeren die andere zenders niet bereiken. Dát vind ik belangrijk.»

HUMO De roep om MNM te verkopen aan de privésector zal weer de kop opsteken. De VRT zou het geld van zo'n verkoop nuttig kunnen gebruiken? Misschien zijn Wouter Vandenhaute en De Vijver wel geïnteresseerd in MNM?

Lieten (lacht) «Daar twijfel ik niet aan, maar MNM is niet te koop. De zender is bezig met een grondige inhoudelijke hervorming: ze zullen bijvoorbeeld hun nieuwsuitzendingen beter op hun jonge doelpubliek afstemmen, en nog meer het accent op diversiteit leggen. Die transformatie is nog maar pas begonnen. MNM krijgt van mij zeker nog krediet.»

HUMO Hoe wilt u met televisie jongeren bereiken?

Lieten «Er komt een derde tv-kanaal, en dat wordt de kinder- én jongerenzender. Simpel gezegd wil ik voor jongeren een soort Studio Brussel en MNM op televisie. Ik heb de VRT-directie al gevraagd om daarvoor een plan uit te werken. Voor alle duidelijkheid, ik heb het dus níét over een Ketnet-bis. Ketnet blijft voor de kleinsten in de vooravond, en daarna komt de jongerenzender voor jongeren vanaf tien, twaalf tot achttien en iets ouder.»

HUMO Zitten die jongeren wel te wachten op een eigen televisiekanaal? Adolescenten surfen op het internet, zitten op Facebook, kijken naar YouTube, downloaden filmpjes...

Lieten «Als ik thuiskom, zit m'n zoon van zeventien soms voor de tv te sms'en met zijn laptop op schoot. En als ik dan vraag wat hij aan het doen is, antwoordt hij: 'Mijn huiswerk maken!' (lacht) Maar uit een recente enquête van de UA blijkt dat 70% van de jongeren behoefte heeft aan een eigen zender. Dat jonge publiek aanspreken is de uitdaging voor de VRT. Het zal een zeer interactieve zender moeten zijn, die een beroep doet op de creativiteit van de jongeren zelf. Denk maar aan wat stampmedia.be (Vlaams persagentschap voor jongeren, red.) of villanella.be (virtueel kunstencentrum voor jongeren, red.) doen.»

Het volledige artikel leest u in Humo 3691 van dinsdag 31 mei 2011.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234