'De maiskolf met de parel'.Beeld Instagram

Creatief in Quarantaine

Instagrammers bestrijden verveling op #tussenkunstenquarantaine

Kunst is ook buiten de theaters en musea te vinden. Veel creatieve Instagrammers amuseren zich met quarantainekunst. Doet u beter dan de kunstenaars hieronder?

Van wekenlang thuiszitten wordt een mens langzaam gek of depressief, of beide. Ziet u de muren ook al op u afkomen? Mooi, dat kan namelijk een geweldige inspiratie zijn om thuis zelf de grote ijzeren platenkunst van Richard Serra na te maken. Nergens voelen muren immers beklemmender dan in de Serra-zaal van het Gugenheimmuseum in Bilbao.

De bedenkers van #tussenkunst­enquarantaine vinden dat frustratie het beste kan worden omgezet in creativiteit en dagen thuiswerkende Instagrammers uit om met behulp van drie attributen een eigen versie van een kunstwerk te maken. Het initiatief slaat duidelijk aan, want er zijn al meer dan 2.000 nieuwe versies van bekende en minder bekende kunstwerken verschenen.

Het ‘Meisje met de parel’ van Johannes Vermeer is één van de meest geliefde kunstwerken. Het doek blijkt tientallen mensen te inspireren. Vrouwen, kinderen, mannen (met handdoek op het hoofd) en zelfs een maiskolf met een oorbel blijken overeenkomsten te hebben met het werk van de oude meester. Ook heel populair is de conceptuele kunst van Maurizio Cattelan. De voorwerpen die in navolging van Cattelans banaan door de Instagrammers aan de muur worden geplakt lopen uiteen van een tube gele mosterd, tot de gehamsterde toiletrollen waar kennelijk half Nederland nu een overschot aan heeft.

De schreeuw van een oude boterham

Dat wc-papieroverschot duikt trouwens vaker op in de quarantainekunst. Rollen doen bijvoorbeeld dienst als grote witte kraag of als ­gepoederde pruik op een portret uit de barokke schilderkunst. Ook werken ze perfect voor een reconstructie van ‘De grote golf van Kanagawa’, van prentkunstenaar Katsushika Hokusai. En op de juiste manier gevouwen maak je van een rol een pijp en is het ‘Ceci n’est pas un rouleau de papier de toilette’.

Andere gehamsterde levensmiddelen, zoals huismerkblikken zwarte bonen en gepelde tomaten, worden opeens een Andy Warhol en iemand zag in een oude boterham ‘De schreeuw’ van Edvard Munch. Ook een geslaagde impressie van ‘De schreeuw’ is die waarin een krijsende kat op de voorgrond treedt. Het huisdier blijkt vaker bereid zijn luie plekje in de vensterbank op te geven om te worden vereeuwigd. Op diverse versies van het jugendstilaffiche ‘Le Chat Noir’ van Théophile-Alexandre Steinlen zien we het dier terug. Maar ook als schootpoes, Lam Gods, Jezus die van God het leven krijgt in de Sixtijnse Kapel en meerdere keren als, jawel, het ‘Meisje met de parel’.

Dat de thuiswerkende Instagrammers gallisch worden van het stilzitten blijkt bijvoorbeeld ook uit de ingewikkelde yogapose die het roodgeschilderde stalen kunstwerk ‘K-Piece’ van Mark di Suvero uit het Kröller-Müller Museum imiteert.

Bent u ook wars van stilzitten en geïnspireerd geraakt? Plaats dan uw inzending op Instagram met #tussenkunstenquarantaine. Houd daarbij wel rekening met de anderhalvemeter-afstandregel. Een eigen versie van Rembrandts ‘Nachtwacht’ is dus misschien niet zo’n goed idee.

'K-Piece Yogapose'Beeld Instagram
'Dit is geen toiletrol.'Beeld Instagram
Conceptuele toiletrolkunstBeeld Instagram
Toiletrollen als poederpruik.Beeld Instagram
'De man met de earpod.'Beeld Instagram

(Trouw)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234