Interview: Alleen Elvis blijft bestaan
Veerle Baetens had – helaas! – al een afspraak bij haar chakratherapeut, en dus kwam de ‘Alleen Elvis’-redactie voor de aflevering van vanavond al snel uit bij die ándere Grootste Actrice van Vlaanderen: Viviane De Muynck. Zij is allicht de eerste praatgast van Thomas Vanderveken die hoegenaamd géén moeite had om voldoende interessante fragmenten te kiezen.
'Viviane De Muynck: 'Ze zouden mij een tv-programma moeten geven waarin ik de jeugd onderwijs in de dingen die ze gezien moeten hebben.'
Viviane De Muynck «Integendeel: ik had er veel te veel. Och kind, ze zouden mij eigenlijk een televisieprogramma moeten geven waarin ik in een zetel zit en de jeugd onderwijs in de dingen die ze gezien moeten hebben.»
HUMO Ja, dát zal Canvas erbovenop helpen!
De Muynck «Ik ben vroeger heel veel naar de bioscoop geweest, zie je, en ik heb ook altijd veel films gehuurd: dan ging ik naar de videotheek om vier of vijf films van één regisseur of één acteur te huren, om erachter te komen hoe ze het deden. Wat het nu precies was waarom je bij de ene ontroerd of geamuseerd raakte, en bij de andere niet.
»Ik vind het trouwens ontzettend jammer dat er tegenwoordig nog zo weinig bioscopen in het straatbeeld zijn overgebleven. Vroeger had je in Antwerpen her en der bioscopen met verschillende programmaties; nu heb je enkel nog van die gigantische Kinepolissen, waar je knettergek wordt als er weer iemand naast je zit met een grote bak popcorn of een beker Coca Cola met veel ijsblokjes – dat je denkt: ‘Doe dat thuis!’ Ik kijk liever in gewijde stilte naar een film.»
HUMO Voor ‘Alleen Elvis’ hebt u onder meer gekozen voor een fragment uit ‘Berlin Alexanderplatz’, de legendarische televisieserie van Rainer Werner Fassbinder.
De Muynck «Je weet, van tijd tot tijd geef ik al eens een workshop in het buitenland. De laatste keer was in de Hogeschool voor de Kunsten in Bern, en het trof me dat de meeste van die jongeren nog nooit van Fassbinder gehoord hadden. Ik sloeg daar werkelijk van achterover. Fassbinder was een regisseur die het verdient om voort te leven: daarom heb ik voor een ronduit waanzinnig fragment uit ‘Berlin Alexanderplatz’ gekozen, waarvan ik me hardop afvraag of het vandaag de dag nog gemaakt zou kunnen worden.»
HUMO U koos ook voor een scène uit ‘Absolutely Fabulous’.
De Muynck «Ik vind dat een ongelooflijk grappige sitcom, wat wellicht ook wel wat te maken heeft met het feit dat die twee vrouwen in een periode zijn blijven hangen die ik me nog levendig kan herinneren: de flowerpower, de hype rond de film ‘Blow-Up’, de party’s en de champagne. Heel mooi ook hoe het generatieconflict in die serie is uitgewerkt: één van die twee vrouwen heeft een dochter die eigenlijk volwassener is dan zij, en die liever een normaal, geregeld leven wil.»
HUMO Hebt u zich in uw carrière eigenlijk al ooit aan comedy gewaagd?
De Muynck «Nee, niet als zodanig. Ik zou het nochtans graag wíllen doen, al hangt het ervan af met wie: ik moet me kunnen vinden in zijn of haar gevoel voor humor. Ik hou van humor die bijna en passant is, niet van het soort dijenkletsende humor die je als een vuistslag ervaart, en waarvan je denkt: ‘Jaja, ik wéét dat het bedoeld is om te lachen, maar mag het alsjeblieft iets subtieler?’ Hoewel: indertijd heb ik wel altijd met heel veel plezier gekeken naar Tommy Cooper en zijn goocheltrucs die altijd mislukten. Terwijl dat toch ook niet altijd even subtiel was.»
HUMO Op het podium gestorven hè, Tommy Cooper.
De Muynck «Ja, terwijl heel de zaal bulderde van het lachen. Daar zou ik meteen voor tekenen, voor zo’n dood. Het ene moment ben je er nog, het volgende niet meer: mooier kan toch niet?
»Pas op, ik plan nog wel een tijdje voort te leven, hoor (lacht).»