Interview: Zomergasten

Adriaan Geuze (Dordrecht, 1960) is landschapsarchitect. Al is dat eigenlijk een veel te beperkte term voor de wijze waarop hij te werk gaat. Met zijn bureau West 8, gevestigd in Rotterdam en in New York, schaakt hij bij voorkeur op meerdere borden tegelijk.

Hij realiseerde projecten over heel de wereld. Dicht bij huis is het vernieuwde centraal station van Rotterdam misschien wel zijn bekendste werk. Al is ook dat dossier veel meer dan ‘slechts’ een station. Het is eerder een hertekening van het drukste deel van de stad Rotterdam.

Kortom: een man die midden in de wereld staat, deze Adriaan Geuze. Het doet vermoeden waarom de VPRO hem uitnodigde om op 16 augustus de vierde Zomergast van 2015 te zijn. De uitverkorene bleek bereid om Humo vanaf zijn vakantieadres in Spanje te woord te staan, teneinde één en ander alvast toe te lichten. Simpático!

HUMO Dag Adriaan, je doet aan urban landscaping. Wat is dat precies?

Adriaan Geuze «Je moet het als volgt zien: ik vind disciplines als architect, landschapsarchitect, waterbouwkundige, et cetera, zéér kunstmatig. Stad, landschap, infrastructuur zijn een amalgaam. Stedenbouw, design, engineering, ecologie en architectuur vloeien derhalve over in elkaar.»

HUMO Past Rotterdam Centraal ook in dat beeld?

Geuze «Niet helemaal, het ging daar vooral om de architectuur van een complex openbaarvervoerknooppunt. Met twee partners hebben we daarvoor een bureau opgericht: Team CS. Dit bureau, dat gevestigd is op de bouwplaats, heeft gedurende tien jaar aan de realisatie van het station gewerkt.»

'Een ingenieur zal aan de slag gaan met de vraag die er ligt. Zonder poespas'

HUMO Dat lijkt aardig gelukt, want het station is al meerdere keren in de prijzen gevallen. Je zou het bij ‘Zomergasten’ over ‘de rol van de ingenieur’ willen hebben. Verklaar.

Geuze «Ik denk dat we met zijn allen een probleem hebben op het vlak van hoe we in onze maatschappij bepaalde zaken aanpakken. Lees de krant maar – de overheid kent problemen op IT-gebied, de infrastructuur van het spoor is problematisch. Dat zijn ook gewoon complexe vraagstukken. De fout die we mijns inziens maken, is dat we die kwesties vooral juridisch benaderen, of puur vanuit management. Kijk alleen al naar hoe het tot stand komt: procedure na procedure, clausules, etc. Een ingenieur zal aan de slag gaan met de vraag die er ligt. Zonder poespas. Je moet als maatschappij erkennen dat het lastige uitdagingen zijn. En dan beetje bij beetje aan de oplossing werken. Daarbij zal er ook soms een fout gemaakt worden, of zal er iets niet werken. Dat moet je dan accepteren.»

HUMO Jij zegt dus: geef ingenieurs de sleutels van de samenleving?

Geuze «Nee, nee, dat is te stellig. Maar ik wil het er bij ‘Zomergasten’ wél heel graag over hebben, erover denken.»

HUMO Speciaal voor de Humo-lezer: hoe verhoudt Vlaanderen zich tot deze materie?

Geuze «Wij werken met het bureau geregeld in Vlaanderen, een aantal van onze medewerkers is Vlaams. Wat ik interessant vind, is dat het landschap in Vlaanderen als ‘concept’ nauwelijks bestaat. In Nederland wordt er meer mee gedaan, worden er ontwerpen gemaakt, is het collectief bezit. In Vlaanderen speelt dat niet. Heel opmerkelijk.»

HUMO Tot besluit: je keuzefilm is ‘Jamón, Jamón’ van de Spaanse regisseur Bigas Luna. Je zit nu zelf in Spanje – je bent een groot liefhebber van de Iberische cultuur?

Geuze «Jazeker. Het is ook zo’n diverse cultuur – architectuur, dichtkunst, eten, dans, muziek, noem maar op. En dan ook nog per regio heel verschillend. We hebben hier al jaren een vakantiehuis, we komen er graag. Ik heb de film overigens vooral gekozen omdat hij zo gelaagd is – de sociale problemen van Spanje komen aan bod, de cultuur, het gaat over de liefde, over maatschappelijke verhoudingen en er zit ook nog een absurdistisch element in. Wat wil je nog meer?»

HUMO Niets. We gaan kijken. Olé!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234