null Beeld

Io sono l'amore

'Io sono l'amore' - 'Ik ben liefde' - is spannender dan de spannendste Hollywoodthriller, koortsiger dan een malariapatiënt, heftiger dan de heftigste vrijpartij. Na afloop valt er nog maar één ding te doen: beverig een sigaret opsteken.

Erik Stockman

Het begint nochtans heel klassiek: tijdens een luisterrijk verjaardagsfeest draagt Eduardo, de hoogbejaarde patriarch van de gefortuneerde familie Recchi, zijn macht over aan zijn zoon Tancredi én aan zijn sportieve kleinzoon Edo, zijn lieveling.

Heel even waan je je in een moderne versie van 'De Buddenbrooks', of van Visconti
's 'Il gattopardo', maar plotseling valt de lichtkegel op Emma (Tilda Swinton
), Tancredi's echtgenote, op het eerste gezicht een toonbeeld van beheerste burgerlijkheid.

Tijdens het feest valt Emma's oog op Antonio, een vriend van haar zoon, en ineens gutst de begeerte naar binnen - onverwacht, onblusbaar en onherstelbaar. Probleempje: Emma zit vastgelast aan een oerconventionele aristocratische wereld, en Antonio is 'maar' een kok. Traditie en hartstocht botsen loeihard tegen mekaar, als rendieren die met hun moordenaarsgeweien tegen mekaar rammen.

De plot - 'dame valt op blauwkiel' - is vrij simpel, ouderwets zelfs. Maar de onverbiddelijke kracht van 'Io sone l'amore' schuilt in de gloeiende bezieling, in de verschroeiende emotionele felheid, en in de kolkende urgentie die regisseur Luca Guadagnino
in zijn film heeft gelegd.

Uw hart in lichterlaaie zetten, dáár is het de cineast om te doen. En met dat doel voor ogen haalt hij de grote middelen uit de kast: onstuimig camerawerk, opzwepende muziek (van de befaamde Amerikaanse componist John Adams
) en bovenal een hoogrood tempo - de film déndert vooruit, en nergens valt een hendel voor een noodstop te bekennen.

Bij momenten gaat de regisseur grandioos uit de bocht, zoals wanneer hij een vrijpartij plotseling begint af te wisselen met hilarische natuuropnamen, maar op de één of andere manier horen die uitschuivers erbij. En er is altijd de perfect Italiaans sprekende Tilda Swinton - haar vertolking is groots, meeslepend, intens.

Ga dus kijken: u zal de vlinders in uw buik voelen bránden.

Bekijk de trailer:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234