null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

gezondheidslapen

Is acht uur slaap onhaalbaar? Geen nood, vijf is vaak al genoeg

Je hoort altijd dat een mens 8 uur slaap per nacht nodig heeft. Maar dat blijkt niet helemaal waar. Het ligt genuanceerder.

Je lichaam ervaart stress als gevaar en laat je uit voorzorg lichter slapen.

Volgens slaaponderzoeker Merijn van de Laar (Maastricht University) moeten we ons minder druk maken over hoelang we slapen en zouden we het meer moeten hebben over hoe diep we slapen.

Het overkomt iedereen weleens: een slechte nachtrust. Je gaat netjes op tijd naar bed voor die belangrijke vergadering of dat tentamen morgen, maar eenmaal in bed lijkt slapen een onmogelijke opgave. En het helpt ook niet dat met elk uur dat je op je wekker ziet verdwijnen je onrust toeneemt en het nog minder waarschijnlijk wordt dat je in slaap valt.

Volgens Van de Laar helpt de focus op 8 uur slaap hier niet bij. 

VAN DE LAAR «Je denkt vast: alles minder dan acht uur is slecht, want dat hoor je overal. Maar het blijkt dat theoretisch gezien de meeste mensen aan 4,5 tot 5 uur slaap genoeg hebben. Ik geef toe dat dat als weinig klinkt, maar er zit ook wel een addertje onder het gras: het gaat om 5 uur goede, diepe slaap.

Het is belangrijk om te begrijpen dat niet elk uur dat je slaapt hetzelfde is. 

VAN DE LAAR «Veel mensen denken dat ze zichzelf uitzetten als ze gaan slapen, en dan weer aanzetten als ze wakker worden. Maar als we kijken naar wat er echt gebeurt tijdens je slaap, zien we dat deze uit verschillende fases bestaat.» 

Van de Laar legt uit dat die diepe slaap die je nodig hebt zich niet in één blok voltrekt, maar afgewisseld wordt met stukjes lichtere slaap. Daar komt bij dat de diepe slaap ook niet gelijk verspreid is over een nacht van 8 uur. 

VAN DE LAAR «Op slaapgrafieken zien we dat mensen in de eerste 4,5 tot 5 uur van de nacht hun diepste slaap hebben. Dat is dus ook de slaap die je het hardst nodig hebt en die de meest verkwikkende werking heeft.»

Dat je 8 uur in bed hebt gelegen, betekent dus ook niet altijd dat je genoeg diepe slaap hebt gepakt. 

VAN DE LAAR «Als je spannende of stressvolle dingen doet, bouwt zich gedurende de dag spanning op en dat houdt je ook ‘s avonds alert en wakker. Je lichaam ervaart spanning of stress als een gevaarlijke situatie, en in die situaties is het evolutionair gezien niet handig om diep in slaap te vallen. Stel dat je in een omgeving slaapt met wilde dieren of vijandige stammen, dan wil je snel weer wakker kunnen worden, mocht het nodig zijn. Het is dan handiger om tussendoor af en toe wat lichter te slapen, omdat je op die momenten nog alert bent voor bedreigingen. Dat zien we nu nog steeds terug: als je een stressvolle dag hebt, slaap je lichter.»

We weten dat cafeïne en veel naar een beeldscherm kijken niet handig zijn voor het slapen gaan. Wat volgens Van de Laar wel helpt, is voldoende bewegen op een dag. 

VAN DE LAAR «Maar probeer ook die fixatie op zo lang mogelijk in bed liggen los te lateN. Dat levert alleen maar weer stress op. Bij slecht slapen kan korter in bed liggen dan juist goed werken. En het gaat uiteindelijk dus niet om de tijd die je slaapt, maar om de kwaliteit van je slaap!»

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234