Isabelle Clarke: 'We willen kijkers de absolute gruwel laten voelen'

Op 11 november 2018 zal het honderd jaar geleden zijn dat Duitsland akkoord ging met een wapenstilstand, die het einde van de bloederige Eerste Wereldoorlog betekende. Wie die Grote Oorlog wil horen, zien en voelen, moet de komende weken bij Canvas zijn voor de vijfdelige docureeks ‘Apocalyps, de Eerste Wereldoorlog’. Regisseurs Isabelle Clarke en Daniel Costelle brengen authentieke en vaak ongeziene archiefbeelden van de oorlog tot leven.

Isabelle Clarke «We vreesden dat we weinig beeldmateriaal over de Eerste Wereldoorlog zouden vinden, maar uiteindelijk leverde onze zoektocht meer dan 500 uur aan archiefbeelden op. Die vonden we in bibliotheken in Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en tal van andere landen.»

Daniel Costelle «We hadden de luxe om streng te selecteren. We waren op zoek naar menselijkheid en emotie. Geheel onverwacht vonden we prachtige amateurbeelden van een Frans gezin.»

Clarke «Daarna gingen we als archeologen te werk: wanneer en waar werd dit gefilmd? Een team van historici heeft elke seconde van de reeks onder de loep genomen. Door de hoogstaande hedendaagse technologie konden we de zwart-wit beelden ten slotte van kleur en klank voorzien.»

– Welke fragmenten hebben jullie het meest geraakt?

Clarke «In februari 1915 is een filmploeg de loopgraven ingegaan. De soldaten waren voornamelijk jongens van amper 20 jaar oud. Ze leefden tussen de ratten en wisten dat hun kans op overleven klein was. Maar voor de camera toonden ze toch een glimlach. Voor ons waren dat sleutelbeelden, niet alleen in de derde aflevering waarin ze te zien zijn, maar voor de hele reeks. We wilden die menselijkheid vinden te midden van zulke onmenselijke omstandigheden.»

Costelle «Ik heb ook ontzag voor de moed van de Belgen en hun verzet tegen het Duitse leger. ‘Een land dat zichzelf verdedigt, sterft niet,’ zei Albert I tegen het Belgische volk in 1914. Maar België heeft een bijzonder hoge prijs betaald.»

– Vier jaar oorlog waarbij bijna tien miljoen jongemannen het leven lieten. Was de Eerste Wereldoorlog gekkenwerk?

Costelle «Zo klinkt het wel, maar elke oorlog heeft zijn logica. Elk betrokken land had eigen belangen: gebieds- of machtsuitbreiding, of oude vetes. Maar de impact van de Grote Oorlog was ongezien. Hij creëerde ook de voedingsbodem voor extremistische bewegingen zoals het nazisme, fascisme en stalinisme. Alsof in 1914 het startschot werd gegeven om heel Europa de dieperik in te storten.»

Clarke «We hebben onder de noemer ‘Apocalyps’ ook al docureeksen gemaakt over Hitler, de Tweede Wereldoorlog en Stalin. In de 20ste eeuw zijn er voldoende bewijzen dat oorlog leidt tot absolute gruwel. We willen de kijkers dat ook laten voelen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234