null Beeld

Isolde Van den Bulcke en Lander Gyselinck: 'Voor het eerst samen optreden is als de eerste keer in bed: aftasten'

Waarom zou je géén relatie met een muzikant willen? Of waarom juist wel? En hoelang duurt het voor het servies aan scherven gaat als de geliefden allebei in de branche zitten? Humo neemt de proef op de som en gaat drie weken lang op date met muzikantenkoppels.


Lees ook de aflevering van vorige week: Noémie Wolfs en Simon Casier

Deze week: Lander Gyselinck (31), drummer met drie MIA’s op de schouw voor zijn werk bij STUFF. en BeraadGeslagen, en Isolde Van den Bulcke (23), alias aanstormend talent Tristan. ‘Ik heb er geen probleem mee om onze relatie vast te leggen in onze muziek, op Instagram of in videoclips.’

null Beeld

Isolde Van den Bulcke «Ik zag Lander vijf jaar geleden voor het eerst, maar ik herinner het me nog als gisteren. STUFF. stelde zijn debuutplaat voor in de Handelsbeurs, waar ik geregeld achter de bar stond. Ik had mijn baas gevraagd of ik die avond mocht werken, omdat ik hun muziek goed vond. Ik wist niet wie Lander was, maar tijdens die show werd ik op slag verliefd op hem. Wat een engel, dacht ik. Maar het mocht niet zijn: hij had al een lief.»

HUMO Rekende je op je muzikale talenten om hem te strikken?

Van den Bulcke (lacht) «Nee, maar muziek verbond ons wel van het begin af. Op de afterparty in de Handelsbeurs hebben we allebei nummers gedraaid en er met elkaar over gepraat. Het klikte meteen, niet?»

Lander Gyselinck «Zeker, maar ik kon je moeilijk doorgronden. Je leek me aanvankelijk nogal arrogant. Maar dat bleek een act: toen we aan de praat raakten, merkte ik dat er veel meer in jou zat dan je attitude liet uitschijnen.»

Van den Bulcke «Ik wist gewoon geen houding aan te nemen. Zo maf dat iemand, zonder ook maar iets te zeggen, zo’n indruk op een andere kan maken. Ik had dat nog nooit meegemaakt.»

Gyselinck «Ik was geremder, maar we hebben elkaar wel een half jaar lang muzikale aanraders doorgestuurd. En plots liep het uit de hand (lacht).»

HUMO June Carter & Johnny Cash, Ike & Tina Turner, Sonny & Cher. Hoelang moeten we op Lander & Isolde wachten?

Van den Bulcke (kijkt smekend naar Lander) «Wat denk jij?»

Gyselinck «Alleszins nog even, want ik heb het razend druk. Het lijkt wel alsof iedereen aan mijn mouw trekt. Ik zeg zelden nee, want ik hou van muziek, maar het moet leuk blijven.»

Van den Bulcke «Lander heeft me wel al beloofd dat hij me tijdens één van mijn concerten dit voorjaar zal begeleiden.»

Gyselinck «Ik heb daar vannacht over gedroomd! Ik vind het spannend: voor het eerst samen optreden is als de eerste keer in bed. Het is aftasten, en je weet vooraf niet zeker of het een match zal zijn. We hebben wel al één positieve muzikale ervaring achter de rug: ik heb onlangs voor het eerst op een nummer van Isolde gedrumd.»

Van den Bulcke «Ik had een fragment van een nieuwe song op Instagram gepost en Lander zei: ‘Je hebt mij niet eens gevraagd om de drums te spelen?’ Hij bedoelde dat als een grapje, maar ik heb de kans meteen gegrepen. Het was een ongelofelijke ervaring. Als je lang met een muzikant samen bent, raak je zijn spel na een tijdje gewend. Ik heb hem al meer dan honderd keer zien optreden. Maar met hem in de studio voelde ik me als een kind van 7 jaar dat voor het eerst suiker mocht eten. Hij hield een hoog tempo aan en speelde toch retestrak. Waanzinnig.»

Gyselinck «Ik heb auditie gedaan voor haar eerste ep (‘Illusje’, verschenen in maart 2018, red.), maar ik was afgekeurd. ‘Je drumt niet jazzy genoeg,’ zei Isolde (lacht).»

HUMO Het onlinemagazine Noisey heeft negen redenen opgelijst waarom je beter niet met een muzikant uitgaat. Zoals: ‘Als je kritiek op zijn muziek geeft, kun je het vergeten.’

Van den Bulcke «We zijn goed op de hoogte van elkaars projecten en geven elkaar vaak feedback. Ik vind eerlijkheid belangrijk.»

Gyselinck «Maar ook de timing is van groot belang. Isolde vroeg me onlangs wat ik van de mix van haar single ‘Weslanda’ vond en ik begon commentaar te geven op de baslijnen en de songstructuur. Ze was daar niet mee gediend.»

Van den Bulcke (lacht) «We waren de song aan het mixen, alles was al definitief opgenomen. Dan wil je niet van je lief horen dat hij het anders gedaan zou hebben.»

Gyselinck «Soms wil je ook dat je vriendin gewoon je vriendin is. Ik krijg veel feedback van de andere muzikanten, waardoor ik niet snel geneigd ben Isolde om raad te vragen. Ik doe dat ook uit zelfbescherming, want je bent erg kwetsbaar tijdens het schrijfproces. Het is moeilijk om kritiek dan niet persoonlijk op te vatten.»

HUMO Had toetsenist Allen Lanier de tekst van de song ‘We Three’ van zijn toenmalige vriendin Patti Smith goed gelezen, dan had hij geweten dat ze een affaire had met Television-frontman Tom Verlaine. Bestudeer jij de teksten van Isolde, Lander?

Van den Bulcke «Maar nee, Lander luistert niet naar teksten.»

Gyselinck «Da’s waar. Ik ben verlekkerd op hiphop, maar ik let vooral op de beats en de frasering. Zelfs bij Kendrick Lamar of Frank Ocean

Van den Bulcke «Ik vertel ook geen afgeronde verhalen, het is meer mijn gedachtestroom op muziek. Met ‘you’ in een song verwijs ik zelden naar Lander. Ik begrijp zelf niet altijd waar mijn teksten vandaan komen, ik weet alleen dat ze veel voor me betekenen.»

Gyselinck «Ik vind het leuk dat ik niet goed begrijp waarover ze zingt. Dat maakt haar mysterieus.»

undefined

null Beeld

HUMO Er zijn al heel wat venijnige break-upsongs geschreven: ‘Go Your Own Way’ van Fleetwood Mac, ‘Seven Things I Hate About You’ van Miley Cyrus, ‘Ex-Factor’ van Lauryn Hill...

Van den Bulcke «Ik maak me daar geen zorgen over. Wij zijn geen haatdragende mensen. Mocht het niet meer klikken, dan denk ik niet dat we elkaar kwaad zouden willen doen.»

Gyselinck «Inderdaad. Isolde is naast mijn lief ook mijn beste vriend.»

Van den Bulcke «Je moet koesteren wat je hebt en dankbaar zijn voor wat je hebt gehad. Daarom heb ik er ook geen probleem mee om onze relatie vast te leggen in onze muziek, op Instagram of in videoclips. Zo is de clip van ‘Brompooster’ de aftermovie van onze reis naar Lanzarote. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar ooit spijt van zal hebben.»

HUMO De pasgetrouwde John Lennon en Yoko Ono lagen in 1969 een week in bed in het Amsterdamse Hilton-hotel, uit protest tegen de oorlog in Vietnam. Hebben jullie ooit overwogen om een boodschap uit te dragen?

Van den Bulcke «Absoluut, maar het is ontzettend moeilijk om het juiste evenwicht te vinden. In hoeverre wil je op de hoogte zijn van de miserie in de wereld? Welke luxe wil je opgeven? Neem nu het klimaat. Ik ben vegan en probeer mijn ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Maar ik heb nog aan geen enkele klimaatmars deelgenomen, want ik moest telkens een verplichting nakomen. Ik kan me daar heel slecht over voelen. Ik zing er ook over in ‘Maljaande’.»

Gyselinck «Ik vind het indrukwekkend dat ze zich dat afvraagt, want mensen staan liever niet stil bij hun persoonlijke verantwoordelijkheid. Maar ik weet niet of de wereld nood heeft aan donkere en confronterende muziek. Misschien moet muziek net iets positiefs zijn, iets dat inspireert.»

Van den Bulcke «Zou kunnen. Maar voor mij is muziek therapie: zo kan ik mijn gevoelens en angsten een plaats geven. Ik kan geen vrolijke song op commando schrijven.»

HUMO BeraadGeslagen heeft ‘Elektroliefje’ en ‘Suikerbeat’ in het repertoire, Tristan heeft ‘Tof belletje’ en ‘Plandt’. Aan die titels te horen, hebben jullie hetzelfde gevoel voor humor.

Gyselinck «Inderdaad. We houden ervan om clichés op hun kop te zetten.»

Van den Bulcke «Ik kies luchtige titels omdat mijn zware nummers zo minder serieus overkomen. Muziek is ook maar muziek, ik vergeet dat soms. Als ik me erop stort, trek ik mezelf in twijfel: welke artiest wil ik zijn? Welke artiest wil het publiek dat ik ben?»

Gyselinck «Maar je bént al wie je bent.»

Van den Bulcke «Ik weet het, maar het vergt lef om gewoon jezelf te zijn. Ik merk dat veel artiesten zich anders voordoen, volgens de verwachtingen van het publiek.»

Gyselinck «Het is makkelijk om je op het podium als de extravagante rockster voor te doen, maar ik vind grijze muizen de nobelste artiesten. Ik zag James Blake in het voorprogramma van Radiohead. In plaats van een halfuur te knallen, nam hij zijn tijd en liet hij zijn ingetogen liedjes voor zich spreken. Respect!»

Van den Bulcke «James Blake heeft jaren gewerkt om een breeddenkende fanbasis op te bouwen. Lander is daar met STUFF. en BeraadGeslagen ook in geslaagd. Ik hoop dat ik met Tristan ook een publiek kan vinden dat me laat zoeken en experimenteren. Ik zal dat zelf proberen te verdienen.»


Acht jaar jonger

HUMO Het Britse Metro lijstte elf struikelblokken op in een relatie met een artiest. Eentje lijkt te kloppen: ‘Ze zijn nooit thuis.’ Isolde speelde onlangs in Parijs en Straatsburg in het voorprogramma van Tamino, STUFF. bracht Lander al naar Engeland, Duitsland en Italië.

Gyselinck «We zijn tijdens onze relatie nog nooit langer dan twee weken weg geweest, dus dat valt mee. Zijn we onderweg, dan houden we weinig contact. Ik heb dat niet nodig, want we zien elkaar genoeg in Gent.»

Van den Bulcke «Touren is vermoeiend. Ik wil Lander niet forceren om enkele sms’jes te sturen. Dan hoor ik liever niets.»

HUMO Nog in Metro: ‘Het maakt niet uit hoe vreemd je partner eruitziet, sommigen zullen met hem of haar willen slapen, louter omdat hij of zij een muzikant is.’

Gyselinck «Mijn fans zijn vooral 45-jarige mannen (lacht). Ik heb geen groupies, of ik merk ze alleszins niet op. Als ik met een vrouw praat, dan heb ik de neiging om me terughoudend op te stellen. Ik ben niet zo goed in smalltalk met meisjes.»

Van den Bulcke «We weten ook allebei wat een tournee inhoudt. Het is vermoeiend, en best wel saai.»

Gyselinck «Ik ga on the road wel sneller uit dan in Gent. Ik vind een feestje op een onbekende plek veel spannender. Maar we doen allebei nooit gek.»

HUMO Een laatste van Metro: ‘Muzikanten worden nooit volwassen.’ Lander, je bent nu 31, is het waar?

Gyselinck «Ik leid een ander leven dan de gemiddelde dertiger. Ik heb mijn leven zo georganiseerd dat ik constant met muziek bezig ben en af en toe op reis kan. Ik speel graag en veel. Het maakt me soms onzeker, want ik wil me niet blindstaren op muziek. Maar Isolde zit in een vroegere levensfase: zij is acht jaar jonger en studeert nog. Ik vind dat aangenaam, maar ze vraagt me weleens: ‘Zou je je niet willen settelen?’»

'We wonen niet samen, we hebben dat niet nodig om onze relatie in stand te houden.'

Van den Bulcke «Omdat ik je wil beschermen. Je bent constant aan het werk, maar het leven is meer dan alleen muziek. Ik wil je daaraan herinneren.»

Gyselinck «Ik heb dat nodig. De volgende stappen in onze relatie zullen ook van jouw kant moeten komen. Ik zou bijvoorbeeld niet snel een huis kopen.»

Van den Bulcke «Je zou niet moeten veranderen voor mij, maar voor jezelf: dan vind je rust.

»We wonen niet samen, we hebben dat niet nodig om onze relatie in stand te houden. We zullen die stap wel zetten als het voor ons allebei goed aanvoelt.»

HUMO Jullie schelen acht jaar. Voel je dat?

Gyselinck «Isolde is energiek en onbevangen en dat vind ik heel aantrekkelijk. Dat zou voor een deel aan haar leeftijd kunnen liggen.»

Van den Bulcke «Ik merk daar weinig van.»

Gyselinck «Ze is ook zo matuur. We behandelen elkaar als gelijke, waardoor ik soms vergeet dat ik acht jaar meer levenservaring heb. Voor ik haar kende, heb ik een jaar in New York gewoond.»

HUMO Isolde, je wordt vaak ingeleid als ‘het lief van Lander Gyselinck’. Stoort je dat?

Gyselinck «Dat valt toch mee, niet?»

Van den Bulcke «Dat zeg jij, maar het zou je wel opvallen als ze jou ‘het lief van Isolde’ zouden noemen. Ik vind het logisch, want jij hebt je al bewezen. Maar ik begin zelf nooit over jou. Onze relatie bepaalt niet wie ik ben. Ik zou het problematisch vinden als we als muzikanten zo op elkaar zouden terugvallen. Als het dan fout loopt, sta je nergens. We blijven individuen. Dat vind ik zo cool aan ons.»

undefined

null Beeld

De ep 'Delidomia' van Tristan verschijnt op 8 maart bij PIAS. Tristan speelt op 2 april in de Handelsbeurs, Gent. BeraadGeslagen speelt op 22 februari in Nosta en in april in De Kreun, Het Bos en Muziekodroom. STUFF. speelt op 27 april in de AB.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234