J-Law over 'Serena': 'We wilden Serena neerzetten als een vrouw die gek is van liefde'
Voor generatie-YOLO zal de naam van Jennifer Lawrence voor eeuwig en altijd synoniem blijven met die van Katniss Everdeen, haar personage in ‘The Hunger Games’, maar ’t is lang niet de enige rol waarmee de 25-jarige actrice respect afdwingt – momenteel is ze te zien in ‘X-Men: Apocalypse’ (als de blauwe bombshell Mystique), volgend jaar in ‘Passengers’ en binnen, euh, afzienbare tijd in de voorlopig titelloze nieuwe van Darren Aronofsky. En vanavond gewoon op Vitaya in de tv-première van ‘Serena’ van Susanne Bier, over een kinderloos koppel dat een houtbedrijf uitbaat in North Carolina tijdens de Grote Depressie.
'We wilden Serena niet neerzetten als een halve zottin, eerder als een vrouw die gek is van liefde' Jennifer Lawrence over haar personage
Jennifer Lawrence «Ik wilde heel graag met Susanne werken. Omdat haar films heel realistisch zijn, maar vooral omdat het lijkt alsof de personages worden gefilmd door een objectieve waarnemer. Susanne manipuleert niks, ze dropt haar personages in een welbepaalde setting en als kijker mag je dan helemaal zelf kiezen of je ze veroordeelt, dan wel voor hen supportert. Dat gezegd zijnde: we wilden Serena niet zomaar neerzetten als een halve zottin, eerder als een vrouw die gek is van liefde. Was ze een man, dan zou iedereen ’m respecteren en aanvaarden als leider – Serena is ontzettend slim, en ze weet hoe ze een zaak moet runnen. Maar ze moet wél twee keer zo hard werken om het respect te krijgen dat ze verdient.»
- In de film rijd je paard als een volleerde amazone. Goeie spoedcursus was dat.
Lawrence «Klopt: het ging me heel goed af. Ik had veel meer moeite met die arend waarmee ik tegelijk op m’n arm moest paraderen. Fascinerend beest wel: het heeft letterlijk geen flinter affectie in de ogen, het kijkt enkel en alleen naar wat er te bikken valt. En dan die enorme klauwen: brrr (lacht).»
- Iets anders: toen je in de online nieuwsbrief van Lena Dunham fulmineerde tegen de loonkloof, kreeg je zelf bakken kritiek over je heen. Ook Ricky Gervais grapte tijdens de uitreiking van de Golden Globes: ‘Na dat stuk kwamen overal verpleegsters en fabrieksarbeidsters op straat die riepen: ‘Hoe kan een 25-jarige in godsnaam overleven op 52 miljoen?’’
Lawrence (haalt de schouders op) «Ik probeer niet te veel aandacht te schenken aan die ‘arm rijk meisje’-grappen, ik wilde gewoon opkomen voor vrouwen die – anders dan ik zelf, dat besef ik maar al te goed – elke dag moeten knokken om rond te komen. Verder hoeft niemand mij verwijten te maken: ik weet hoe het voelt om op te groeien in een appartement waar de ratten door de gang hollen. Rijk en beroemd zijn heeft onmiskenbaar voordelen, maar verder mag je nergens over klagen of je wordt meteen de mond gesnoerd: ‘Zwijgen, miljonairtje, je beseft niet wat voor gelukzak je bent.’ Met mijn carrière is het inderdaad pijlsnel bergop gegaan, maar mensen zien die lastige jaren die eraan voorafgingen niet – ’t lijkt alsof ik altijd succes heb gehad, en dat is helemaal niet zo, ik heb er verdorie keihard voor geknokt.»
- Goed dat je erover begint: naar verluidt heb jij een stompspelletje geïntroduceerd bij de cast van ‘X-Men: Apocalypse’ – wie een cirkeltje maakt van z’n duim en wijsvinger en dat net onder z’n middel houdt, geeft de anderen toestemming om een mep uit te delen.
Lawrence «’t Was een onschuldig spelletje op de set van ‘The Hunger Games’, wist ik veel dat het bittere ernst zou worden met al dat testosteron op de set van ‘X-Men’ (lacht). Echt: Hugh Jackman, James McAvoy, Michael Fassbender en Oscar Isaacs probeerden elkaar echt pijn te doen! Na verloop van tijd zag James’ arm eruit alsof er een vleesetende bacterie in huisde, en zelf heeft hij de producer eens zo hard op zijn muil geslagen dat hij een contactlens verloor. Tot Hugh James plots met een enorme blauwe plek opzadelde, en de verzekering nét niet tussenbeide moest komen: het signaal dat we er maar beter mee kapten.»
undefined