Jack Black over 'Kung Fu Panda 2': 'Voor mij is het altijd een aangenaam weerzien met die panda'

Met héél veel bombarie is ‘Kung Fu Panda 3’, de derde boreling van de luchtige animatiefranchise, hier niet in de zalen gedropt, maar kijk: wereldwijd heeft de film toch weer meer dan een half miljard dollar bijgedragen aan de honingpot van DreamWorks. Niet kwaad! De ‘Kung Fu Panda’-films zijn dan ook, net als hun hoofdpersonage Po, stille underachievers die eigenlijk behoorlijk wat in hun mars hebben: probeer maar eens één van de drie delen te bekijken – het maakt niet uit welk – en een brede grijns te onderdrukken.

Hao Hao en Xinghui zijn het daar overigens, zij het om andere redenen, mee eens: naar verluidt hebben ze hun kleintje verwekt terwijl ze naar de meer bumpy vechtscènes van ‘Kung Fu Panda 2’ – vanavond toevallig nog eens op de buis – keken.

'Voor mij is het altijd een aangenaam weerzien met die panda' Jack Black (de stem van Po)

Jack Black (stem van Po) «Voor mij is het altijd een aangenaam weerzien met die panda. Ik vind het ontzettend leuk om me in zijn huid – excuus: vacht – in te leven. Ik vraag me dan af: ‘Waar denkt hij nu aan? In wat voor emotionele staat verkeert hij?’ Soms duurt dat even, maar ik heb het nodig: ’t is een soort zelfhypnose.

»Ik smijt me trouwens ook fysiek gezien helemaal in de rol – en dan heb ik het niet over mijn sexy body, haha. Nee, ik gooi me graag door de hele kamer bij het opnemen. Als Po aan het vechten is en hij botst overal tegen, dan vind ik dat je dat moet kunnen horen in zijn stem. Ik probeer de details van elke scène minutieus na te bootsen, ook al moet ik daarvoor tegen elke muur aan knallen.»

- Is deel twee beter dan deel één?

Black «Ik vind van wel. We kennen de personages, dus we kunnen meteen in de actie vliegen. Po is ook nog net iets kwetsbaarder deze keer, en daardoor nog onweerstaanbaarder.»

Jennifer Yuh (regisseuse) «In de eerste film konden we nog geen fractie van alle personages uitdiepen. Dit keer leer je iedereen véél beter kennen. Het klinkt klef, maar iedereen die aan deze film meewerkte, draagt Po en co. in hun hart: het was voor ons dus een heel ernstige opdracht om hen op de goeie manier verder uit te werken. De emotionele stakes waren daardoor nog hoger deze film, maar ook: doordat de technologie niet stilstaat, is het verhaal groter geworden. De wereld is rijker en de details zitten nog meer op hun plaats. ’t Is mooier om naar te kijken.»

- Heb je voor de vechtscènes inspiratie geput uit échte martial arts-films?

Yuh «Natúúrlijk: ik heb vooral nog eens naar de films van de Shaw Brothers gekeken. Jean-Claude Van Damme is ook altijd top: al zijn werk is extreem plezierig, toch? Oké ja, die films zijn over the top, maar er zit wel massaal veel prachtig en gedisciplineerd gechoreografeerde actie in. Weet je wat me ook aanspreekt? Veel martial arts-films hebben een onschuldige, bijna lieve emotionele kern: het gaat niet zelden om personages die – zoals onze Po – gewoon góéd willen doen.

»En daarbij: je kunt toch niet anders dan van de complete wackiness van het genre houden? Een aanrader op dat gebied: ‘Master of the Flying Guillotines’ van Jimmy Wang Yu

- Kon je bij wijze van eerbetoon geen vliegende guillotines in één van de ‘Kung Fu Panda’-films stoppen?

Yuh «Geloof het of niet: we hebben daar ideeën over geopperd. Ze zijn alleen nooit tot voorbij het storyboardstadium geraakt (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234