null Beeld

Jamal Ouariachi, David Pefko & Daan Heerma Van Voss - 25, 45 & 70

Sinds de grensverleggende verkoopcijfers van de ‘Vijftig tinten’-trilogie van E.L. James, huisvrouw met jodelen in bijberoep, wordt de crisis in de sector van de dode bomen massaal te lijf gegaan met vooral in smaak variërende variaties op de formule van die hype. Voor de minst oninteressante tekent Gouden Boekenuil-winnaar David Pefko, die zijn vrienden-schrijvers Jamal Ouariachi en Daan Heerma van Voss wist te verleiden tot een sensueel drieluik: ze schreven elk een roman met hetzelfde hoofdpersonage, Hanna, achtereenvolgens op 25-, 45- en 70-­jarige leeftijd.

Bart Vanegeren

In ‘25’ (Querido Rouge) is de Hanna van Ouariachi in de rouw, lijdend aan fantoompijn na een verdwenen geliefde. Gestorven, weggejaagd, vertrokken – dat wordt niet duidelijk, omdat Hanna in de loop van een slemppartij ter gelegenheid van de troonswissel in Nederland tot vier keer toe een andere versie van haar verdriet opdist. Ouariachi treedt als enige van het trio echt in dialoog met E.L. James, zaait verwarring en oogst verrassing, en schrijft de meest bevredigende seksscènes.

In Pefko’s ‘45’ is Hanna twintig jaar ouder en teleurgestelder in het leven en de liefde. Haar tedere omhelzingen beperken zich tot de drank. Ze geeft fantaseren een nieuwe dimensie via culinaire tv-programma’s, hoewel ze zelf niet kan koken – food porn, of gastronomie als plaatsvervangend schaamlapje voor genieters die niet meer aan seks toekomen. Pefko’s roman spiegelt jammerlijk Hanna’s stereotiepe gewoonteslempen in een vaal café, alsof haar cynisme de verteltrant aangestoken en van alle sprankeling ontdaan heeft.

In ‘70’ verkent Heerma van Voss de lustgevoelens van een gedesillusioneerde bejaarde. Ware liefde en echte passie zijn verdampt, de zich in fantaseren bekwamende Hanna verleidt verkleed als kamermeisje hotelgasten. Maar of ze nu op de divan bij haar psychiater ligt of op een hotelbed bij haar slachtoffer du jour, het blijft beklemmend ijl in het eenzame hoofd van Hanna. De compact gehouden stijl van Heerma van Voss kwadrateert die claustrofobie nog, zodat ook de lezer in ademnood komt. Zo is van deze trilogie alleen ‘25’ adembenemend in de lekkere betekenis van het woord en aldus ook – komt-ie – een jammerlijk vroegtijdig hoogtepunt.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234