James Holden & Camilo Tirado / Luke Abbott - Outdoor Museum of Fractals / 555Hz
Terry Riley is een met weinig noten sprekend pionier: actief sinds de vroege sixties, minder drone-erig dan Lamonte Young, en pas echt populair geworden toen ravers zijn cyclische werelden oppikten en op eenzelfde manier high on one note wilden worden – in de periode daarvoor luisterde iedereen vooral naar de naaimachines van Philip Glass.
Lees ook: James Holden: de tien platen die zijn leven veranderden
Soms lijken bij Riley krekels mee te musiceren, zijn favoriete geluid is de wind in de bomen van Ponderosa-dennen, en de man is vaak gefotografeerd met een zelf gebreeën (sorry, zelf gebreide) muts op. Onze jongste Riley-verslaving dateert van vorige zomer: ze kwam in de vorm van een veertig minuten durend ‘In C Mali’, een versie van het bekende ‘In C’ door Africa Express. Een tip!
Enter de bedenker van het in deze kolommen bejubelde ‘The Inheritors’: James Holden, die in ‘Outdoor Museum of Fractals’ een ode aan Terry Riley brengt. ‘The Inheritors’ is de oervorm van de éénbeatige trance met daaronder, - boven en - rond allerlei tegen de stroom in roeiende klanken: samen een indrukwekkende zoektocht naar de kern van het danslawaai. Het nieuwe ‘Outdoor Museum’ daarentegen is Holdens modulaire machine op automatische piloot. De eerste beluistering is er één van de tabla’s van Camilo Tirado sierlijk horen inlassen, de vierde keer horen we nog steeds diezelfde tabla’s sierlijk inlassen, keurig binnen dezelfde lijntjes van de kleurplaat. Halfweg de vijfde rit zijn we iets anders gaan doen.
De tweede track, ‘555Hz’ van Luke Abbott, die bliept wel héél traag. Wij moesten aan het even saaie verhaal van ons meditatiematje denken: ooit beschimmeld teruggevonden in de kelder en daarna naar het containerpark gereden.