Jan Mulder: 'China'

Arsène trok een bezorgd gezicht, maar innerlijk zong hij een lied van hoop en verlangen.

Wang Hui was naar Den Haag gekomen om de plaatselijke voetbalclub te kopen. Het lukte. Hij beloofde 10 miljoen euro te investeren. Dat lukte niet. Nog steeds wacht de club op een eerste overschrijving van 3 miljoen.

Interessanter is de vraag: waarom?

Antwoord: Wang Hui zou met FC Den Haag van plan zijn ‘het voetbal in China te promoten’.

FC Den Haag is een fijne Nederlandse vereniging, met een fijne historie van enthousiaste duels met Feyenoord en Ajax. Het Zuiderpark was een plek waar je moeilijk won. Ik speelde er graag. Het ging me om de taal van de verdedigers. Heerlijk Haags. ‘Fuck off’ kende je zo langzamerhand wel en deed je niks meer, ‘zal ik je balluh er us afdgraaien, kehrgaltje’ verveelde nooit. Van zo’n stopper gaat een spits houden. Leve FC Den Haag.

Er valt te vrezen dat China meer moeite met dat soort liefde heeft. Het merk FC Den Haag zal het Rijk niet aan het voetballen krijgen. In Shanghai kennen ze het aantrekkelijke Haags accent niet en kunnen het dus ook niet waarderen. Een bekende speler bezit Den Haag niet, op de Japanner Havenaar na misschien, en dat is geen reclame in China. Ik vraag me af wat de heer Wang heeft gedacht toen hij FC Den Haag voor 10 miljoen van een Haagse zakenman overnam. Het moet iets anders zijn dan voetbal promoten in China. Waarschijnlijk is het gewoon handel van de middenstand, net als de Maleisiërs in Kortrijk en de heer Duchâtelet in Hongarije en andere obscure voetbalplekken. Niks promotie of hobby.

De Chinezen zijn op mondiale rooftocht. China krijgt er per dag honderd miljardairs bij: hoogst verontrustend, maar fascinerend. Nadat Jackson Martínez bij Atlético Madrid werd gekocht voor 42 miljoen euro, verhuisden Ramires van Chelsea, Augusto van Leverkusen, Demba Ba uit Turkije en Gervinho van AS Roma naar China. De prijzen voor deze middelmatige spelers waren duizelingwekkend hoog. Dit om de clubs zenuwachtig te maken. Vooral in Engeland.

We beleven de eerste schermutselingen van een volledige kaalslag in de Premier League. Op dit moment van schrijven is er sprake van de transfer van Jagielka, stopper van Everton. Hij is 33 en zit op de bank. Jagielka kan in China het dubbele verdienen van Lukaku bij Everton. De Chinezen glimlachen: het werkt, de Engelsen worden bloednerveus.

Arsenal-manager Arsène Wenger gaf vrijdag 5 februari een persconferentie en antwoordde uitgebreid op de vraag of de Chinezen hem angst inboezemen. Zijn laatste, bezorgde woorden waren: ‘Als ze echt serieus zijn, yes, we have to worry.’

Prachtig schouwspel. Het zijn zinnen uit de mond van iemand die niet protesteerde toen de Engelse bond enkele jaren geleden onderzocht of Arsenal - Manchester United, gewoon voor de Premier League, in Shanghai kon worden gespeeld. Geld, geld.

De Engelse topclubs doen in de aanloop van het seizoen niet anders dan in China toernooien spelen. Promotie, promotie. Niet voor China, voor Engeland. Ze hebben zich vergist: China is zo lekker gemaakt met Rooney en Chelsea dat ze Engeland gaan opkopen.

Na Jagielka is Lukaku aan de beurt. Sla maar eens een aanbod van 80 miljoen voor Everton en 15 miljoen per jaar voor de speler af. We hebben het dan nog steeds over wisselgeld van de gemiddelde Chinese miljardair. De grotere spelers zijn natuurlijk ook geen probleem. Silva, Hazard, Vardy? Zakgeld.

Toptrainers? Weerloze, maar dolblije figuren. Wenger, die in Londen per seizoen al jaren 10 miljoen aan salaris krijgt, kan binnenkort in Peking 20 of 30 miljoen verdienen. Arsène trok een bezorgd gezicht toen hij ‘We have to worry’ zei, maar innerlijk zong hij een lied van hoop en verlangen.

Laatste nieuws.

Op een veiling in Parijs is een Ferrari 335 S Scaglietti uit 1957 voor 32,1 miljoen euro afgehamerd. De auto ging naar een onbekende koper. Messi zou vrijwel zeker de nieuwe eigenaar zijn. Cristiano Ronaldo had tot 25 miljoen meegeboden en had toen afgehaakt. Ouderwetse geruchten. Ik gok op China.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234