null Beeld

Jay McInerney - Het goede leven

Jay McInerney kwam de laatste jaren steeds minder gunstig uit de vergelijking met zijn Brat Pack-partner Bret Easton Ellis. Met 'Het goede leven' (De Bezige Bij) staat hij er weer: iets meer dan vierhonderd pagina's spiegelglad proza, met een buslading wisecracks, al dan niet gedebiteerd in exclusieve restaurants, te midden van de New Yorkse haute finance en omringd door wereldsterren. Het monstersucces van 'Bright Lights, Big City' - de hype, de film en de glamour - ligt al meer dan twintig jaar achter hem, maar op de beste momenten schrijft hij nog altijd een aanzienlijk deel van de Amerikaanse debutanten naar huis. En laat de onvermijdelijke glitter en het binnensluipende cynisme u niet verblinden: onderhuids klopt nog steeds McInerney's bloedend, sentimenteel hart.

In deze onderhoudende roman kampt de Jayster met minstens twee crisissen: die van de middelbare leeftijd en die van Amerika. In het meest lichtvoetige elfseptemberproza totnogtoe volgen we niet alleen de ineenstorting van de torens, maar vooral ook van twee aanmodderende koppels. Je hoeft geen veellezer te zijn om een paar honderd pagina's op voorhand al te kunnen ruiken dat de ene nuptiale knoeiboel in het vaarwater van de andere zal komen, maar dat kan de pret niet drukken.

Boy meets girl , dus, maar dit keer in een soepkeuken onder het stof van ground zero. Betreffende jongen en meisje zijn met een ander getrouwd, en zouden wijs genoeg moeten zijn om beter te weten. Ondertussen passeren gouwe ouwe thema's de revue als tienermeisjes met overdosissen, liefdadigheidsdiners ter meerdere eer en glorie van de gulle schenkers en veel te dure haute couture . 'Het ging allemaal om tieten' bedenkt de ene. Zegt de andere: 'Iemand zei dat hij de grootste lul bij Time Warner was, en ik verstond het werkwoord verkeerd.'

Nergens is deze zoveelste 9/11 -vertelling zo pakkend als 'Extreem luid en ongelofelijk dichtbij' van Jonathan Safran Foer , of zo intelligent als Ian McEwan s 'Zaterdag' . De seksscènes met het nieuwgevormde, nog door schuldbesef bezwaarde koppel zijn bijwijlen even slap als de seks zelf, toen ze zich nog van hun oude partner in het echtelijke bed wegdraaiden. McInerney is evenmin de man van de grote statements, de pijnlijke analyse of het encyclopedische wereldbeeld. Maar zolang zijn zinnen zo vlot blijven stromen als in 'Het goede leven', mag hij zijn vermakelijk voyeurisme op de mensenzoo Manhattan blijven botvieren.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234