null Beeld

Jay-Z - 4:44

Veel cijfers op en onder de motorkap van de nieuwe Jay-Z. ‘4:44’ heet ze, en bovenaan op de hoes: ‘This is his 13th studio album’.

Jürgen Beckers

Doet denken aan die ene psychedelische plaat van Howlin’ Wolf uit 1969, die voluit heette: ‘This is Howlin’ Wolf’s new album. He doesn’t like it. He didn’t like his electric guitar at first either’. Howlin’ Wolf was een gevoelsmens, Jay-Z is een man van cijfers. En wedden dat hij zijn nieuwe plaat wel goed vindt? Meer cijfers: een dag na de release van ‘4:44’ stond Jay-Z all over het wereldwijde web al te blinken met een platina plaat. Wat in deze tijden betekent dat alle 1,2 miljoen abonnees van Tidal – het platform waar ‘4:44’ aanvankelijk exclusief werd aangeboden – de plaat die dag 1.250 keer hadden moeten streamen. Niet erg waarschijnlijk. Wat bleek: Jay had er ook de gratis downloads bij geteld die de mobiele provider Sprint voor zijn klanten had aangekocht als pre-exclusief cadeautje. En dat mag niet. Geen platina en geen record dus, maar wel veel publiciteit. Jay-Z is een zakenman.

Maar Jay-Z is dus ook een rapper, en in dat vakgebied beoordelen we hem vandaag. Eerst nog twee cijfers: ‘4:44’ telt tien songs, wat het alvast een lekker compacte plaat maakt, en één producer, wat in de hiphop nauwelijks nog voorkomt. Ook voor Jay-Z is het de eerste keer. Producer in kwestie is No I.D. (waar blijven ze het halen!) en die spreidde voor Jay-Z een bedje van sample-heavy beats.

‘Smile’ zorgt met een sample van Stevie Wonders ‘Love’s in Need of Love Today’ voor een streepje warmte en comfort. En dat is nodig, want in de tekst gaat Jay al rappend in gesprek met Gloria Carter, ook bekend als moeder-Z, die voor het eerst sinds ‘December 4th’ op ‘The Black Album’ uit 2003 een gastrol krijgt op een plaat van haar zoon. Hier komt ze opbiechten dat ze lesbienne is en altijd is geweest.

De interessantste gast is Frank Ocean, die ‘Caught Their Eyes’ de nodige luchtigheid inblaast, de overbodigste is Damian Marley, die in ‘Bam’ iets te hard zijn stempel drukt en ‘4:44’ even uit koers brengt. Het helpt dat de beste song meteen erna komt: ‘Moonlight’, een lijzige grootstadsblues die baadt in de sfeer van Marvin Gayes ‘What’s Going On’, en waarin de leading lady uit de sample – Lauryn Hill in ‘Fu-Gee-La’ van The Fugees – genamecheckt wordt.

De twee songs op ‘4:44’ waar iedereen het over heeft, zijn die waar wij het meest moeite mee hebben: ‘Family Feud’ en de titeltrack, ‘4:44’. Twee tracks als antwoord op ‘Lemonade’, de plaat waarop vrouwe Beyoncé een boekje opendeed over de ontrouw van haar man. Jay-Z zegt in unieke rhymes sorry en wringt zich grootmeesterlijk in bochten, maar waarom moeten wij dat allemaal weten? En als Beyoncé in ‘Family Feud’ zelfs een cameo krijgt, zitten we in gedachten helemaal bij ‘The Kardashians’. Ook niet ons kopje thee.

‘4:44’ is geen klassieker zoals ‘Reasonable Doubt’ of ‘The Blueprint’, maar wel een plaat waarmee Jay-Z bewijst dat hij behalve een voortreffelijke CEO nog steeds een machtige rapper is.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234