‘Ik heb geen probleem met seks in al zijn geledingen, wel integendeel. Sloppy and ugly mag alleszins.’ Beeld Koen Bauters
‘Ik heb geen probleem met seks in al zijn geledingen, wel integendeel. Sloppy and ugly mag alleszins.’Beeld Koen Bauters

de 7 hoofzondenjelle de beule

Jelle De Beule: ‘Gelukkig zijn de drugs niet vóór mijn periode van vandalisme in mijn leven gekomen’

Het keurmerk van een onvoorspelbare tv-maker: ik weet nooit goed wat er zich afspeelt onder de knetterende schedelpan van Jelle De Beule. Niet toen hij destijds in ‘De ideale wereld’ met ongenoegen en cynisme jongleerde. Niet wanneer hij in zijn komische typetjes een bodempje tragiek giet. Niet nu hij plotsklaps komt aanzetten met – of all things – een eigen Jommeke-album (nu bij Humo!). Het grijnzende enigma De Beule, de Joker der Neveneffecten, is net 40 geworden en maakt de balans op: de 7 Hoofdzonden!

HUMO Gelukkige verjaardag! Hoe voel je je?

JELLE DE BEULE «Moe, maar dat is intussen een permanente state of mind geworden (lacht). 40 is slechts een getal, maar het maakt ontkenning wel onmogelijk: het jeugdige is er onherroepelijk af, het besef sluipt erin dat ik toch maar mooi in de helft – spreek uit: herfst – van mijn leven ben aanbeland. Een veertiger: het is bijna een vuil woord.

»Gelukkig heb ik niet het gevoel dat ik mij ergens krampachtig aan hoef vast te klampen: van een midlifecrisis nog geen sprake. Die komt meestal voort uit een paniekreactie: ‘Fuck, ik heb nog niet gepresteerd wat ik wilde presteren.’ Die onrust is me vreemd.»

HUMO Je gaf jezelf een opmerkelijk verjaardagscadeau: een hoogsteigen Jommeke-album. Wat heb jij met Jommeke, toch een kind van het oerkatholieke Vlaanderen van weleer?

DE BEULE «Ik was Jommekesfreak als kind: ik wilde striptekenaar worden en kende al zijn avonturen vanbuiten. Ik bleef ze lezen, zelfs toen ik mij er als 14-jarige niet bepaald sexy mee maakte. Zoveel kleurrijke, creatieve figuren: een gravin op een hond, een Schotse snor... Zeker de eerste twintigtal verhalen, voor Jef Nys begon te delegeren, zijn geniaal getekend, met dezelfde soort klare lijn waarmee Hergé Kuifje onsterfelijk maakte.

»In mijn strip, ‘Jommeke in de knel én de penarie’, heb ik trouwens een verwijzing gestopt naar Jommekes katholicisme. Ik laat hem protestanten beschrijven als mensen ‘die niet geloven in het ene ware katholieke geloof’. Wat een dwazeriken! (lacht) In de jaren 70 is Jef Nys trouwens zelf van zijn geloof gevallen.»

HUMO Jij hebt nooit op dat van jou gezeten?

DE BEULE «Ik ben een echte atheïst. Eigenlijk liggen agnosten beter in de markt, en moet je dus zeggen dat je het niet weet, maar ik weet het wél: Hij bestaat niet, als de menselijke constructie die Hij is. Ik vind dat ik dat mag zeggen, zoals een gelovige mag zeggen: ‘Ik weet dat Hij wél bestaat.’»

'Als ik een topacteur als Matthias Schoenaerts bezig zie, denk ik: veel talent en gans uw leven kunnen oefenen, zo is het makkelijk!' Beeld Koen Bauters
'Als ik een topacteur als Matthias Schoenaerts bezig zie, denk ik: veel talent en gans uw leven kunnen oefenen, zo is het makkelijk!'Beeld Koen Bauters

HUMO In hoeverre valt jouw karakter samen met dat van ons aller strooien dakje?

DE BEULE «Niet! Jommeke is een knaap die op alles een antwoord heeft en zich nooit aan buitenissigheden laat vangen: hij is een onfeilbaar personage en daarom niet bijster interessant. Als kind waan je je toch meer Filiberke: een onnozelaar die het liefst van al kind wil zijn en buiten wil spelen? En ik vond Flip, een papegaai maar eigenlijk vooral een varken, ook tof.»

HUMO Laat je dat onfeilbare Jommeke eindelijk proeven van de geneugten van de zeven hoofdzonden?

DE BEULE «Ik heb er géén vuile seksparodie van gemaakt, als je dat bedoelt. Straffer nog: er zit bij mijn weten géén pipi- of kakamop in, wat toch veeleer uitzonderlijk is in mijn oeuvre.

»Wat die hoofdzonden betreft: dat zijn mottige dingen, hè? Veelal zijn het goede karaktertrekken die de Rooms-Katholieke Kerk bezoedeld heeft om ons een schuldgevoel aan te smeren. Wat is hoogmoed anders dan zelfbewustzijn? Maar in het katholieke geloof moet je je onderwerpen, en dan is zelfbewustzijn een kwaal.»

HOOGMOED

HUMO Ik noteer: ‘Een beetje arrogant.’

DE BEULE (lacht) «Ik weet wat ik kan, en dat grenst soms aan arrogantie. Maar ik vind dat niet erg – valse bescheidenheid vind ik potsierlijker. Als je mij vraagt of ik mijn strip goed vind, dan heb ik er geen probleem mee om ja te antwoorden. Daar heeft de Vlaming het moeilijk mee: hier moet je vooral dankbaar zijn en voorts in stilte met een zweep op je rug slaan.»

HUMO Wat mij opvalt aan jouw rijkgevulde carrière: jij gaat graag op in een ensemble. Er is nooit een programma alleen aan Jelle De Beule opgehangen.

DE BEULE «Als je met veel mensen iets doet, wordt het meestal beter. En er speelt misschien ook een koudwatervrees mee: in mijn eentje falen schrikt me véél meer af dan solosucces me aanspreekt. Ik zou er als de dood voor zijn om stand-upcomedy te moeten brengen.»

HUMO Verwarren mensen jouw deadpan cynische moppen weleens met arrogantie?

DE BEULE «Zeker! Als ik commentaar krijg, dan wel dat ik arrogant ben. Toen ik een jaar of twee geleden in de film ‘The Best of Dorien B.’ acteerde, vertelde de regisseuse op een familiefeest over de casting. De reactie: ‘Die ambetanterik?!’ Zij moest die man op het hart drukken dat ik lief en geëngageerd ben. Het enige probleem: ‘lief en geëngageerd’ is niet grappig – daar ben ik op tv dus weinig mee.»

HUMO Er schuilt een grumpy old man in jou.

DE BEULE «Dat is zoals zeggen dat er een modebewuste homo schuilt in Jani Kazaltzis (lacht). Ik vind het vooral gééstig om uitgebreid te fulmineren. Je bent het aan je publiek verschuldigd om je slechte kanten te cultiveren, vind ik. Zo doen Philippe Geubels en Urbanus zich graag dom voor, maar die gasten zijn állesbehalve dom, hè.»

HUMO Niks van wat jij maakt, ‘De ideale wereld’ niet te na gesproken, gaat jarenlang mee. Wil je altijd weer iets nieuws brengen uit een bewijsdrang?

DE BEULE «Eerder drang in het algemeen: ‘Zou dat ook niet tof zijn om eens te doen? En dat? En dat?’ Dat is onstilbare honger.

»‘De ideale wereld’ ben ik op een bepaald moment blijven doen uit routine, en omdat er zich op dat moment niks anders aandiende. Ik had eigenlijk anderhalf à twee jaar eerder moeten stoppen, maar ik bleef hangen. Daar is zelfs een lichte vorm van emotionele chantage aan te pas gekomen, die inspeelde op mijn ego: ‘Als jij weggaat, wie kan jou dan vervangen?’ Verschrikkelijk, zeker omdat ik het nog geloofde ook – al had het vertrek van Jonas (Geirnaert, red.) bewezen dat de trein van ‘DIW’ sowieso wel zou blijven bollen.»

HUMO Televisie is doorgaans een vluchtig medium. Wil je aan het eind van je carrière iets hebben afgeleverd dat het tijdelijke overstijgt?

DE BEULE «Onbewust zal dat altijd wel een drive zijn. Met ‘De ideale wereld’ leverden wij elke dag twee, drie sketches af: waar vind je die nog? Niemand gaat die ooit nog zien. Ook al zaten daar af en toe héél goeie dingen tussen.

»Als we toch in de psychoanalyse duiken: wellicht is het geen toeval dat ik net in die fase van mijn leven in ‘De dag’ en in een film wilde spelen. Gebrek aan erkenning, wie weet? Ik vraag mij af of veel komieken niet wegdrijven van de comedy omdat niemand het genre serieus neemt, ook zijzelf niet. Jim Carrey acteert op tijd en stond in een drama, wellicht om dezelfde reden als ik: om te laten zien dat hij ook ánders kan spelen. Ook al ís goed comedywerk in se puur drama.»

HUMO Heb jij het gevoel je bewezen te hebben als acteur?

DE BEULE «Voor mezelf wel. Ik zit niet meer met de onstilbare drang om te acteren. Ik heb dit nu getoond, het is weer even tijd voor iets anders. Momenteel ben ik een reeks aan het schrijven, en vervolgens ga ik erin meespelen. Die afwisseling is belangrijk. Mijn recensie van mijn eigen acteerwerk: ik ben op z’n minst niet door de mand gevallen.»

‘Schrijver Christophe Vekeman gaf ons eens een draai om de oren bij de start van ‘Willy’s en Marjetten’: zoveel jaar later voel ik die klets nog altijd branden. In weerwil van mezelf ben ik héél rancu­ neus: gasten als een Vekeman zijn bij mij volledig geklasseerd.’ Beeld Koen Bauters
‘Schrijver Christophe Vekeman gaf ons eens een draai om de oren bij de start van ‘Willy’s en Marjetten’: zoveel jaar later voel ik die klets nog altijd branden. In weerwil van mezelf ben ik héél rancu­ neus: gasten als een Vekeman zijn bij mij volledig geklasseerd.’Beeld Koen Bauters

GRAMSCHAP

DE BEULE «Het wil weleens gebeuren dat ik uitvlieg. Mijn vrouw heeft net als ik een stevig karakter, dus als wij ruziemaken, kan dat lúíd zijn: twee minuten briesen en voorbij. Dat gebeurt zonder vliegend servies, maar ik heb wel één keer een deur zodanig hard dichtgeslagen dat er een scheur in zat. Ik voelde me zo lullig dat de woede meteen wegebde (lachje)

HUMO Een cynicus wordt niet snel kwaad, maar ik ben er nog altijd niet uit of jij wel een cynicus bent.

DE BEULE «Ik spéél een cynicus, maar ik ben het niet. Cynici twijfelen a priori aan de goede bedoelingen van mensen, terwijl ik net geloof dat we au fond geen klootzakken zijn. Ik kan wel cynisch doen over de politiek, maar ik geloof in het engagement van de politici en weiger hen te labelen als zakkenvullers en opportunisten.»

HUMO Welke onderwerpen krijgen je geheid op je paard?

DE BEULE «Als ik in familiale kring een racistische opmerking hoor, kan ik ontploffen. En ook: bewuste dommigheid. Ik hoorde onlangs: ‘Misschien is de eerste coronacurve wel automatisch gezakt, en niet door de maatregelen.’ Van dat soort bullshit, in de markt gezet als ‘ook maar een mening’, kan ik heel kwaad worden. Het is makkelijk om, geconfronteerd met een debiel van een antivaxer, in de val van de beleefdheid te trappen en te luisteren naar wat-ie te zeggen heeft, maar dat doe ik niet: ‘Nee, jouw mening is níét evenveel waard, idioot.’ Ik ben dan wel zo beheerst om dat niet luidop te zeggen.»

HUMO Kun jij goed om met kritiek?

DE BEULE «Tot mijn scha en schande: néé. Ik kom uit een heel beschermend gezin. Kritiek uiten werd gezien als een slechte eigenschap. Als het over mij ging, klonk het: ‘Hij doet dat goed op school, hij kan schuun tekenen, en hij is een brave jongen.’ Ik heb nooit geleerd dat kritiek ook iets positiefs kan zijn. Professioneel krijg ik er vaak genoeg mee te maken, dus rationeel kan ik het intussen plaatsen, maar emotioneel lukt me dat nog altijd niet. Ik vind dat één van mijn slechtste eigenschappen.»

HUMO ‘De anderhalve meter show’ werd onlangs op z’n best matig ontvangen.

DE BEULE «De reacties waren gemengd. Sommige recensies waren lyrisch, maar pakweg Het Nieuwsblad ging inderdaad met de voeten vooruit. Ik kan dat maar moeilijk loslaten.

»Ik herinner mij dat schrijver Christophe Vekeman ons met Neveneffecten eens een draai om de oren gaf bij de start van ‘Willy’s en Marjetten’: zoveel jaar later voel ik die klets nog altijd branden. Ik kan die tekst waarschijnlijk nog half citeren. Dat komt binnen als een persoonlijke aanval waar ik, in weerwil van mezelf, héél rancuneus over ben: gasten als een Vekeman zijn bij mij volledig geklasseerd (lachje)

HUMO Maar zelf ben je er niet vies van om met mensen of programma’s de draak te steken.

DE BEULE «Tuurlijk! Daarom vind ik het ook zo’n slechte eigenschap.»

HUMO Heb je ooit iemand op zijn gezicht geslagen?

DE BEULE «Nee, maar ik heb wel op mijn gezicht gekrégen. En op mijn ribben, mijn benen, mijn armen... Dat maakt deel uit van opgroeien in Zele, denk ik. Er was helemaal geen aanleiding. Ik kwam als 14-jarige met een pak friet van de kermis en passeerde langs een steeg, waar een paar jonge gasten – weet ik veel wat ze gepakt hadden – mij begonnen te schoppen en te slaan. Er was gelukkig een medemens in de buurt die die gasten uit elkaar gedreven heeft. Het was vernederend.

»Ik heb geen aangifte gedaan, want ik was bang om een volgende keer wéér op mijn muil te krijgen. Ik heb mij wel aan de Italiaanse aanpak gewaagd: ik kende enkele stoere gasten – onder wie een enorme bokser – en heb die erop afgestuurd. Niet om hen in elkaar te slaan, wel om duidelijk te maken dat ze uit mijn buurt mochten blijven.»

AFGUNST

DE BEULE «Heel af en toe betrap ik mezelf op een lelijke vorm van jaloezie. Bijvoorbeeld toen Tim Van Aelst (van productiehuis Shelter, red.) al die Emmy’s bleef winnen. Ik dacht: hij bedenkt ook alleen maar formats. Onzin, natuurlijk, die dingen zijn geweldig.

»In de lagere school was ik altijd de tweede slimste van de klas, en dan dacht ik: ‘Maar ja, die nummer één studeert zich kapot.’ Of als ik een topacteur als Matthias Schoenaerts bezig zie: ‘Veel talent hebben en gans uw leven oefenen: ja ja, zo is het makkelijk!’ (lacht) Maar telkens wanneer zo’n vervelende gedachte de kop opsteekt, neemt mijn rationele kant het snel over: ‘Doe het dan zelf.’ En zo zet ik die jaloezie om in dadendrang.»

TRAAGHEID

DE BEULE «Vorig jaar was ik op reis met Koen (De Poorter, collega-Neveneffect, red.) en zijn lief. Ik ben toen in de Brico spullen gaan halen om een schilderscursus te geven. De vakantie ervoor had ik iets gebeeldhouwd, omdat er toevallig ergens een kalksteen lag. Dat is mijn creatieve brein: goed gerief, maar per ongeluk geleverd zonder uitknop.

»Mijn vrouw durft me weleens een workaholic te noemen, maar intrinsiek ben ik lui. Als het als werken aanvoelt, zal ik vast een reden vinden om het niet te doen: uitstelgedrag en deadlinefucken zitten in mijn DNA. Maar eenmaal ik begin te werken, werk ik dóór, wel acht uur aan een stuk zonder pauze, met boterhammen achter de computer.»

HUMO In de beginjaren van ‘De ideale wereld’ klopten jullie zoveel uren dat jullie weleens op kantoor overnachtten. Zou je dat nog kunnen opbrengen?

DE BEULE «Nee. Ook nachtjes-door probeer ik te vermijden. Bij mijn tweede kind was ik er soms lang niet: ‘Hoezo, hij slaapt niet meer in zijn wieg?’ Je moet voor jezelf de balans opmaken en voor mij geldt: je amuseren met een programma weegt niet op tegen wat je thuis mist.»

HUMO Traagheid wordt in de fysica omschreven als ‘blijven bewegen in dezelfde richting, met dezelfde snelheid’. Pak jij het leven in eigen handen?

DE BEULE «Ik heb niet het gevoel dat ik ooit al een switch heb moeten maken... Ik heb de chance gehad dat wat op mijn pad kwam, mij altijd redelijk goed beviel. Dat zal wel traagheid zijn: een aangename continuïteit. Het klinkt weinig ambitieus, maar als ik het op dit niveau kan volhouden, ben ik al neig content.

»Pieken van enorm succes zijn meer een doembeeld voor mij dan een ambitie: iets gigantisch waaraan je je blíjft vastklampen en dat de rest in de schaduw stelt. Wat moet je dan doen? Gestaag de weg downhill inzetten? Gelukkig ben ik nog nooit geconfronteerd geweest met het probleem van gigantisch succes (lacht)

HUMO Zo’n gigantisch succes zou evengoed je erfenis kunnen zijn, dat ene werk waarmee je de tijd een hak zet.

DE BEULE «Misschien ben ik wel niet ambitieus genoeg? Jonas stuurde zijn afstudeerfilm naar Cannes: dát is ambitieus. En ‘De dag’ schrijven ook. Ik moet Jonas zijn rekening niet maken – en je zou het hem niet nageven – maar hij is veel ambitieuzer dan ik. Mij moet het overkomen.»

HUMO Als ik je over acteren hoor praten, wil je daar vooral niet te veel poespas rond maken. Als je zou verkondigen dat je de volgende Marlon Brando wilt worden, zit je natuurlijk met een ander verwachtingspatroon.

DE BEULE «En ik leg dat verwachtingspatroon liefst op een lijn die realistisch is voor mij, een lijn waarvan ik wéét dat ik erop kan wandelen. In mijn ogen was ik goed genoeg om bij Disney te werken, maar ik heb nooit tekeningen opgestuurd. En toen werd tv me opeens aangeboden. Oké, dacht ik, dan word ik wel comedian of scenarist. Hoe triestig is dat eigenlijk? Wat een zelfbesef plots! (lachje).

»Al die gasten die naar L.A. gaan om er drie jaar ober te spelen en dan gedesillusioneerd huiswaarts te keren: ik zou het niet kunnen of willen. Ik zal nooit een ster worden, maar ook nooit een afwasser.»

HEBZUCHT

DE BEULE «Ik vind het belangrijk om niet onderbetaald te worden voor mijn werk: je moet gemotiveerd blijven en dus ook vergoed worden in verhouding met wat je levert. Ik waak over mijn contractonderhandelingen – ik heb er zelfs boeken over gelezen.

»Het gaat mij meer om verdienste en respect dan om geld. Ik hou van een zeker comfort – wij hebben tenslotte drie kinderen te stockeren – maar daar houdt het op. Uiterlijk vertoon, dikke wagens, merkkledij: het interesseert mij geen fluit. Of neem nu gadgets, wat mannen zo tof schijnen te vinden: mijn computer is half kapot en mijn iPhone 5 laadt amper nog op. Maar hoe langer ik een nieuwe kan uitstellen, hoe beter.»

HUMO Is er iets waar je wél geld aan uitgeeft?

DE BEULE «Aan reizen. Vroeger deed ik dat nooit, maar ik heb het geleerd van mijn vrouw. Ik zat pas op mijn 21ste voor het eerst in een vliegtuig. Ik las onlangs dat ik strikt gezien nog tot de generatie van de millennials behoor, en ik klamp me vast aan alles wat me toch nog een beetje jonger doet lijken. Welnu, met de millennials deel ik alvast een voorliefde voor erváringen boven materieel bezit.»

GULZIGHEID

HUMO Hoeveel drugs slik jij op een gemiddelde dag?

DE BEULE «Ik heb nog nooit drugs genomen.»

HUMO Zelfs niet de klassieke trek van een joint?

DE BEULE «Sylvia (Van Driessche, zijn vrouw, red.) en ik hadden van de platenmaatschappij van Soulwax eens een cd gekregen met een joint bij. We hebben die in bad geprobeerd, tot het ons begon te dagen dat het een promostunt was: er zat alleen tabak in. Teleurstelling!

»Ik heb het dubieuze geluk gehad dat ik als puber veel vrienden had die er aan de drugs onderdoor zijn gegaan. Zonder in detail te treden: dat zijn héél pijnlijke verhalen. Ik ben ook veel vrienden kwijtgeraakt omdat ik niet wilde smoren. Daarin ben ik nooit een meeloper geweest. En later besefte ik: goed dat ik van zulke vrienden af was.»

HUMO Je hebt lang gerookt. Hoe ben je ermee gestopt?

DE BEULE «Door het zelfhulpboek van Allen Carr te lezen, en dan vooral omdat één zin me aangreep: ‘Eigenlijk ben je een drugsverslaafde: je bent even afhankelijk.’ Dat is door al die miserie in mijn omgeving exact wat ik nóóit wilde worden. Ik ben nu al drie jaar gestopt.»

HUMO Ben je even voorzichtig met alcohol?

DE BEULE «Ik probeer tijdens de week niet te drinken. Ik hoor mezelf niet graag bezig als ik zat ben. Dat oeverloze geleuter, waarna je je de volgende dag moet afvragen wat je weer allemaal hebt uitgekraamd: mega cringey

HUMO Hoe burgerlijk ben je?

DE BEULE «Privé is er echt niks rock-’n-rolls aan mij (lachje). Het evenwicht zit goed in mijn leven: ik kan puberaal zijn in mijn werk, zodat ik het thuis achterwege kan laten.»

HUMO Heb je ook wildere periodes gekend?

DE BEULE «Ja, één waarin meeloperij en vandalisme centraal stonden: eieren gooien naar huizen, tuinkabouters kapotmaken... Een soort esthetische kunstbrigade! De flikken hebben eens aan onze deur gestaan, waarop mijn ouders besloten om dáár de grens te trekken. Het was goed dat zij toen hardhandig hebben opgetreden: rond die periode begonnen drugs binnen te komen in het jeugdhuis en bij mijn maten. Ik heb die boot afgehouden, omdat ik besefte dat we met dat vandalisme al over de schreef waren gegaan – zéker voor mijn ouders. Als de drugs vóór het vandalisme waren gekomen, was dat besef mij misschien ontglipt en was ik er misschien in meegegaan.»

HUMO Héél grappige mensen zijn zelden heel gelukkige mensen. Dat lijkt voor jou niet op te gaan.

DE BEULE «Ah, dus ik ben niet grappig? Meneer, ik ben supergelukkig én megafunny!

»Ach, de tranen van de clown, de getourmenteerde ziel: is dat 19de-eeuwse, romantische beeld van de lijdende kunstenaar niet wat voorbijgestreefd? Van Lieven (Scheire, red.), Koen en Jonas heb ik ook niet het gevoel dat ze door duisternis worden verzwolgen.»

HUMO Nog een anekdote over gulzigheid die duiding behoeft: de Ha! van Humo 2014, en vooral de in sommige kringen legendarische afterparty.

DE BEULE «Was ik daar vadsig, misschien?»

HUMO Naar het schijnt. Er was nog een after-afterparty in de ‘DIW’-studio, en die heeft geduurd tot de nieuwe werkdag begon.

DE BEULE «Ah ja! We waren toen van plan om met Jan Eelen, Matteo Simoni en Lize Feryn naar de stripclub in Vilvoorde af te zakken, maar het was al zo laat dat die niet meer open was. We zijn dan maar naar de studio geploeterd, en zijn er toch nog in geslaagd om de volgende ochtend te laat op de redactie te verschijnen! Alles geurde naar verschaald bier en sigaretten. Maar verder hebben we het beschaafd gehouden.»

null Beeld Koen Bauters
Beeld Koen Bauters

ONKUISHEID

HUMO Bart De Pauw was de mentor van Neveneffecten. Jonas Geirnaert zei eens: ‘Jelle is er jarenlang van overtuigd geweest dat Bart uit goud en chocolade bestond: zo hard keken we naar hem op.’ Heb je een mening over de zaak?

DE BEULE «We volgen de rechtszaak. Ik ken álle partijen hè, dus ik zie gewoon wat het brengt. Meer valt daar niet over te zeggen, vrees ik.»

HUMO Merk jij dat het in jouw branche moeilijker is voor een vrouw om zich staande te houden?

DE BEULE «Hoe bedoel je?»

HUMO Toen Sarah Vandeursen zich slecht voelde op de redactie van ‘DIW’, een jongensclub waarin zij haar draai niet vond, waren Koen De Poorter en jij volgens haar de enigen die haar een beetje onder hun vleugels namen.

DE BEULE «Wij waren een soort eindredacteurs én hadden Sarah min of meer binnengehaald, dus wij voelden ons verantwoordelijk. Maar het is een notoir moeilijke werkomgeving: je moet dagelijks presteren, zonder inloopperiode en zonder vangnet. Maar ik volg haar wel: er wordt nog altijd raar gekeken naar grappige vrouwen, terwijl veel van de grappigste mensen die ik ken – Sarah, Liesa Naert, Emilie De Roo – vrouwen zijn. Humor is in essentie nogal agressief, en dat wordt vaak niet aanvaard van vrouwen: dat onbewuste seksisme is nog manifest aanwezig. Het is de kunst om daar tegenin te gaan. Dat moet je ‘De ideale wereld’ nageven: zowel onder Otto-Jan als onder Jan Jaap werd er op tafel geklopt om grappige vrouwen aan bod te laten komen.

»Ik ben iemand die neigt naar monologen, die mensen hun gedachten onderbreekt en aanvult – alweer geen mooie kant van mezelf – dus ik let sowieso al extra op tijdens gesprekken. En wanneer je dat doet, schrik je soms: in een gemengde groep merk je keer op keer hoe hard er naar mannen geluisterd wordt en hoe weinig naar vrouwen. Veel mannen – ook progressieve – laten vrouwen níét uitspreken en zijn au fond zelfs niet geïnteresseerd in wat ze te zeggen hebben. Dan denk ik: luister eens! Laat haar haar verhaal vertellen!»

HUMO Wat beschouw jij verder als onkuis?

DE BEULE «Ik heb geen probleem, wel integendeel, met seks in al zijn geledingen, maar ik merk wel dat ik een zekere schroom voel om erover te praten. Dat zit in onze cultuur: eeuwenlang is er te vuur en te zwaard gestreden tegen het feit dat mensen seksuele wezens zijn.»

HUMO Hoe belangrijk is trouw in een relatie?

DE BEULE «Dat bekijk ik wél vanuit katholiek oogpunt (lachje). Als iemand jou ergens mee zou kwetsen, moet je die handeling zélf ook niet stellen.»

HUMO En hoe belangrijk is seks?

DE BEULE «Héél. Ongeveer op hetzelfde niveau als eten en ademen.»

HUMO Pedro Elias is een grote fan van humor in de slaapkamer, met op tijd en stond zelfs een slappe lach. En jij?

DE BEULE (lacht) «Ik kan niet meteen een voorbeeld verzinnen, maar sloppy and ugly mag alleszins ook: het moet niet altijd een scène uit een weekendfilm zijn. Al die lichamelijke dingetjes die nooit in een film opduiken, vind ik zelfs charmant: ‘Wacht, ik moet eerst nog kakken.’ Dat is toch onweerstaanbaar?»

HUMO Was je als tiener een vrouwenmagneet?

DE BEULE «Ik ben altijd oeverloos naïef geweest wat betreft de interesse van vrouwen. Ik zat in het derde middelbaar toen een knap meisje tegen me zei: ‘Er is een feestje van de vierdejaars, kom je?’ Ik dacht: ‘Wat moet ik daar gaan doen? Ik ken daar niemand!’

»Met mijn vrouw ging het precies zo. Om duidelijk te maken dat ze interesse had, heeft ze dat letterlijk tegen mij moeten zéggen.»

HUMO Jij was 19 toen.

DE BEULE «En ik zat altijd met haar in het jeugdhuis. Zij was 24, een beeldschone vrouw die altijd met mij wilde praten. ‘Ah leuk,’ dacht ik lompweg. Uiteindelijk heeft ze gezegd: ‘Soms weet ik niet of ik u moet vastpakken of van u moet gaan lopen.’ Dat was nóg te subtiel (lacht). Tijdens een slow, met een halve tienerstijve, begon het eindelijk te dagen: ‘Misschien is dit wel iets romantisch.’»

HUMO Sympathiek dat zij als 24-jarige die moeite deed voor dat jonge veulen.

DE BEULE «Ze had er ook wel iets bij te winnen, neem ik aan.»

HUMO Je oudste is 12. Heb je met hem the talk al gehad?

DE BEULE «Toen Sylvia zwanger was, stelden de andere kinderen daar weleens vragen over, die wij ook beantwoordden: ‘Er zit een zaadje van papa in mama haar buik.’ ‘En hoe komt dat daar?’ ‘Awel, via de piemel in de vagina.’ ‘Bah, dat is onbeleefd!’ (Lacht luid) Onbeleefd: fantastische woordkeuze.»

HUMO Als iemand van jullie ooit een scheve schaats rijdt, wat zou er dan gebeuren?

DE BEULE «Ik zet er niet per definitie een punt achter. Wij zijn te lang bij elkaar en we hebben het te goed samen om die relatie al te roekeloos overboord te gooien.

»Wij hebben zo’n goeie band omdat we er altijd over zijn blijven waken dat we met ons tweeën coole dingen deden: op hotel gaan, weekend weg, feestjes... En onze interesses liggen dicht bij elkaar. Zelfs mijn Rome-obsessie pikt ze. Als we op reis gaan, sleur ik haar weleens mee naar een oude steen in het gras, en dan nóg is zij geïnteresseerd. Wij zijn op restaurant nooit het koppel dat drinkt om toch maar iets in de mond te hebben.»

HUMO Wat kies je: nooit meer seks of nooit meer comedy?

DE BEULE «Zo grappig ben ik nu ook weer niet.»

Jelle De Beule en Thijs De Cloedt, ‘Jommeke in de knel én de penarie’, Ballon
De strip verschijnt op 7 april, maar zit volgende week al in hardcover voor 9,95 euro extra bij Humo. Beeld Humo
Jelle De Beule en Thijs De Cloedt, ‘Jommeke in de knel én de penarie’, BallonDe strip verschijnt op 7 april, maar zit volgende week al in hardcover voor 9,95 euro extra bij Humo.Beeld Humo
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234