null Beeld

Jesu/Sun Kil Moon - Jesu/Sun Kil Moon

Sinds 2012 wil Mark Kozelek alleen zingen over zichzelf en zijn naasten. Op het nieuwe, tachtig minuten durende ‘Jesu/Sun Kil Moon’ voedt dat verlangen zich opnieuw met haar eigen honger.

Muzikaal is ‘Jesu/Sun Kil Moon’ wél een grote ommekeer. Alleen ‘Fragile’ had ook op voorgangers ‘Benji’ en ‘Universal Themes’ kunnen staan. Het gitaarspel is akoestisch. Will Oldham is de tweede stem. De tekst zou met ‘Liefste dagboek’ kunnen beginnen. De datum zit niet verstopt: 27 juni 2015 is het, de dag waarop Chris Squire (bassist bij Yes) sterft aan leukemie, een ziekte die lang geleden ook een jeugdvriend van Kozelek heeft geveld.

Maar we zeiden muzikale ommekeer: de eerste drie songs (lees: de eerste 22 minuten) zitten vol riffs en drones die in het rond worden geshoegazed door Justin Broadrick, ooit bij Napalm Death, nu bij Jesu, daar ergens tussen bij Godflesh, dat op Sun Kil Moons vorige plaat al een figurantenrol kreeg. Broadricks muur van tristesse staat upfront, daaronder een tekst over opstaan, goeiemorgen zeggen tegen je vriendin, voicemailberichten beluisteren, naar de bank gaan, fans ontmoeten die hun vinyls willen laten handtekenen terwijl je hoofd naar iets anders staat, en vooral: nadenken over een tv-documentaire, want die levert een quote voor het refrein.

In ‘I Rocked the Room Like Elvis And Had Them Laughing Like Richard Pryor’ (jawel!) is de kabbelelektronica verwant aan die van Kozeleks groep Perils From The Sea. In ‘Father’s Day’ is 5 minuten ver héél goed te horen dat Aphex Twin inspiratie is. ‘Sally’ gaat over luisteren naar platen van Hüsker Dü, de gitaar gaat er als vanzelf van Hüskeren, zelfs de schreeuwzang wordt die van Bob Mould.

‘Jesu/Sun Kil Moon’ is uiteraard de vierde jaargang van De Grote Mark Kozelek Show. Overal zinnen als ‘Iemand van Biffy Clyro vindt mij één van de beste songschrijvers ter wereld’ en ‘Pitchfork gaf me een zes. Nu pas?’ Twee (!) lange fanbrieven worden voorgelezen: aan één van de fans wordt zelfs 25 procent van de royalty’s beloofd.

In ‘Exodus’ wordt vanuit de dood van Nick Caves zoon stilgestaan bij het Kindertoten-leed van Danielle Steel en Mike Tyson, en bij dat van alle ouders die de ergste vorm van rouw kennen. Afsluiter ‘Beautiful You’ trekt in 14 minuten van 31 augustus naar 3 september 2015; de Agent Cooper in Kozelek dicteert nu ook het precieze uur. Boven gesmoorde ambientloops en mooie backings heeft hij het over kinderen in de speeltuin, verder lezen in zijn boek, Broadricks sfeermuziek beluisteren, nieuwe snaren aanbrengen, zijn eerste duik in de baai van San Francisco en uit gaan eten met zijn vriendin. Prima, maar moge Mark Kozelek in zijn jaaroverzicht van 2016 een beetje buiten zichzelf raken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234