null Beeld

Jes

Een nieuwe lente, een nieuwe (licht) prestigieuze serie: 'Jes' is dramedy die in dertien afbetalingen komt en omschreven wordt als 'het leven van dertigers zoals het is'. U herkent Johan Heldenbergh, Wouter Hendrickx, Kadèr Gürbüz, de tegenwoordig overal opduikende Koen Degraeve en Pascale Platel die - loop geen hartverzakking op van het schrikken - een zotte muts speelt, maar ook Lotte Heijtenis.

Frederick Vandromme

Als u zelden naar het theater trekt, kent u haar alleen als Charlotte uit 'De smaak van De Keyser', maar in 'Jes' speelt ze meteen het titelpersonage.


LOTTE HEIJTENIS «'Jes' gaat over een vrouw van rond de dertig die een radicale beslissing neemt: ze besluit plots om te kappen met haar relatie van acht jaar en een totaal ander leven te beginnen. Die beslissing wordt op de spits gedreven omdat haar man promotie krijgt - hij moet als expat naar China, en zij wordt verondersteld mee te gaan. Volgt: een langgerekte poging om uit te maken wie ze nu precies is. Dat gebeurt met vallen en opstaan. Heel veel prettige momenten, maar ook plotse tristesse.»


HUMO De reeks wordt ons verkocht met de slogan 'een zoektocht naar het geluk'. Heeft Phil Bosmans meegeschreven aan de scenario's?

HEIJTENIS «Ik hoop dat het allerminst zo overkomt op het scherm. De figuren zijn juist heel herkenbaar, denk ik. Behoorlijk naturel en van vlees en bloed. En ja, alle personages zijn, elk op hun manier, op zoek naar geluk - aangestoken door de beslissing van Jes beginnen ze zelf ook te twijfelen. Maar 't is hopelijk niet té veel in the face.»


HUMO 'Jes' zou ook het imago van Brussel moeten verbeteren.

HEIJTENIS «Brussel speelt een belangrijke rol in de serie. Je ontdekt de stad via de vers aangekomen Jes en haar vrienden: een kleurrijke, diverse plek vol nieuwe mogelijkheden, een plek die verwondert en ook troost kan bieden. Toch is het niet overgeromantiseerd: de negatieve kantjes worden niet verdoezeld. Ik hoor van veel mensen die in Brussel wonen en al beelden hebben gezien dat ze het heel herkenbaar vinden. Vooral mensen die ergens anders zijn opgegroeid, omdat zij natuurlijk bij uitstek geconfronteerd worden met de moeilijke kanten van een stad als Brussel. Net zoals ik dat had toen ik even in Parijs ging wonen: 't is natuurlijk fantastisch, maar 't is ook vaak dikke miserie - omdat het er zo duur is, alles er ver uiteen ligt en je er niets kent.»


HUMO Pascale Platel heeft al laten vallen dat zij, telkens als er in Brussel buitenopnames werden gemaakt, het gevoel kreeg dat ze in Hollywood stond.

HEIJTENIS (lacht) «Ik heb dat gevoel ook één keer gehad: toen we in de WTC-torens aan het filmen waren. Dan sta je daar op de 25ste verdieping, in een hele grote ruimte, en zie je door de grote ramen in de verte plots de zon opkomen: héél filmisch. Ineens kreeg ik het gevoel op een échte set te staan. Toch een vreemde gewaarwording voor iemand die eigenlijk elke dag op een set staat die in se niet minder echt is.

»Voor het overige is het logistiek niet bijzonder gemakkelijk om in Brussel te filmen. We hebben véél takes moeten overdoen. Omdat het verkeer te luid was, een brandweerwagen voorbij kwam gescheurd, drie vliegtuigen dachten te moeten passeren, weet ik veel wat nog allemaal.

»Eén scène hebben we op vrijdagavond in het centrum gefilmd. Foutje! 't Is blijkbaar heel plezant om, als je wat gedronken hebt, in beeld te springen en van alles te roepen. Het heeft lang geduurd voor het erop stond, zullen we maar zeggen. Daarna zijn we gewoon mee het nachtleven ingedoken: als je ze niet kunt negeren, moet je gewoon met ze meegaan (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234