null Beeld

Jij was toch dood, Brood?

Met 'Jij was toch dood, Brood?' brengt Canvas vanavond een eresaluut aan Herman Brood, rock-'n-rolljunkie, actionpainter en mediafenomeen.

Op maandag 11 juli is het precies tien jaar geleden dat hij van het Amsterdamse Hiltonhotel sprong. In zijn afscheidsbriefje stond te lezen: 'Maak er een feest van. Ik zie jullie nog wel eens.' Schrijver-performer Bart Chabot gidst de kijker naar het graf van zijn beste vriend, Woestijnvisreporter Steven Somers ging met hem mee.


HUMO Om te beginnen: waarop slaat de titel?

Steven Somers «Al in de jaren 70 kreeg Herman Brood op straat in Amsterdam te horen: 'Hey Herman, jij hier? Jij was toch dood?' Dan antwoordde hij: 'Nee, maar we doen ons best!' Zijn reputatie als hevige druggebruiker ging hem vooraf.»


HUMO Vanwaar het idee van de reis naar het graf van Brood?

Somers «Ik vind begraafplaatsen van beroemde mensen inspirerend. Père Lachaise in Parijs, Zorgvlied in Amsterdam of het Schoonselhof in Antwerpen: het zijn betoverende plekken waar allerlei verhalen opdoemen in mijn hoofd.

»Zo kwam ik uit bij het idee: als we nu eens een roadtrip maken met een graf als eindbestemming. Dat geeft een interessante spanning, en onderweg passeren we langs plekken die iets vertellen over de overledene.»


HUMO Heb je een speciale band met Herman Brood?

Somers «Ik ben geen oerfan van zijn muziek, maar het fenomeen van de rockster, de schilder, de junkie en de charlatan in één heb ik altijd intrigerend gevonden. Achter het fenomeen ging een bijzonder intelligente, gevoelige mens schuil, met een kwajongensachtig gevoel voor humor.

»In de inleiding zitten oude beelden van 'De zevende dag' waarin Paskal Deboosere probeerde hem subtiel te vernederen met zijn druggebruik, maar hij zette het burgertrutje netjes op haar plaats. Als Brood op tv kwam, gebeurde er altijd iets.»


HUMO Chabot moest het voorbije jaar herstellen van een hersentumor. Iets van gemerkt?

Somers «De opnames vonden plaats enkele dagen vóór Chabot zijn diagnose te horen kreeg. Toen we op het dak van het Hilton stonden, fluisterde hij in mijn oor: 'Ik voel me niet lekker.' Ik dacht: het zijn de emoties. Maar het was de tumor die hem duizelig maakte. We hebben die opnames gedraaid terwijl hij behoorlijk ziek was.»


HUMO Móchten jullie zomaar op dat dak?

Somers «Bart had vooraf gezegd: 'Op het dak zal de Hiltonmanager ons niet toelaten, want na de sprong van Herman hebben ze nog enkele klanten gehad die hetzelfde wilden proberen.' Toen we filmden in de hotelbar, hebben we het toch voorzichtig gevraagd, en tot onze verbazing mochten we erop. In de druilregen.»


HUMO Jullie gaan uitvoerig in op de laatste dagen en uren van Brood. Wat heb je daarvan opgestoken?

Somers «Dat die sprong een brutale vorm van euthanasie was. Dat lijkt een contradictie, want euthanasie is per definitie 'een zachte dood'. Maar van alle keuzes die Brood nog kon maken, was dit gek genoeg de minst zware. De dokters gaven hem nog enkele maanden: al zijn organen waren kapotgedronken, -gesnoven en -gespoten.

»Op het eind wankelde hij rond met helse pijnen. Hij wou zichzelf en zijn naasten de ultieme vernedering besparen: wegrotten als een plant in het ziekenhuis.»


HUMO Jullie tonen zijn afscheidsbriefje voor het eerst op tv. Wat vertelt het over Brood?

Somers «Zijn weduwe Xandra gaf het briefje destijds snel vrij om aan te tonen dat Herman zijn sprong heel bewust had gemaakt, niet in een roezig junkiemoment. Het is helder en laconiek geschreven: 'Ik ga nu bungy zonder elastiek.' En het eindigt met de ontroerende woorden: 'Genade, papa.'»


HUMO Jullie brengen ook een bezoek aan zijn favoriete bordeel: Huize Ria.

Somers «Nu heet het Ria's Men's Club. Moeder Ria was er niet, maar we werden warm onthaald door de dames van dienst. Ik vond dat bordeel heel geschikt als decor voor een gesprek over de jaren waarin seks, drugs en rock-'n-roll voor levensvreugde hadden gezorgd. Maar zelfs daar ging de babbel vanzelf richting ondergang.»


HUMO Zit er veel Brood-muziek in het programma?

Somers «Behalve één song van Ray Charles is de soundtrack volledig van hem, met vooral enkele van zijn jazznummers en zijn Nederlandstalige levensliederen. In mijn zoektocht naar geschikte nummers stootte ik ook op het meer obscure 'Falling'.

»Daarin zingt hij jaren vóór zijn dood: 'You don't know about falling, till you can't get up.' Vrij onheilspellende tekst.»


HUMO Heb je al een volgende legende in het vizier?

Somers «Ik lees en bekijk alles wat ik te pakken kan krijgen over gevallen goden uit de rockmythologie: John Bonham, Freddie Mercury, Elvis, you name it. Ik ben gefascineerd door het dubbelzinnige mechanisme van talent en tragiek.

»Daar zit wel een reeks in - ik heb zelfs al een werktitel: 'Het laatste podium'. In mijn verbeelding zie ik het doek opengaan en de geest van de betreurde entertainer nog één keer een buiging voor het applaudisserende publiek maken, in de sfeer van 'My Way': 'And now the end is near, and so I face the final curtain.'

»Ik ga alvast op zoek naar het graf van Freddie Mercury. Dat wordt spannend, want hij heeft er geen.»


HUMO Bismillah, en succes ermee!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234