null Beeld

Jimmy Dewit over Belpop Bonanza Bis

Op algemeen verzoek, én omdat er nog veel te veel verhalen op de plank waren blijven liggen, begint het bijzonder accuraat getitelde Belpop Bonanza deze week aan een bisronde langs de Vlaamse theaterzalen.

Jürgen Beckers

Omdat de twee breinen van ‘Belpop Bonanza’ qua uitvoerigheid voor elkaar niet moeten onderdoen, hebben wij er maar eentje uitgenodigd: Jimmy Dewit, een man die geen artiestennaam behoeft maar er toch één heeft: DJ Bobby Ewing, ook bekend van Discobar Galaxie.

Jimmy Dewit «Ik begrijp perfect waarom je maar met één van ons wilde praten. Jan vertelt altijd goeie dingen, zeer boeiend allemaal, maar voor je het weet, ben je een halve dag kwijt. Tìjdens zo’n theatershow is zijn vertelzucht uiteraard enorm handig. Wij noemen dat met de productie ‘een Delvauxke doen’. Dan mag hij even volledig loosgaan, en maar spuien.

»Na de show is het dan weer minder handig: met Jan terug naar huis vertrekken is niet evident. De typische Delvaux-beweging is: zijn jas al aan, naar buiten aan het gaan, maar tussen dat moment en het moment dat hij effectief in zijn auto zit, gaan er nog een paar uur voorbij. Nog snel even iets zeggen tegen de boeker, de man van het licht, de conciërge… De uitknop is bij Jan onvindbaar. En toch wil ik koste wat kost samen met hem naar onze optredens rijden, daar kijk ik misschien zelfs het hardst naar uit. Dat is een beetje zoals op tournee gaan, hè, samen in het busje. Enorm plezant. En onderweg spelletjes spelen met elkaars iPod: ‘Ken je dit, ken je dit? En dit?’»

HUMO Kennen jullie elkaar al lang?

Dewit «Tien jaar geleden ongeveer zijn we vrienden geworden. Ergens aan de praat geraakt en ontdekt dat we allebei ongelooflijke muziekzotten zijn. Ik heb hem leren kennen vijf jaar nadat ik hem eigenlijk op zijn bakkes had moeten boksen. Ik heb ooit gedraaid op het trouwfeest van een neef van Jan, ergens in de Ardennen. En daar was één zatlap die dacht de dj de hele tijd te moeten jennen door tegen de booth te komen struikelen. Dat was Jan Delvaux. Naast een flauwe plezante nonkel en een muziekencyclopedie schuilt er namelijk ook nog een klein klootzakske in hem. Een handgemeen is toen uitgebleven om de eenvoudige reden dat ik een heel beleefde jongen ben.»

HUMO Een bisronde van ‘Belpop Bonanza’: op algemeen verzoek of hadden jullie gewoon nog te veel materiaal liggen om weg te gooien?

Dewit «Een combinatie van de twee, maar vooral ook omdat we ons bij de eerste tour geweldig goed geamuseerd hebben. Ik had wel wat ervaring als dj en muziekmaker en we hadden allebei weleens een workshop gegeven, maar toch zijn we er als twee halve debielen aan begonnen. Een theatershow voor een zittend publiek: geen idee wat we daarvan moesten verwachten. Maar het is dus bijzonder goed meegevallen. We zijn er ook in gegroeid: van twee neurotische idioten naar twee neurotische idioten die de zaak min of meer onder controle hadden. De vorige show ging op een woensdag in Mechelen in première, uitverkocht, en op maandag hadden we een try-out – twee dagen ervoor. Nu weten we: daar ben je absoluut niets mee. Hadden de mensen na die try-out gezegd: ‘Mannen, het trekt op de hond z’n kloten,’ dan hadden wij moeten antwoorden: ‘Sorry, maar jullie zullen het er toch mee moeten doen.’

»Het is eigenlijk compleet het tegenovergestelde van wat ik normaal doe, hè: als dj moet ik de mensen aan het dansen krijgen en de boel opzwepen, terwijl ze in de theaters net moeten stilzitten, zwijgen en luisteren. Onze vorige show eindigden we bijvoorbeeld met een nummer van Raymond van het Groenewoud: ‘Dit is mijn verhaal’, eigenlijk de negen minuten durende oerversie van ‘Twee meisjes’. Zó mooi! We speelden het als een soort statement, omdat we vonden dat iedereen het minstens één keer in zijn leven gehoord moet hebben: zaallichten uit – ik verduisterde zelfs het schermpje van mijn laptop – en dan negen minuten Raymond. En het werkte, iedereen bleef zitten. Niet evident. Er waren mensen die achteraf half jankend naar ons toekwamen: ‘Amai, wat een nummer.’ Ik moet toegeven dat je in die donkere zaal heel soms een gezicht zag oplichten van iemand die op zijn smartphone Facebook aan het checken was, maar veel is het toch niet voorgevallen.»

HUMO Ik ben zelf ook best wel wat met muziek en de anekdotiek eromheen in de weer, maar bij de meeste van jullie verhalen denk ik toch: ‘Waar halen ze het in godsnaam?’

Dewit «Een ziekelijke interesse in muziek en alles wat erbij komt, in combinatie met de harde schijf genaamd Jan Delvaux, die linken legt waar een normale mens niet aan denkt. En dat nog eens gecombineerd met de wondere wereld van het internet en YouTube in het bijzonder. Iedereen kan natuurlijk beginnen rondsurfen, maar den Delvaux is heel goed in wat ik noem ‘het tweedelaags internetzoeken’. Dat bijna al onze vrienden muziekfreaks zijn, helpt natuurlijk ook. En door onze eerste reeks shows zijn er nu ook mensen die ons dingen bezorgen. Zowel fysiek materiaal als informatie. We zijn een soort zelfhulpgroep geworden voor mensen die thuis te veel gerief hebben liggen (lacht).»

HUMO En de zeurpieten, krijg je die ook? De live-lezersbriefschrijvers, zeg maar.

Dewit «Valt goed mee. We hebben daar vorige keer ook een beetje op geanticipeerd door in onze show één gigantische leugen te stoppen. En uiteraard waren er af en toe mensen die ons daarop kwamen wijzen. Maar: lang niet zo veel als we hadden verwacht. Je kunt mensen blijkbaar veel meegeven zonder dat ze erover nadenken.»

HUMO Wellicht omdat bijna al jullie verhalen op het randje van het onwaarschijnlijke balanceren. Wat was de leugen?

Dewit «Ik mag ’m nu wel verklappen. Het kaderde in een groter verhaal dat eindigde met: ‘Louis Neefs was de slimste van allemaal: die zong in zijn eigen taal en liet zijn songs naar het Engels vertalen door iedereen die daar goesting in had.’ Waarop we fragmenten van vijf grote Louis Neefs-classics lieten horen, in het Engels. Wat we er niet bij vertelden, was dat het eigenlijk andersom was: wat we lieten horen, waren de originelen, waarvan Louis Neefs Nederlandstalige klassiekers heeft gemaakt. Neefs heeft bitter weinig eigen songs geschreven. ‘Margrietje’, ‘Aan het strand van Oostende’… dat zijn allemaal country classics. Zelfs dingske (zingt): ‘Annelies, uit ’t Sas van Gent in Zeeland…’ toch zo Vlaams als het maar zijn kan? Maar nee, dat komt van ‘Mary-Lou, from Garden City Kansas’. Nu, Elvis deed dat ook hè, het is zeker geen schande, Louis Neefs blijft één van onze allergrootsten. Maar door dat verhaal om te draaien, sloegen wij twee vliegen in één klap: we bedienden de mensen die achteraf toch een kleine opmerking wilden komen maken op hun wenken, en wij hoefden over Louis Neefs niet te zeggen: ‘Hey, kijk eens wat wij ontdekt hebben: die man schreef zijn nummers niet zelf.’ Dat zou een beetje flauw geweest zijn.

»We zijn fan van alles wat we laten horen en zien. In de nieuwe show zit een stuk over Salim Seghers waarmee hard gelachen mag worden, maar eigenlijk vinden we het in se heel straf wat die man doet: dat is nog altijd de hardest working man in de Vlaamse showbizz!»

???

Achteraf praten we nog wat na, over muziek en over muziek. En stel ik Dewit out of the blue nog één laatste vraag, een simpele.

HUMO Hoe heten de drie leden van Telex weer?

Dewit «Marc Moulin, Dan Lacksman en euh… (Knipt met de vingers) Allee, ik zou het duizend keer zeggen. De zanger, die op Eurosong wat met confetti gooide. (Denkt na) Allee zeg! (Herhaalt) Moulin, Lacksman en… Allee miljaar! Hier kan ik dus niet tegen, hè. (Neemt zijn iPhone en begint te bladeren) Hier: Dan Lacksman, Marc Moulin en… Michel Moers! Michel Moers, tuurlijk. Wat een schande zeg. Niet tegen Jan zeggen, hè.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234