null Beeld

Jindabyne

Eén van de Raymond Carver-kortverhalen die Robert Altman verweefde in zijn mozaïekfilm 'Short Cuts' (nooit gezien? dvd in huis halen en uzelf schrap zetten voor een onvergetelijke hap cinema) was 'So much water so close to home', een vertelling over enkele vrienden die op hun jaarlijkse vistrip in een rivier het lichaam van een jonge vrouw aantreffen en, om hun uitje niet te verbrodden, hun akelige ontdekking verzwijgen.

Datzelfde verhaal vormde ook de basis van de Australische film 'Jindabyne': regisseur Ray Lawrence en zijn scenariste sprongen er wel iets vrijer mee om. Ze voegden een aantal plotlijnen en personages toe, verplaatsten de actie naar een ongerepte, bergachtige uithoek van hun thuisland en - misschien wel de belangrijkste ingreep - maakten van de vrouw in de rivier een jonge Aboriginal die ten prooi is gevallen aan een seriemoordenaar.

De weigering van de mannen, die maar niet willen inzien wat ze verkeerd hebben gedaan, hun excuses aan te bieden en de spanningen met de Aboriginalgemeenschap die hun houding veroorzaakt, verwijst duidelijk naar het Australische Nationale Trauma (de inheemse bevolking werd er door de blanke inwijkelingen niet bepaald fraai behandeld) en zal ook vooral daar zijn volle impact hebben, maar 'Jindabyne' heeft gelukkig nog veel meer te bieden. Lawrence toont bijvoorbeeld zeer knap hoe het drama onverwerkte trauma's en emoties loswoelt, al te lang opgehouden valse façades doet afbrokkelen en de relaties tussen de betrokkenen - die heel langzaam en subtiel duidelijk worden gemaakt - op scherp stelt. De meeste aandacht gaat daarbij naar het uiteenvallende huwelijk van de stugge Stewart (eindelijk nog eens een stevige rol voor Gabriel Byrne) en de gevoelige Claire (een alweer adembenemende Laura Linney). Verder laat de regisseur echter vooral de stilte spreken in dit trage, symboolzwangere en van een ongrijpbaar soort spiritualiteit doordrongen drama, waarin geen enkel beeld toevallig gekozen lijkt en, zoals in elke echt goeie Australische film, ook het tegelijk ontzagwekkende en vreesaanjagend woeste landschap een hoofdrol speelt. Slechts één van de redenen waarom 'Jindabyne' nog lang na de slotbeelden blijft nazinderen.

Extra's*: Jammer maar helaas alleen een paar trailers.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234