Joan As Police Woman - To Survive
Joan As Piano Woman blokletterde iemand op internet over To Survive.
Er is iets van aan: de nieuwe plaat van Joan As Police Woman begint met een pianoballad, 'Honor Wishes', en eindigt met 'To America', een pianoballad met ruimte voor Rufus Wainwright, die wat gastbijdragen betreft stilaan Antony Hegarty in het vizier krijgt.
'Joan As Mourning Woman' had ook gekund, want op 'To Survive' verwerkt ze de dood van haar moeder (dat ze qua postmortemsongs haar mannetje kan staan, bewees ze al op haar debuut 'Real Life' met 'We Dont Own It', een hartverscheurende ode aan Elliott Smith). Er waaien al eens opgetogen strijkers of akoestische gitaren voorbij, maar over de hele lijn is de sfeer ingetogen. Zéér ingetogen. Introspectie met het vergrootglas.
Zoals 'White Chalk' van PJ Harvey is 'To Survive' een plaat die zich in een hermetisch afgesloten wereld niet zo ver hiervandaan lijkt af te spelen. Met 'The Good Son' van haar goede vriend Nick Cave heeft Joan dan weer gemeen dat hun beste songs iets delen: bij Cave een achtervoegsel ('The Weeping Song', 'The Ship Song', 'The Hammer Song' en 'The Witness Song'), bij Joan een voorzetzel: 'To Be Loved', 'To Be Lonely', 'To Survive' en To America.
Dat van die uitschieters 'To Survive' de titel moest worden, is overduidelijk: het is met voorsprong de beklemmendste song van de beklemmendste plaat van het jaar. 'Sleep now little one / Ill sing to you little one / Theres no one here who means you any harm' opent Joan het wiegeliedje zoals ze het zich van haar moeder herinnert.
'To Survive', de plaat, is niet overal éven ondraaglijk emotioneel, maar vrolijk wordt het nergens.
Voor uitsluitsel over hoeveel keer per dag/week/maand u dit schijfje mag beluisteren, maakt u het best een afspraak met uw huisarts.
Toptracks: To Be Loved, To Be Lonely, To Survive