null Beeld

Joe Gideon & The Shark - Harum Scarum

We laten u graag in de waan dat een recensie schrijven hard labeur is, maar soms - héél uitzonderlijk, mijnheer de hoofdredacteur! - schrijft een inleiding zich bijna vanzelf. Neem nu het Londense broer-zusterpaar Joe Gideon & The Shark. Hij (Gideon Joe Seifert - zang, gitaar, bas) zetelde ooit in de jury van een Miss Bolivia-verkiezing; zij (Viva Seifert, bijgenaamd The Shark - drums, toetsen, tweede stem) maakte deel uit van het Britse Olympische team in Barcelona '92, als ritmisch turnster nota bene (u kent ze wel: die frêle poppetjes met hun linten, knotsen, ballen, touwen en hoepels). We weten niet hoe het met uw nieuwsgierigheid gesteld is, maar die van ons is dan meteen geprikkeld.

Als daarna nog blijkt dat het duo voor zijn eerste plaat onderdak vond op het Bronzerat-label van Seasick Steve, en dat Nick Cave zelve hen vorig jaar als voorprogramma uitnodigde, zijn de gezwollen lofbetuigingen in de Britse pers niet eens meer zó verwonderlijk. Eentje willen we u niet onthouden: 'Op papier klinken Joe Gideon & The Shark misschien als dat ander m/v-duo, The White Stripes, maar ze zijn veel, véél beter.' Aldus Rob da Bank op BBC Radio 1.

Een boude uitspraak die geen steek houdt. Want de garageblues en besmuikte americana van Joe Gideon & The Shark heeft meer raakvlakken met Nick Cave, PJ Harvey, het Amerikaanse broer-zusterkoppel The Fiery Furnaces en de vertelkunst van Tom Waits of Lou Reed dan met de harde garagerock van de Stripes. Maar - en laat dat door een WS-fan gezegd zijn - 'Harum Scarum' moet nauwelijks onderdoen voor het beste van Meg & Jack! Straffe kost, dus. En live naar verluidt nog straffer: The Shark zou op een podium drums en piano tegelijk martelen. Gaat dat zien, in de Botanique in Brussel op zaterdag 9 mei.

Joe Gideon - hij zat al samen met zijn zus in Bikini Atoll (belangrijkste wapenfeit: een cd geproducet door Steve Albini) - is naast een beeldrijk verteller ook een bassist en gitarist uit de primitieve Neil Young-school. Met andere woorden: het mag gerust rammelen, als het de song en het verhaal maar dient. Zijn zus doet hetzelfde op drums, en voegt daar met haar piano, orgeltje, glockenspiel of percussie de nodige accenten aan toe, terwijl ze met haar stem het begrip backing vocals een geheel nieuwe betekenis geeft.

Wat die verhalen betreft: die kunnen metafysisch en absurd zijn, zoals in het aan 'Common People' van Pulp herinnerende 'Civilisation', of net prozaïsch: 'Kathy Ray' bijvoorbeeld, over een backingzangeres die ooit auditie deed voor Ray Charles maar later aan lagerwal raakte ('She still got that look in her eye, the good one that is, the other one's half blind, ever since her boyfriend threw a drink in her face') Elders duikt filmregisseur Lars von Trier op ('I went all spastic like Lars von Trier'), wordt er aan de crystal meth gezeten of relativeert het duo liefdesverdriet in het ontroerende 'Anything You Love That Much You Will See Again'. En wat gezegd van de hallucinante moord-/zelfmoordballade 'True Nature': kippenvel.

Hoe hun verhaaltjes muzikaal moeten worden ingekleurd, daarover hebben Joe Gideon & The Shark zo te horen ook hun eigen koppige idee: klinkt het niet met hun beperkt instrumentarium, dan botst het maar. Dat zorgt geregeld voor kakofonie - denk Zappa, denk Beefheart - maar ondanks al die arabesken komen de songs telkens mooi neer en stoort het ook niet dat Joe vaker vertélt dan hij zíngt.

Noem in ons bijzijn een vrouw The Shark en we hebben het niet meer, maar afgezien daarvan: gewéldig debuut!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234