John Cale - M:Fans
Ik hou van John Cale, maar ik zuchtte toen ik de e-mail ontving waarin zijn management aankondigde dat hij zijn meesterwerk ‘Music for a New Society’ (1982) zou ‘herwerken’. Noem mij ouderwets, conservatief of achterlijk, maar ik vind: aan een meesterwerk raak je niet, zelfs niet als het je eigen meesterwerk is.
Bovendien zal ik vast niet de enige zijn die ontgoocheld was toen John Cale vorig jaar in Mesen, ter gelegenheid van de herdenking van de Groote Oorlog en de Kerstbestanden, aankondigde zijn ook al prachtige ‘Paris 1919’ met groot orkest te zullen spelen. Dat deed hij ook. In een herwerking. Een slechte, zielloze herwerking die enkel genietbaar was als je het origineel vergat.
Met die teleurstelling vers in het geheugen valt ‘M:FANS’ nog mee. Het is inderdaad, helaas, een ‘eigentijdse’ herwerking van ‘Music for a New Society’. Al die prachtsongs in een nieuw, postmodern kleedje van de keizer. ’t Is alsof een postmoderne operaregisseur met een buitenmaats ego zich aan Wagner of Puccini vergrijpt. Veel soundscapes. Veel elektronica. Veel brute synths waar ooit subtiele piano weerklonk. Veel gezuchte of gesteunde teksten die op de originele versie gezongen werden.
Boeiend. Interessant. Voor één beluistering. De bio spreekt van ‘futuristische’ arrangementen en teksten over een ‘dystopische toekomst’. Ach, geef het een naam. De waarheid is: creatief herkauwen blijft herkauwen en geen van die nieuwe versies kan tippen aan het origineel. Ik zou zelfs suggereren dat de nieuwe versie van ‘Close Watch’ – een song waarvan het origineel na 33 jaar nog steeds een krop in de keel garandeert – een les is in ‘Hoe een parel kapot arrangeren’. De ‘verloren gewaande’ track ‘Back to the End’ is dan weer behoorlijk, maar zeker geen must have.
Het komt over alsof de oude Cale (straks 74) zich krampachtig wil aansluiten bij en meten met het jonge volkje, terwijl dat jonge volkje net naar hem opkeek (of zou moeten opkijken) omdat ze het niet in zich dragen om een meesterwerk als ‘Music for a New Society’ te maken. Wie het origineel niet kent: koop/leen/download het nu. De anderen zijn hierbij gewaarschuwd.