John Carter

Twee Pixar-genieën maakten onlangs de oversteek naar het live action-genre: Brad Bird ('The Incredibles') doorstond de vuurproef heel goed met het denderende 'Mission: Impossible - Ghost Protocol', maar Birds bloedbroeder Andrew Stanton, regisseur van twee van de allermooiste juwelen uit de Pixar-cataloog ('Finding Nemo' en 'Wall-E'), bijt magistraal in het zand.

'John Carter' is gebaseerd op een reeks eeuwenoude sciencefictionverhalen van Edgar Rice Burroughs (de geestelijke vader van 'Tarzan') over een soldaat uit de Amerikaanse Burgeroorlog - hier vertolkt door een hunk met de onsterfelijk belachelijke naam Taylor Kitch - die in een grot in de woestijn een geheimzinnig medaillon aantreft.

Wanneer hij het kleinood in zijn handpalm vastklemt, wordt hij - het zal je maar overkomen - prompt naar het stoffige Mars-oppervlak overgeflitst, alwaar hij vriendschap sluit met een groepje vierarmige creaturen, hommeles krijgt met een imperialistische booswicht, en het te pakken krijgt voor een prinses met een fotogeniek achterste.

In een poging om het ietwat ouderwetse bronmateriaal geschikt te maken voor een jong publiek (James Cameron ging bij Burroughs trouwens ook de mosterd halen voor 'Avatar') heeft Stanton een hoop flitserige actie en tonnen imposante digitale effecten in zijn film verwerkt - de soldaat ontpopt zich algauw tot een door het zwerk buitelende superkrijger - maar met actie en CGI alleen red je 't natuurlijk niet.

De coole designs van de machtige zonneschepen waarin de Mars-bewoners zich verplaatsen deden ons heel even opkijken, maar alles bij mekaar misten wij de 'Star Wars'-ervaring - het gevoel dat je niet langer in een bioscoopzaal zit maar bent terechtgekomen in een galaxy far, far away; het gevoel dat je niet naar mannetjes op een groot wit doek zit te kijken, maar dat de fantastische gebeurtenissen op het scherm écht plaatsvinden.

Stantons film mankeert een interessante queeste, een charismatische held, en opwindende locaties, maar het meest ontgoochelende is nog dat de cineast er totaal niet in is geslaagd om iets van de fameuze Pixar-tover op zijn live action-debuut over te planten.

Misschien was het hem ook niet gegund om zijn magie te laten werken: dat 'John Carter' tegen de wensen van Stanton in na de opnamen snel-snel naar 3D werd geconverteerd, bewijst waarschijnlijk dat niet hij, maar de studiobonzen de creatieve touwtjes in handen hadden. Wie eens goeie sciencefictionpulp wil zien, smijt maar beter de oorspronkelijke trilogie van George Lucas nog maar eens in de player.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234