null Beeld

John Lydon & PiL: 'Free at last!'

Geen groep die maar één plaat heeft uitgebracht, is invloedrijker geweest dan de Sex Pistols . En had daar niet Johnny Rotten maar pakweg Christoff aan de microfoon gestaan, dan was het een heel ander verhaal geweest. Niet dat we dat niet hadden willen zien, maar u begrijpt wat we bedoelen. Zijn volgende groep, PiL , maakte meer platen, maar met die platen hertekende hij het muzikale landschap nóg een keer.

Jürgen Beckers

Weinig postpunk, artrock of andersgenrige groepen moeten de zakken niet leegmaken als ze gevraagd wordt hun PiL-invloeden op tafel te leggen. PiL staat voor Public Image Ltd., een groep waarvan eenieder platen als ‘Metal Box’, ‘Second Edition’ of het zwaar onderschatte ‘Album’ verplicht in huis zou moeten hebben. Al was het maar om zich ervan te vergewissen hoe ver pop kan gaan.

'Optreden is: je hoofd in een guillotine stoppen en hopen dat niemand het mes laat vallen'

Johnny Rotten – of John Lydon, als hij over zichzelf in de derde persoon spreekt, gebruikt hij ze allebei – is natuurlijk ook een eersteklas provocateur, wijsneus en weetal. Hij schreef een controversiële biografie, ‘Rotten: No Irish, No Blacks, No Dogs’, schopte amok in de Britse realityshow ‘I’m a Celebrity… Get Me Out of Here!’, liep aan de zijde van zijn antipode Marc Reynebeau in het Canvasprogramma ‘Reynebeau & Rotten’ en was achteraf in een Humo-interview erg uitbundig in het ventileren van zijn onvrede over het eindresultaat. Hij floot ook de Sex Pistols puur voor de duiten herhaaldelijk terug samen, en maakte in 2008 een reclamespotje voor het Britse botermerk Country Life.

Met de opbrengst van dat laatste blies hij PiL weer leven in, de groep van zijn hart die hij twintig jaar aan de ketting had gehouden uit onvrede met de behandeling door zijn platenfirma. Vorig jaar was er een nieuwe plaat, ‘This Is PiL’, en werd er een nieuwe tour aangevat die hen naar de Lokerse Feesten bracht. Nu donderdag 24 oktober staat hij met PiL in de AB in het kader van de concertreeks ‘Dub Be Good to Me’. Dub, een van oorsprong Jamaicaans genre dat PiL een andere richting zou hebben uitgestuurd, en een tweede leven zou hebben gegeven. Waardoor wij het nog eens met hem over muziek mogen hebben. Rotten blijkt overigens een man die van nóg meer markten thuis is dan wij al dachten.

John Lydon «Ik heb net een vensterglas vervangen. Mannelijk werk, mijn vriend! Iemand had er gisteravond laat een fles door gegooid, dus dat moest even gefikst worden.»

HUMO Vandalen? PiL-haters?

Lydon «Wellicht gewoon dronkelappen, en wat moeten die anders in het holst van de nacht dan ruiten ingooien? Ik ben in ieder geval niet van plan om naar de politie te stappen.»

HUMO Ik wist niet dat je een handige Harry was.

Lydon «Ik vind mezelf best handig, maar in dit specifieke geval is het resultaat niet meteen geschikt om mijn eindexamen mee af te leggen (lacht). Het glas zit erin, daar niet van, maar ik heb mijn hand gesneden en de hele kamer hangt vol bloed. A real fucking mess.»

HUMO Ik zag je concert met PiL vorige zomer op de Lokerse Feesten. Mogen we volgende week in de AB iets radicaal anders verwachten?

Lydon «Dat concert van vorig jaar was uiteraard briljant, daar zal iedereen het wel over eens zijn geweest, maar door ons gebrek aan fondsen en financiën, en door het feit dat de groepsleden verspreid over zowat de hele wereld leven, komt er van repeteren niet veel in huis. Met andere woorden: sinds vorig jaar hebben we een pak meer concerten in de vingers en zijn we… nog briljanter! En je mag sowieso iets anders verwachten: de setlist verandert voortdurend en we experimenteren ons te pletter. Ik ben stapelgek op de groep zoals-ie nu is samengesteld, ze maken me apetrots op wat ik doe. Het zal je misschien verbazen, vooral omdat het in het verleden al eens anders is geweest, maar we zijn écht goeie vrienden. Het was het wachten en het jarenlange gezeik met de platenfirma waard.»

HUMO PiL heeft door een wurgend platencontract twintig jaar op non-actief gestaan. Hoe heb je dat volgehouden?

Lydon «Het was ondraaglijk, want songs schrijven en optreden is wat ik het liefst doe. Ze wilden hits van PiL, maar ik geloof niet in hits, ik geloof in duurzaamheid. Ik ben als wijn, ik word beter met de jaren. Die plaat van ons, ‘This Is Pil’, je kunt niet geloven hoe trots ik daarop ben. We hebben ze zelf gefinancierd, met het geld dat ik had binnengerijfd met mijn botercommercial, maar zonder grote platenfirma in je rug worden de promotoren van concerten blijkbaar achterdochtig. Het was en is een gevecht, waardoor we meer dan ooit weten: het gaat om de songs, van de rest mogen we absoluut niks verwachten.»

HUMO Is de industrie er slechter aan toe dan pakweg dertig jaar geleden?

Lydon «Ik zit niet meer bij een major, dertig jaar geleden wel. Ik wist toen al dat het niks voor mij was, maar het heeft me dertig jaar gekost om ervan af te raken. Alles wat ze je schijnbaar aanbieden moet je terugbetalen, dubbel en dik, en dan nog een stapel facturen die ze zelf hebben uitgevonden. Je mag ze natuurlijk ook in natura terugbetalen, met grote hits, maar ik ben Johnny Rotten: ik hou geen uitverkoop. Never. En ik zal nooit doen wat ze zeggen dat ik moet doen: never ever. De songs die ik schrijf, komen uit mijn hart en ziel, dat zal nooit veranderen.

»We zijn op tournee nu, en met de opbrengsten van die tournee gaan we een nieuwe plaat maken, en met die nieuwe plaat gaan we weer op tournee… Als ratten achter onze eigen staart aan, haha! Maar wat een heerlijke vicieuze cirkel om in gevangen te zitten. Free at last! (lacht)»

Bekijk een filmpje: John Lydon - Message For China

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234