null Beeld

John Williams - Star Wars: The Force Awakens (Original Motion Picture Soundtrack)

De zevende episode uit de ‘Star Wars’-franchise markeert niet alleen de heuglijke terugkeer van onze vrienden Han, Luke en Leia, maar ook de awakening van de intussen 84-jarige maestro John Williams, die ook de soundtracks van de eerste zes afleveringen neerpende. In 1977, het jaar dat de eerste ‘Star Wars’ uitkwam, deed Williams – in nauwe samenspraak met George Lucas – iets unieks: hij schreef een volstrekt originele, volsymfonische score waarbij elk hoofdpersonage z’n eigen leidmotief of theme meekreeg (‘Luke’s Theme’, ‘Ben Kenobi’s Theme’, ‘Darth Vader’s Theme’).

De soundtrack die Williams voor ‘The Force Awakens’ schreef, bestaat uit een mengelmoes van die bijna veertig jaar oude themes en een reeks nagelnieuwe composities, waarbij onmiddellijk opvalt dat het nieuwe getjengel een stuk minder in het gemoed grijpt dan het oudere werk.

Eigenlijk kreeg alleen Rey een mooi motiefje mee: in het sierlijke, onmiddellijk meeneuriebare ‘Rey’s Theme’ proef je de desolaatheid van de woestijnplaneet Jakku, de eenzaamheid van de jutter, het verlangen naar een avontuurlijker leven. Het merendeel van de overige tracks laat zich hoogstens omschrijven als functionele actiemuziek: ideaal om de beelden van schietende Stormtroopers en flitsende TIE-fighters te ondersteunen, maar wanneer je er naakt naar luistert, klinkt het allemaal nogal vormloos. In ‘I Can Fly Anything’, bijvoorbeeld, willen de rukkerige strijkers, de rollende percussie en de stuiterende blazers nooit echt samensmelten tot een heuglijk deuntje. ‘Maz’s Counsel’ loont alleen maar de moeite omdat je een echo hoort van het ontroerende Jedi-leidmotief. Überbooswicht Snoke krijgt in ‘Snoke’ een streep koormuziek mee waarover Darth Vader minachtend zou zeggen: ‘All too easy.’ En zo kabbelt dat maar verder: track na track vol toonladdervulsel.

Pas wanneer Williams teruggrijpt naar de iconische thema’s uit ‘A New Hope’ en ‘The Empire Strikes Back’ (zij het in een iets andere uitvoering), word je eindelijk heel even opgetild in een droomgloed. De ‘Main Title’, die heroïsche fanfare die je meevoert naar een sterrenstelsel vol hoop en verlangen, staat nog steeds als een kathedraal. ‘Han and Leia’, oorspronkelijk geschreven voor ‘The Empire Strikes Back’, herinnert je eraan dat Williams vroeger wél magnifieke melodieën componeerde. En in ‘The Jedi Steps and Finale’ mag eindelijk het welbekende, onwaarschijnlijk mooie leidmotief van de Jedi-ridders heel even openbloeien. Conclusie? De film was beter.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234