null Beeld

Johnny Dowd - A Drunkard's Masterpiece

Tja, je cd 'A Drunkard's Masterpiece' noemen is er natuurlijk wel een beetje om vrágen. Want eerlijk: Johnny Dowds nieuwste mag dan best een aardig plaatje zijn, een masterpiece is de opvolger van het heerlijke 'Cruel Words' helaas niet geworden (dat in Dowd een vrolijke drunkard schuilt, geloven we dan weer met de ogen dicht).

Noud Jansen

En wat een afzichtelijk hoesje ook! 't Is dat we laatst nog onverhoeds op de website van Mark Eyskens terechtkwamen, anders zouden we zeggen: lelijker schilderwerk hebben we in tijden niet gezien.

Eerste vaststelling (licht geamuseerde blikken): 'A Drunkard's Masterpiece' is opgedeeld in drie opussen. Die mogen dan mallotige titels hebben als 'Het aanbrengen van lippenstift op een varken' en 'Gij zult de ass (ezel? reet?) van uw naaste niet begeren', wij hadden eerlijk gezegd nooit kunnen bevroeden dat trailer park Johnny het woord opus überhaupt kénde.

Tweede vaststelling (verbaasde gilletjes, gefrons van wenkbrauwen): het merendeel van de nummers wordt niet door de maestro, maar door zijn vaste assistente Kim Sherwoord-Caso gezongen. Technisch gezien een Mike Powellsprong voorwaarts - Johnny kan niet zingen, Kim wel - maar wij hadden het toch liever andersom gezien. Het beste nummer op de plaat heet niet voor niets 'Johnny's Got the Mic': een tot ongecoördineerd geshake van diverse ledematen aanzettende lap freakfunk, met zowaar een cameo van goeie ouwe Adolf ('He had the Third Reich, but me I got the mic' - men moet al Johnny Dowd heten om zo'n dichtregel te dúrven verzinnen).

Derde vaststelling (gerinkel van glas, algehele consternatie, een krachtig 'Dit kan niet waar zijn!'): vriend Dowd heeft op 'A Drunkard's Masterpiece' overduidelijk een Belangrijke Boodschap te verkondigen. Nu hebben wij niet lang (of toch zeker niet succesvol) genoeg doorgestudeerd om zeker te weten om wélke Belangrijke Boodschap het hier precies gaat, maar na elf intensieve luisterbeurten gokken wij op een variant op het aloude 'life sucks and then you die'. Oftewel: geboorte en dood, en wat er tussenin zoal volslagen de mist in kan gaan. Zou Johnny's eigen verhuisfirma toevallig in slechte papieren zitten?

Gelukkig lardeert Dowd zijn levensbeschouwelijke overdenksels royaal met anekdotes over zijn meer, nu ja, aardse interesses. Wij doen een greep: gebraden kippen, vrouwenbillen van het kaliber Jennifer Lopez and up, het liefdesleven van Ginger Rogers en Fred Astaire ('They cover each other up with lover's slime'), oude hits van ZZ Top, het fascinerende gebeuren dat zich afspeelt tussen de benen van Norah Jones, en een aap aan een ketting die danst op de tonen van een hurdy gurdy. Yep, zonder muziek zou deze man ongetwijfeld in een potdicht gesloten inrichting zitten.

Op zaterdag 29 maart wordt Johnny Dowd zestig. Wij wensen hem alvast een ferm hiephiep, maar tegelijk ook een spoedig herstel: we wéten dat hij beter kan dan 'A Drunkard's Masterpiece'.

Toptrack: 'Johnny's Got the Mic'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234