Jonge Leeuwen: Boris Daenen (22) alias Netsky, drum-'n-basswonder

Zijn titelloze debuut verscheen vorig jaar op het gereputeerde Londense label Hospital Records, en sindsdien tourt de jongeman in z'n eentje de wereld rond. Meer dan 180.000 Facebook-fans can't be wrong: Netsky is een ster.


Enkele quotes


Boris Daenen «Ik was veertien, vijftien toen mijn beste maat me mijn eerste cd's met drum-'n-bass gaf. Dat was een hype bij de jeugd, maar zelf was ik die tijd totaal andere, vrij minimalistische muziek aan het maken - electrohouse. Ik was enorm into Trentemøller en zo.
»De vonk sloeg definitief over de eerste keer dat ik naar een feestje ging waar alleen drum-'n-bass werd gespeeld. De energie van die muziek pakte me meteen: broken beats, percussie, snelheid, energie - allemaal dingen die ik miste in mijn eigen werk. En de sfeer die er hing was al even bijzonder: iedereen was bezeten van dat ene snelle, harde genre.»


HUMO Ging je graag naar school?
Daenen »Na het middelbaar heb ik twee jaar mixed media gedaan. Ik deed graag audio en video, maar toen ik als eindwerk een paper moest maken over de opwarming van de aarde - iets waar ik echt geen zin in had - heb ik die studie stopgezet. Ik was al aan mijn eerste plaat begonnen en stond op een tweesprong: 'Ofwel ga ik heel mijn leven voor een baas werken, ofwel waag ik nu mijn kans en ga ik voor mijn eigen ding - de muziek.' In het begin waren mijn ouders niet zo blij met mijn keuze, maar eigenlijk was er geen houden meer aan. Op het einde zat ik in de les stiekem nummers af te werken op mijn laptop, met de koptelefoon op (lacht)


HUMO Hoe ben je eigenlijk met Hospital Records in contact gekomen?
Daenen «Via internet. Britse labels hebben allemaal een AIM-inbox - de plaatselijke tegenhanger van MSN - en langs dat kanaal kan je je muziek in geen tijd droppen. 't Is veel omslachtiger om een cd'tje af te geven aan een label-dj die toevallig eens in België komt draaien.
»Mijn allereerste single heb ik vier jaar geleden al uitgebracht, bij een onafhankelijk Brits labeltje. Het jaar ervoor hadden ze me getekend, ik was toen zeventien. Natuurlijk was dat een speciaal moment - ik zat in mijn kamer rond te springen van blijdschap (lacht). En toen Hospital Records aanklopte, was het helemaal feest. Ik had ze non-stop muziek doorgestuurd, en na drie maanden kwam er reactie. Ze hadden mijn eerste nummers eindelijk kunnen beluisteren en zeiden: 'Stuur niets meer naar andere labels. We zijn erg geïnteresseerd, maar we willen wat meer variatie horen.' Dus ben ik beginnen te experimenteren, heb ik mijn comfortzone wat verlaten. En ze vonden het blijkbaar goed.»


HUMO Je maakt drum-'n-bass en je bent dj. Wat doe je het liefste: in je studio aan tracks knutselen, of draaien voor een uitzinnig publiek?
Daenen «Mijn grootste plezier is zelf dingen maken. Dat draaien is er later bijgekomen, maar is natuurlijk óók geweldig, want alle liefde die jij in je muziek steekt, geeft je publiek je onmiddellijk terug. In de studio zit je echt voor jezelf te werken. Je kan wel commentaren lezen op YouTube of zo, maar je ziet niemand genieten. De combinatie van de twee is ideaal: een dj die eigen producties maakt, krijgt meer exposure, en raakt daardoor makkelijker aan gigs.


HUMO Volgende maand treed je voor de tweede keer aan op Pukkelpop. Vorig jaar stond je in de Boiler Room. Weet je al wat het dit keer wordt?
Daenen «Opnieuw de Boiler, maar wel hoger op de affiche.
»Vorig jaar was ook al super, hoor. Ik was de allereerste act van de dag en dacht: 'Shit, er zal niemand staan.' Maar ik kwam op en zag een volle Boiler Room! Iedereen was op tijd opgestaan en had zich tegen de middag naar het terrein gerept, iets wat ik nóóit zou doen op een festival (lacht). Echt wel cool. Het leek wel alsof het middernacht was, zo goed zat de sfeer.


HUMO En hoe zit het met drugs?
Daenen «Heb ik nooit aan meegedaan. Ik houd graag de controle, en ik zou het ook niet willen: tandenknarsend staan draaien terwijl mensen erop staan te kijken. Ik ben nog maar tweeëntwintig, ik kan het tempo van het nachtleven zonder hulpmiddelen aan. Ik probeer gewoon overal te slapen waar ik kan. Ik drink weleens wat, dat wel. Want 't is voor een dj wel goed om wat in dezelfde sfeer als je publiek te zitten. Broodnuchter en stokstijf achter je draaitafels staan, da's ook niks.»


HUMO Ken je eigenlijk muzikanten buiten je eigen scene?
Daenen «Ja hoor. Hoe gaat dat? Je komt die mensen tegen op een festival, je begint te babbelen, je belandt in een hotellobby, waar iedereen z'n laptop bovenhaalt, en voor je het weet zit je samen muziek te maken. Da's al een paar keer gebeurd, maar het is tot nu toe wel bij opzetjes en ideetjes gebleven. Niets zo gemakkelijk als een nummer opstarten; het vervolgens afwerken en uitbrengen is wat anders (lacht).
»Weet je waar ik nu vooral naar uitkijk, na al dat touren van de voorbije maanden? Naar thuiszitten. Geen feestjes, geen optredens, geen remixen. Ja, die remixen - behalve voor Swedish House Mafia heb ik er ook gemaakt voor onder anderen Plan B en Underworld - zijn plezant en goed voor je naam, maar het is de hoogste tijd dat ik me opnieuw aan mijn eigen muziek wijd. Ik sta te popelen. Deze week ga ik me in de studio opsluiten, dit weekend moet ik weer draaien, en dan volgt weer een week studio. Vanaf september wil ik vier maanden pauze inlassen, om hopelijk in mei volgend jaar mijn nieuwe plaat af te hebben.»

NETSKY - IRON HEART

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234