Jonge Leeuwen Laurence Roothooft (25), actrice

Vrijdag ging 'Giovanni' een nieuw stuk van Johan Heldenbergh, in première. Met Anouk David, zijn vrouw Joke Devynck en, aldus Heldenbergh, 'een topactrice in wording, een ongelofelijk technisch en intuïtief aanstormend talent': Laurence Roothooft (25).

Ze is net van school af, en in Nederland en België is ze alleen nog maar bejubeld. Zelf vindt ze zich - en dat maakt haar natuurlijk alleen maar onweerstaanbaarder - een grillige mengeling van twijfel en kracht, een meisje dat vroeger alleen maar danste omdat ze vond dat ze niet kon praten.

Laurence Roothooft «Ik heb als kind altijd ballet gedaan. Ik wou stiekem wel toneelspelen, maar ik durfde niet. Ik vond dat ik niet zo goed kon praten. Mijn mama is Waalse, ze komt uit Charleroi. Ik heb eerst Frans leren spreken, en zodra we naar school gingen, leerden we Nederlands - maar mijn ouders bleven antwoorden in het Frans.

»Zo gaat het thuis nog altijd. Ik ben veel bezig geweest met wat tweetaligheid met je doet. Volgens mij is het heel moeilijk om echt perfect tweetalig te zijn. Mijn moeder spreekt soms ook Nederlands tegen mij, maar ik heb liever dat ze dat in het Frans doet, want in die taal kan ze veel beter onder woorden brengen wat ze voelt.

»Ik denk dat het onbewust één van de redenen was waarom ik voor theater heb gekozen - dat was absoluut iets dat ik wilde vermijden, die onkunde in taal. Ik wilde mezelf net de moeilijkste weg op sturen, die van spreken in het openbaar, om mezelf te dwingen de opperste vorm van taalgebruik onder de knie te krijgen. Ik heb die drang altijd gehad.

»Als kind sprak ik met een Franse huig-r, terwijl ik op de radio en als ik naar toneel ging iedereen met een tongpunt-r hoorde spreken. Ik heb mezelf toen die tongpunt-r aangeleerd. Ik wou per se ook zo kunnen spreken, ik heb net zo lang geoefend tot ik het kon en nu beheers ik alle twee de uitspraken - ik kan ermee spelen en goochelen zoveel ik wil.»

HUMO Maar je bent toch eerst naar de dansacademie in Rotterdam gegaan.

Laurence «Ja, maar de eerste dag dat ik daar aan de barre stond, dacht ik al: 'Dit is echt niks voor mij.' Die sfeer, iedereen die zo bezig voor zichzelf was (kronkelt als iemand die zichzelf voor de spiegel bewondert)... Mijn lichaam is ook ongeschikt voor zo'n klassieke dansopleiding. Een jaar later heb ik auditie gedaan voor de toneelschool van Maastricht.»

HUMO Je wou in Nederland blijven.

Laurence «Ja, omdat dat de drempel naar toneel voor mij toch verlaagde. Als je, zoals ik, in Antwerpen bent opgegroeid, er alle acteurs hebt zien spelen en die scene van veraf een beetje kent, denk je toch: 'O, neen, daar durf ik me als nitwit niet in te begeven.' In Nederland sta je tijdens audities ook wel voor grote namen, maar die ken je niet, en dat scheelt.

»Als ik van collega's die de toneelopleiding in Antwerpen hebben gevolgd, hoor hoe ze je daar afbreken, dan ben ik blij dat ik daar niet heb gezeten. In Maastricht bouwen ze juist erg op, ze benadrukken constant: 'Dát is goed en dát is goed,' en daarna pas: 'Alleen daar en daar moet je nog een beetje aan werken. Ik denk dat dat iets typisch Nederlands is.»

HUMO Je hebt na Maastricht meteen de hoofdrol gekregen in een theaterbewerking van 'De eenzaamheid van de priemgetallen' waarvoor je met lof werd overladen. En je speelde de hoofdrol in de film 'Silent City', over een jonge kokkin die in de leer gaat bij een topkok en vismeester in Tokio, die vorige maand onder gejubel in première ging.

Laurence «Ja, en ik heb in Nederland ook voor het eerst een tekenfilm ingesproken, terwijl ik daar geen enkele ervaring in had. 'Maakt niet uit,' zeiden ze daar, 'we doen het gewoon en het komt allemaal goed.' Het is fijn dat ik alles voor het eerst in Nederland heb kunnen doen, omdat mensen daar geruststellender zijn dan hier. En als het goed gaat, zeggen ze ook constant: 'Hartstikke goed!' Soms is het er wel wat over, maar het is zo'n fijne omgeving om in te leren.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234