null Beeld

Jonge Leeuwen: Sven Pichal, presentator van 'Peeters en Pichal'

'Ik vind Ben Crabbé nog steeds een heel fijn mens... Oké, misschien heb ik wel een afwijking.' Jonge Leeuwen met Sven Pichal.

Redactie

De nieuwe Radio één kwam moeilijk op gang, maar gelukkig was er van negen tot elf 'Peeters en Pichal'. Niemand, ook Sven Pichal (28) niet, had het verwacht, maar consumerend Vlaanderen mailde massaal, en met hun hulp konden de programmamakers sms-fraudes en ander bedrog ontmaskeren, en week na week de kranten halen.

Pichal, ondertussen ook alom bejubeld als aanstormend talent, loopt op wolkjes. Hij is zoals elke dag vanochtend om vijf uur opgestaan, maar pikt me twaalf uur later fris en monter op aan de lift, sleept me mee naar een studio, interviewt daar vol mededogen even de bejaarde Eugenie, die de bejaarden-gsm uitprobeert en al twee keer bij de brandweer is uitgekomen, en wacht als we eenmaal zitten gretig op mijn eerste vraag. Zo ken ik hem. Als woordvoeder van Wel Jong Niet Hetero was het niet anders: wanneer Pichal zich ergens op stort, doet hij dat niet gewoon met hart en ziel, hij gaat tekeer als een soort tornado. Zet u schrap.

HUMO Gefeliciteerd, 'Peeters en Pichal' is een schot in de roos.

SVEN PICHAL « Ja. Volkomen onverwacht. Al is het natuurlijk, achteraf gezien, wel lang een gat in de programmering geweest. Omdat Emiel Goelen, Rita Van Neygen en 'Ombudsjan' ombudsprogramma's een beetje een stoffig gevoel hadden meegegeven, denk ik.»

HUMO Aan de andere kant: radio over hoe consumenten in hun portemonnee geraakt worden; het valt wel te verwachten dat flink wat mensen daar naar luisteren.

PICHAL « Ja, al gaat 'Peeters en Pichal' niet alleen over klachten. We hebben toen H&M vijftig jaar bestond ook verteld hoe dat bedrijf is gegroeid, en wat Hennes en Mauritz eigenlijk betekent. Ik dacht altijd dat het twee familienamen waren. Dat is helemaal niet zo. Hennes betekent 'voor haar' en Mauritz, 'voor hem'. Dat doen we ook, verhalen vertellen over bedrijven, producten, over consumeren en de emotie en de romantiek daarvan.»

HUMO De romantiek van consumeren?

PICHAL « Ja. Daar begint het programma mee. Iedereen is er elke dag wel mee bezig, en als je iets koopt, heb je daar ook altijd een gevoel bij. Je hecht waarde aan wat je aanschaft, en waar je gaat winkelen. Daarom gaan sommige mensen naar de Delhaize en zeker niet naar de GB. Dat hoort allemaal bij wie je bent. Je houdt je onbewust vast aan een aantal merken. Je durft zelf op café je eigen telefoonmaatschappij al eens te verdedigen als je er goeie ervaringen mee hebt, of een automerk. Hoeveel mensen zeggen niet: ik blijf bij Toyota! Je ziet dat mensen vaak een emotionele band hebben met merken.»

HUMO Jij ook?

PICHAL « Absoluut. Ik voel iets romantisch voor de Colruyt. Daar gingen we vroeger altijd boodschappen doen met ons moeder. Dat was toen nog met die ponskaarten: van elk artikel dat je wou kopen, moest je zo'n kaart meenemen, die ze dan bij de kassa allemaal in de computer stopten. Nostalgie speelt volgens mij een grote rol bij alles wat je later doet. Als ik nu naar de Colruyt ga, voel ik me vaak weer als toen. Je hoort dat vertrouwde geluid: 'Nummertje vierenzestig is klaar aan de beenhouwerij!' en denkt meteen: 'Aah, dat was toch plezant, dat je toen alles zelf nog niet moest betalen.' Zo heb je toch met een paar merken onbewust een band opgebouwd. Positief of negatief.

» De RTT was bij ons thuis een héél negatief merk. Mijn vader is voor hij aan kanker stierf lang ziek geweest. We hadden in die tijd heel hoge ziekenhuisrekeningen - het ziekenfonds kwam wel tussenbeide, maar je moest heel veel voorschieten en op een bepaald moment konden we de telefoonrekening niet op tijd betalen. Toen kwam er zo'n hele norse RTT-vrouw onze telefoon zonder pardon afsluiten. Ik was twaalf jaar en besloot meteen: 'Als ik later ooit alleen woon, ga ik nòòit bij de RTT!' En om wat er toen gebeurd is, ben ik dus inderdaad nooit bij Belgacom aangesloten geweest. Iedereen heeft wel ergens zo'n verhaal. Daar kan je leuk over praten.»

(sdj)

undefined


U vindt het volledige interview met Sven Pichal in Humo 3505

undefined


In godsnaam: Geen kerstgedoe voor 15 december

Kleef de sticker op alles waarmee u gezien wil worden en verbind u ertoe tot 15 december niet mee te doen aan het KERSTGEDOE!

Signaleer schandelijke overtreders van deze afspraak op het 'Meldpunt Eindejaarssfeer' van Peeters en Pichal en win een door Annemie Peeters persoonlijk en met veel liefde gevuld bakske vol met stro.

undefined

null Beeld

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234