null Beeld

Jonge 'Welp': acteur Maurice Luijten (14)


‘Wij gaan met de scouts naar ‘Welp’ kijken, hoor,’ zegt Maurice Luijten, die de hoofdrol speelt in Jonas Govaerts’ slasherfilm. Het is de donkere blik van zijn personage Sam die al vanaf de eerste scène het vreselijkste onheil doet vermoeden, een blik die hij naar eigen zeggen steeds weer tevoorschijn tovert, zonder dat hij zich daarvan bewust is. Maurice is een natuurtalent, ééntje dat, zo beweren sommigen, de vergelijking met River Phoenix kan doorstaan.

Over de rel of ‘Welp’ nu wel of niet gezond zou zijn voor 12-jarigen heeft hij een uitgesproken mening: 14 zou de grens moeten zijn.

Maurice Luijten «‘Welp’ is echt wel horror, hè. Toch gaan wij er gewoon met z’n allen naartoe. De keren dat je in het donker wordt gedropt en het in je broek doet van angst, dat zijn toch juist de momenten die bijblijven? Nu, de kinderen van tegenwoordig zijn veel gewoon: iedereen van mijn leeftijd bekijkt horrorfilms. ‘The Hunger Games’ vond ik al redelijk vies. Of ‘World War Z’: die heeft iedereen van mijn klas ook al gezien. Ik hou zelf meer van sciencefiction: ik kijk geweldig uit naar ‘Interstellar’.»

HUMO Heb je getwijfeld toen Jonas je vroeg om Sam te spelen?

Maurice «Ik niet – je krijgt niet elke dag een hoofdrol aangeboden – maar mijn ouders twijfelden wel.»

Vader «We kenden Jonas Govaerts niet, en toen we zijn kortfilms bekeken, schrokken we wel een beetje. Maar nadat we het scenario hadden gelezen en ze ons hadden verteld dat Stef Aerts en Evelien Bosmans zouden meedoen – met wie Maurice al bij FC Bergman had gespeeld – en dat Nicolas Karakatsanis achter de camera zou staan, hebben we ja gezegd. Het zou geen platte B-film worden, zoals er zo veel zijn binnen het horrorgenre. We wilden het Maurice echt wel gunnen, maar hem toch ook beschermen. Stel dat de film slechte kritieken krijgt? Zou hij dat wel aankunnen?»

HUMO Maurice?

Maurice «Dat lukt wel. Het is toch vooral Jonas’ film. Hij is het die zijn doel moet bereiken. Dat de horrorfans op het filmfestival in Toronto klapten op de momenten dat ze moesten klappen was het belangrijkste. Wat ze over mij zeggen, maakt niet zoveel uit.»

HUMO Jij wordt ook alleen maar bejubeld. Wanneer wist je dat je wilde gaan acteren?

Maurice «Het is eigenlijk mijn moeder die me ooit ’ns voor een casting heeft ingeschreven.»

Moeder «Ik had in de krant gelezen dat ze een jongetje van 8 met donker haar zochten, en toen zijn we samen naar de auditie gegaan. Dat is niks geworden, maar we zijn in het bestand van het castingbureau beland. Via hen kregen we op een dag telefoon van Marie Vinck: ze vroeg of Maurice met FC Bergman kon meespelen in ‘300 el x 50 el x 30 el’.»

Maurice «Ze hadden zo dringend iemand nodig dat ik meteen kon beginnen en geen auditie hoefde te doen. Ik vond het supertof om al die mensen te leren kennen en nieuwe dingen te leren. Ik ben sowieso heel nieuwsgierig naar alles wat ik niet ken. In de voorstelling moest ik de hele tijd spelen dat ik een duif aan het doden was.»

HUMO In ‘The Gift’, de kortfilm van Ralf Demesmaeker waarin je de hoofdrol speelde, moest je ook al dieren doden.

Maurice «En in ‘Terminator Trilogie’ van FC Bergman moest ik met Stef Aerts vechten. Ik krijg altijd agressieve rollen: daar heb ik blijkbaar de kop voor.»

HUMO Jonas Govaerts noemt je een ongelofelijke acteur. Hij had het ook steeds over de donkere blik in je ogen.

Maurice «Tja. Ik weet niet hoe ik het doe, maar als ze tegen me zeggen dat ik boos moet kijken, dan is het kennelijk altijd díé blik die ik tevoorschijn tover.»

Vader «Het is waar dat iedereen zegt: hij heeft er een goeie kop voor. Maar of dat nu iets te maken heeft met goed kunnen acteren? Volgens Stef Aerts wel, maar wat wij zien is gewoon: Maurice.»

Moeder «Toen men het na de eerste draaidag van ‘Welp’ in de kranten over ‘Maurice Luijten, de Belgische River Phoenix’ had, dachten wij: ‘Dat manneke heeft nog niks gedaan en jullie bombarderen hem al tot filmster, dat is niet goed.’ Gelukkig krijgt hij het niet gauw hoog in zijn bol. Het zou vanaf morgen allemaal gedaan kunnen zijn, hè.»

HUMO Het was vooral na ‘The Gift’ dat die vergelijking met River Phoenix werd gemaakt.

Moeder «Eerlijk: toen hij op die set uit schmink kwam, viel mij ook op dat hij daar ineens heel erg op leek.»

HUMO De gelijkenis is echt frappant.

Maurice «Dat is mijn uiterlijk maar; verder heeft het niks met mij te maken. Ik vond Phoenix heel goed in ‘Stand by Me’, maar ik hoop dat ik iets langer zal leven (River Phoenix overleed op 23-jarige leeftijd aan een hartaanval ten gevolge van een overdosis, red.).»

Into indie

HUMO Jonas vertelde me dat je je verantwoordelijkheid op de set heel serieus nam. Je was zo goed voorbereid dat je Titus De Voogdt kon verbeteren als die iets verkeerds zei.

Vader «Stef Aerts zei dat ook. Maurice is inderdaad geen losbol die onnozel zal staan doen. Hij is een beetje een einzelgänger, een loner. In die zin is de rol van Sam – ook een buitenbeentje – hem op het lijf geschreven.»

HUMO Voel je je op school anders dan de anderen?

Maurice «Qua muziek en films heb ik wel een andere smaak dan de meesten. Zij luisteren naar One Direction; ik hou van Alt-J, Local Natives en andere indie – muziek die mijn vrienden raar vinden. Nu, ik heb ook een andere periode gehad: zopas heb ik nog een afspeellijst uit het zesde leerjaar van mijn iPod gewist: Skrillex stond er nog tussen.»

HUMO Ben je een loner, zoals je vader zegt?

Maurice «Het ene moment meer dan het andere. Ik kan goed meedoen met mijn vrienden, maar soms ben ik graag alleen.

»Op school ben ik ook helemaal niet zo serieus als jij net zei. Daar is dat ook niet nodig, vind ik: goeie punten halen doe je alleen maar voor jezelf. Op een set moet je wél perfectionistisch zijn. Daar is de tijd soms krap, als alles in het honderd loopt door het weer, bijvoorbeeld. Als jij dan ook nog eens niet je verantwoordelijkheid opneemt, dan gaat dat ten koste van de film. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

»Maar dat ik Titus ooit verbeterd zou hebben, kan ik me niet herinneren. Ik ben veel meer bezig met de dingen rónd de tekst: wat mijn personage denkt, waarom hij zich gedraagt zoals hij zich gedraagt. Pas op het einde lees ik snel wat ik moet zeggen.»

HUMO Volgens Jonas heb je een keer een stuk van een scène veranderd: je vond dat wat Sam deed, niet klopte met wie hij was.

Maurice «Dat was op het moment in de film dat Sam het Boskind wil gaan zoeken. In het oorspronkelijke script zei hij dat tegen de voltallige groep, maar dat zou Sam nooit doen. Hij is heel erg op zichzelf – heeft eigenlijk maar één vriend en zelfs díé pest hem soms. Hij zondert zich meer en meer af. Zo iemand zou nooit opeens zomaar tegen de hele bende zeggen: ‘Jongens, ik ga het Boskind zoeken.’ Dat heb ik aan Jonas uitgelegd en hij vond dat ik gelijk had.»

HUMO Dus jij zit thuis diep na te denken over je personage?

Maurice «Ja. Daarom doe ik ook niet graag audities waar je gewoon even je ding moet doen en niet echt de tijd krijgt om je goed voor te bereiden. Ik vind het niet leuk dat je je personage dan niet kunt zíjn, maar alleen maar kunt nadoen. En het enige waar men je dan op beoordeelt, zijn dingen als: je hebt niet het juiste accent of je bent niet groot genoeg.»

HUMO Wil je later acteur worden?

Maurice «Jonas heeft alle welpen op de set een camera gegeven om ons mee te amuseren op de momenten dat we niks te doen hadden. Nu denk ik dat ik dát eigenlijk liever doe: zélf films maken in plaats van in andermans films te spelen.»

De gulden snede

HUMO Waar droomde jij vroeger van?

Maurice «Eigenlijk wilde ik biologie studeren. Maar nu, na een hele zomervakantie lang op de set met de andere welpen gespeeld te hebben en filmpjes gemaakt te hebben, lijkt bioloog worden me opeens saai. Als ik later films zou kunnen maken, dan zou dat echt een droom zijn. Het maakt me zelfs niet uit of ik er veel of weinig geld mee zou verdienen. Gewoon een job doen om de kost te verdienen: dat lijkt me echt niet fijn.

»Ik heb nu van mijn ouders een boek gekregen: ‘1001 films die je gezien moet hebben’, over alle klassiekers. Die ben ik nu systematisch aan het bekijken. ‘Kid’ van Fien Troch heb ik zelfs al twee keer gezien. Zo’n film zou ik later ook wel willen maken, met beelden om echt van te genieten.»

Vader «Je kijkt verbaasd (lacht). Ja, het is een beetje een rare jongen. Nu, ‘Kid’ ís een mooie film. Vorig jaar ben ik samen met hem naar de laatste Superman-film (‘Man of Steel’, red.) gaan kijken. Ik dacht: ‘Dat is actie van begin tot eind, daar zal een 12-jarige wel op kicken.’ Maar op het einde draaide hij zich naar mij: ‘Was dit nu niet de slechtste film ooit?’ En hij had gelijk.»

Maurice «Er was te véél actie: de beelden flitsten zo snel voorbij dat je niet eens de tijd had om ervan te genieten. Onlangs zijn we naar ‘Locke’ gaan kijken, met Tom Hardy. Die vond ik supergoed.»

Vader «Een film die zich volledig, én in real time, in één auto afspeelt. Er is echt wel een hoek af, hè.

»Nu, op de set van ‘Welp’ heeft hij wat dat betreft wel zijn evenknie gevonden. Gill Eeckelaert, die het Boskind speelt, is echt een goeie vriend geworden.»

Maurice «Het is met hem dat ik op de set filmpjes heb gemaakt. Hij is een beetje ouder dan ik en wist al iets van monteren, dus heeft hij mij dat geleerd. Nu zijn we samen een script aan het schrijven.

»Ik heb mijn camera na de opnames van Jonas cadeau gekregen: hij had gemerkt hoe graag ik filmpjes maakte. Het is met die camera dat ik de videoclip voor Girls In Hawaii gemaakt heb.»

HUMO Jij won de videoclipwedstrijd die Girls In Hawaii had uitgeschreven bij het verschijnen van hun laatste ep.

Maurice «Ja. Ik had ergens over die wedstrijd gelezen en dacht: ik ga gewoon eens iets proberen met mijn vriend Tom, die hier verderop in een boerderij woont. Ik heb nooit een script uitgewerkt. Toen ik op de boerderij kwam en daar omgevallen silo’s zag liggen, zei ik tegen Tom: ‘Ga daar eens op staan?’ ‘Schreeuw eens heel hard?’ ‘Kijk eens boos.’ Ik keek in de camera of het er goed uitzag en met de mooiste beelden ben ik beginnen te knutselen.»

Vader «We zagen hem de hele tijd achter de computer zitten. En toen we op een gegeven moment die beelden bekeken, waren we echt wel onder de indruk. Compositorisch gezien klopte het helemaal.»

Maurice «Mijn papa is grafisch ontwerper en hij had mij al geleerd om wat je filmt niet midden op je beeld te zetten, maar op de gulden snede.»

Moeder «We dachten meteen: ‘Daar moet hij iets mee doen.’»

Maurice «Het resultaat is nu de officiële clip van ‘Build a Devil’. De prijs was een camera: ik heb hem op het Dour Festival backstage van de jongens van Girls In Hawaii gekregen.»

HUMO Vond je vriend Tom het meteen leuk om door jou gefilmd te worden?

Maurice «Hm. Ik denk dat hij af en toe heeft moeten doorbijten als ik weer eens heel streng was. Tja, als regisseur wil je nu eenmaal álles uit je acteurs halen, hè. Alles voor de film (lacht). Ik heb hem achteraf wel nog eens getrakteerd op een ijsje en gezegd dat hij het supergoed heeft gedaan.»

Playboy

HUMO Wat vinden je vrienden op school eigenlijk van dat plotse succes?

Maurice «Ze zijn, geloof ik, wel benieuwd naar de film. Toen ik wist dat ik de rol in ‘Welp’ kreeg, dacht ik meteen: ‘Ik ga het zo lang mogelijk voor mezelf houden.’ Ik wil niet stoeferig overkomen. Op de laatste schooldag van het eerste middelbaar heb ik het verteld. Mijn haar was toen al helemaal kort geschoren voor de film en iedereen vroeg waarom ik dat had gedaan.»

HUMO En wat vinden de meisjes? Krijg je al liefdesbrieven?

Maurice «Neen. Al een geluk. Dan worden je vrienden misschien jaloers. Op je 14de al een liefje hebben is eigenlijk niet nodig, vind ik.»

HUMO In ‘Welp’ lezen de welpen Playboy.

Maurice «Dat is hoe Jonas zijn scoutstijd heeft beleefd, hè. Ik doe dat niet.»

HUMO En wat vindt je oudere zus van haar broer?

Maurice «Zij is met haar eigen project bezig: ze is muzikant en maakt als I Am The Hug nummers op gitaar en piano. In de voorronde van Kunstbende in Antwerpen heeft ze de derde plaats behaald. Met de dag studiotijd die ze toen heeft gewonnen, heeft ze al een demo opgenomen. We zijn vorige week nog naar Brugge geweest voor een klein concertje van haar en toen we met de familie in Parijs waren, heb ik een vidoeclip voor haar gemaakt.»

HUMO Het beelden maken heb je van je vader...

Vader «En het acteren van de mama.»

Moeder «Vroeger heb ik een beetje toneelgespeeld, maar niet professioneel. Het is wel grappig hoe onze kinderen onze dromen waarmaken.»

Vader «De dingen die wij vroeger wilden doen, maar die er nooit van gekomen waren, doen zij nu wel. Zodra ze konden lopen, gingen ze mee naar musea en op citytrip, en vanaf hun 11de gingen ze mee naar Pukkelpop: dat heeft hen waarschijnlijk ook wel gevormd.»

HUMO Wat zijn je plannen nu, Maurice?

Maurice «Ik heb ondertussen in twee andere kortfilms gespeeld, maar ik denk dat ik eigenlijk toch liever cameraman wil worden.»

Vader «Het maakt niet uit wat hij doet, zolang hij de lat maar hoog genoeg legt.»

Moeder «Zolang hij maar gelukkig is, bedoel je! Wat zeg jij nu? (lacht) Ik ben blij dat Maurice ook kan loslaten. Hij is een perfectionist, maar niet in die mate dat hij eronderdoor gaat.»

Maurice «Ik ben, dat zei ik al, samen met Gill bezig aan een script, maar het enige wat we weten is dat het over drie jongens van onze leeftijd zal gaan die de bossen intrekken. Dat schrijven is niet mijn fort. Daar moet ik nog aan werken, misschien meer boeken lezen of zo.»Vader «Gill en Maurice zitten helemaal op dezelfde golflengte.»

Maurice «Ja, maar samenwerken is niet altijd even makkelijk. Ik ben redelijk eigenzinnig en moet soms oppassen dat ik niet te veel zeg: ‘Zouden we het toch niet zo doen?’ Maar we zijn allebei even geïnteresseerd in film. Alleen wil Gill later graag monteur worden en ik dus cameraman. Stel je voor dat we samen ooit een film maken die genomineerd wordt voor Cannes? Neen, het zou al mooi zijn als ik ooit een eigen langspeelfilm mag maken, één met heel trage beelden waar mensen echt van kunnen genieten.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234