null Beeld

Jongeren en werk: Generatie Y

Twintigers willen vanaf dag één inspraak op het werk, ze onderhandelen bij hun sollicitatie al over vakantie, vermengen werk en privé zonder verpinken, zien er geen graten in een halfuur te laat te beginnen en hebben lak aan hiërarchie en titels. Hoe ga je om met generatie Y, geboren na 1986, in een tijd waarin vier generaties samenkomen op de werkvloer?

Bedrijven en organisaties zoeken houvast in een training generatiemanagement. Marieke (25): ‘Werk? Heel belangrijk, maar voor mij komt vrije tijd op de eerste plaats.’

‘Kan ik dit jaar een maand onbetaald verlof krijgen of een maand vakantie extra?’ De net aangeworven twintiger vroeg het zonder blikken of blozen. Klaas Vermeulen, directeur welzijn en personeel van de Sint-Michielsbond van de Christelijke Mutualiteiten stond even met zijn mond vol tanden. ‘Hij vond het maar evident dat we dat zouden goedkeuren. Maar wij waren zulke vragen helemaal niet gewend.’

De twintiger zou niet de enige zijn. Vermeulen hoorde vergelijkbare vragen terugkeren bij veel van zijn jongste medewerkers. ‘Die zijn veel directer. Ze hechten véél meer belang aan een goed evenwicht tussen werk en privé en ze uiten dat ook. Wij hebben daar een antwoord op moeten zoeken.’

Ook Bart Straetman, operationeel coördinator van de Vlaamse dienst Speelpleinwerk en zelf 36, stelde een kloof vast tussen hemzelf en zijn jongste groep werknemers. ‘Met de vrijwilligers na de avondvergadering nog iets gaan drinken? Uiteraard deed je dat, dat hoorde erbij. Voor de jongste generatie niet. Zij vinden dat avondwerk en willen dat begrenzen. Zij willen tegen het einde van het jaar al hun overuren opgebruikt hebben, wij keken niet naar overuren. Had je er veel, dan was je goed bezig.’

Wat twintigers maar evident vinden, kan voor oudere generaties soms niet door de beugel. Zo was de CEO van een groot bedrijf even van zijn à propos toen de gsm van een jonge beloftevolle ingenieur rinkelde tijdens het sollicitatiegesprek. Een schoonheidsfoutje, dacht de CEO eerst nog. Maar de twintiger zei: ‘Momentje, deze oproep moet ik echt even aannemen’, en hij wandelde doodleuk de kamer uit. De directeur kookte: de onbeschoftheid! Die kerel moest geen voet meer in zijn bedrijf zetten.

‘Tot de jongen weer binnenkwam, zich excuseerde en uitlegde dat zijn huidige baas belde,’ vertelt Dirk Buyens van de Vlerick School for Management in Gent. ‘Hij had een dag vrijaf genomen voor de sollicitatie, maar het was niet omdat hij vakantie had dat hij niet opnam. Als het bedrijf belde, wist hij dat het dringend kon zijn.’

‘Toen zag die CEO in wat een geweldige aanwinst zo'n werknemer kan zijn. Iemand die altijd bereikbaar is, zelfs tijdens zijn vakantie of een belangrijk gesprek. Het was geen teken van desinteresse, maar van engagement. Alleen op een andere manier.’

Het even uitpraten lost veel op, maar dat gebeurt zelden. Logisch ook, zegt Buyens.

Dirk Buyens «Jongeren beseffen vaak niet eens dat ze zich anders gedragen, net omdat ze het zo normaal vinden. Zonder communicatie kan het tot spanningen of ernstige communicatieconflicten leiden. Oudere generaties oordelen dat jongeren niet geïnteresseerd zijn in hun werk of vinden hun gedrag ongepast of brutaal, terwijl ze er gewoon anders naar kijken. Ze zijn met andere waarden en regels opgegroeid.

»Kijk naar het belang van vrouwen op de arbeidsmarkt. Generatie Y is de eerste generatie die ervan uitgaat dat werkende mannen en vrouwen gelijk zijn. Het verklaart mee waarom de eerste vraag van een jongere bij een sollicitatiegesprek soms niet over de inhoud van de job gaat, maar over de vakantieregeling. Samenwonende twintigers moeten van in het begin rekening met elkaar houden en zorgen dat hun levens in elkaar passen. Vroeger koos je een job en entte je je leven daarop. Nu kies je een job die bij je leven past.»

HUMO Waarom moeten bedrijven daar rekening mee houden?

Buyens «Als de jongste generatie werknemers je bedrijf ouderwets vindt, droogt de instroom van jong talent op. Heb je wel jong talent in huis, dan moet je hen ook gelukkig houden. Dat vergt soms een andere managementstijl. Generatiemanagement kan daarbij helpen. Het maakt leidinggevenden bewust van de verschillen en gevoeligheden van generatie Y.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234