Economische crisis Italië Beeld Getty Images
Economische crisis ItaliëBeeld Getty Images

economische crisisitalië

Jongeren krijgen de zwaarste klappen: ‘Ik wil gewoon genoeg verdienen om een gezin te kunnen stichten’

Nu de corona-epidemie in Europa grotendeels voorbij lijkt, doemt de dreiging van een diepe economische crisis op. In Italië komt de klap hard aan. Volgens schattingen zal het Italiaanse bruto nationaal product dit jaar zo’n 10 procent lager uitkomen. En jongeren zijn het grootste slachtoffer.

Het is uitgestorven op Fiumicino, met 40 miljoen passagiers per jaar het grootste vliegveld van Italië. Van de drie terminals zijn er twee gesloten, parkeerplaatsen zijn leeg. Nergens in Rome zijn de economische gevolgen van de corona-epidemie zo tastbaar als hier. Luca Tartaglia kijkt verbaasd om zich heen. ‘Het is bizar om al die lege parkeerplaatsen te zien. Dit is hoogseizoen op één van de grootste vliegvelden van Europa.’

Tartaglia is voor het eerst in maanden op zijn oude werkplek. ‘Ik werkte in de begeleiding van mindervaliden. Ik hielp passagiers uit hun vliegtuigstoel in een rolstoel en rolde ze naar de gate.’ Hij is 31 jaar, heeft een bachelor in Japans met als tweede taal Chinees en twee masters, en is onderdeel van het almaar groeiende leger jonge Italianen dat werkloos is of op tijdelijke contracten onder hun niveau werkt.

De corona-epidemie heeft de arbeidssituatie voor veel jonge Italianen alleen maar verergerd. Hoewel er formeel een ontslagverbod geldt tot eind augustus, zijn veel tijdelijke contracten niet verlengd, zoals in het geval van Luca en het gros van zijn collega’s op het vliegveld Fiumicino. De werkloosheid is de afgelopen periode met 1,2 procent gestegen naar 7,8 procent , onder jongeren met 2 procent tot bijna 24 procent. Die getallen vertellen niet het hele verhaal.

Het aantal, met name jonge, Italianen dat helemaal van de radar verdwijnt, liep de afgelopen maanden nog verder op. Bijna een half miljoen Italianen stopte in april met zoeken naar werk en geeft aan ook niet te studeren, met bijna 38 procent kent het land het hoogste percentage werklozen in de Europese Unie. De moedeloosheid groeit, maar ook de woede.

‘Wij zijn de generatie die te veel, klappen heeft gehad’, schreeuwt Marta Pietrosanto door haar megafoon. Achter haar het Italiaanse parlement, voor haar zo’n honderd van haar collega’s. ‘Wij zijn de generatie die studeerde, masters haalde, zich specialiseerde en vervolgens baantjes vindt van 500 euro per maand.’ Geen politicus die zich er druk over maakt.

Hoog opgeleid, maar slecht betaald, dat is het lot van veel Italiaanse jongeren. Luca heeft geluk, hij verdiende zo’n 1200 euro per maand, maar de meesten niet meer dan 1000 euro. ‘Ik heb een half jaar in Nieuw-Zeeland gewerkt om mijn Engels te verbeteren, drie maanden Italiaanse les gegeven in Kameroen. En nu til ik 150 kilo zware Amerikaanse toeristen uit een vliegtuigstoel.’

Na ruim een half uur op Fiumicino stijgt het eerste vliegtuig van de middag op. De verwachting is dat het vliegveld pas in 2022 weer op volle toeren draait. Luca kan niet zo lang wachten. Op dit moment heeft hij geen inkomen. Inmiddels maakt het hem niet meer zoveel uit wat hij doet, als het maar geld oplevert. ‘Ik wil gewoon genoeg verdienen om te kunnen samenwonen met mijn vriendin en, eventueel, een gezin te stichten.’

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234