Iedereen kan viral gaan op TikTok. Beeld Shutterstock
Iedereen kan viral gaan op TikTok.Beeld Shutterstock

HET SUCCES VANTIKTOK

‘Jongeren ontdekken bij ons opeens Fleetwood Mac en Boney M’

Met een niet te stuiten stroom filmpjes is de social media-app TikTok in minder dan vijf jaar wereldwijd beeldbepalend geworden. Doodgewone burgers gaan ‘viraal’ en met hen de muziek die hun filmpjes begeleidt. TikToks muziekbaas Ole Obermann verklaart hoe dat werkt.

Een Schotse postbode die een zeemansliedje zingt, een Amerikaan met een fles sap die op zijn skateboard met Fleetwood Macs ‘Dreams’ over de weg suist. Het gaat nergens over en toch zijn het wereldwijd hits. Met dank aan TikTok, een sociaal medium dat in 2017 voortkwam uit de app musical.ly en sindsdien de wereld veroverde. Wereldwijd heeft TikTok inmiddels rond de 800 miljoen maandelijkse gebruikers.

Voor wie het niet kent: TikTok is heel laagdrempelig, bedoeld voor allerlei filmpjes van gemiddeld zo’n vijftien seconden. Wie iets te melden heeft, een trucje wil laten zien, een dansje wil doen of een liedje wil zingen kan terecht op TikTok. De app selecteert zelf voor iedere gebruiker welke filmpjes hij of zij te zien krijgt.

Duet

Het is lang niet altijd te verklaren, maar soms wordt een filmpje van een volstrekt onbekende opeens honderdduizenden en uiteindelijk zelfs miljoenen keren bekeken, geliket en gekopieerd. Dat overkwam bijvoorbeeld Nathan Apodaca (zie onderin), maar ook de Schotse postbode Nathan Evans, die met zijn versie van het zeemansliedje ‘Wellerman’ de wereld over ging. Het leverde hem onder meer een duet (uiteraard ook op TikTok) op met Ed Sheeran.

Het filmpje van Schotse postbode Nathan Evans leverde hem een duet op met Ed Sheeran. Beeld TikTok
Het filmpje van Schotse postbode Nathan Evans leverde hem een duet op met Ed Sheeran.Beeld TikTok

De muziek die wordt gebruikt in de filmpjes lift mee op de populariteit en soms ontdekt de jongste generatie een nummer dat al vijftig of zestig jaar oud is. Als een olievlek breidt een hit van vervlogen dagen zich zo weer uit. ‘Dat is zo mooi aan TikTok’, zegt de Amerikaan Ole Obermann, sinds oktober 2019 wereldwijd hoofd muziek van het medium.

OBERMANN «Dankzij het skateboardfilmpje van Nathan Apodaca hebben allerlei jongeren ‘Dreams’ van Fleetwood Mac ontdekt. En de laatste maanden is ook Boney M met ‘Rasputin’ weer ontzettend populair op TikTok.»

Obermann kwam in een periode waarin TikTok hard groeide, maar nog lang niet was waar het nu is. Een van de prangende kwesties in die tijd: hoe om te gaan met de muziekrechten? Als allerlei gebruikers bestaande muziek gebruiken in een filmpje, moet daarvoor iets worden geregeld.

Ole Obermann. Beeld TikTok
Ole Obermann.Beeld TikTok

Obermann werkte bij onder meer Sony en Warner al een paar decennia bij platenmaatschappijen en wist hoe aan die kant werd aangekeken tegen het nieuwe verschijnsel.

OBERMANN «Er was veel onduidelijk, mensen begrepen soms niet helemaal hoe het werkte of hadden geen rechtstreeks aanspreekpunt bij TikTok. Mijn taak was het om een brug te slaan tussen die werelden. Er zijn nog een paar uitzonderingen, maar inmiddels hebben we met vrijwel de hele wereld overeenkomsten.»

Bibliotheek

– Mag een 15-jarige bij een lollig filmpje op TikTok zomaar alle muziek gebruiken?

OBERMANN «Ja, dat valt onder die afspraken. TikTok heeft zelf een bibliotheek met ontzettend veel liedjes waaruit geput kan worden. En als iemand zelf een nummer uploadt, wordt dat automatisch herkend. Zo’n beetje 99,8 procent van alle muziek is te gebruiken, van de paar artiesten die het niet willen, blokkeren we de liedjes.»

TikTok op het EK
Televisiekijkers kunnen er niet omheen: TikTok is voortdurend in beeld als sponsor tijdens het EK voetbal. ‘Naast muziek is ook sport voor ons heel belangrijk’, zegt Ole Obermann. Het blijkt ook uit de cijfers; voetbalfilmpjes op TikTok zijn ruim 130 miljard keer bekeken.

‘Veel sporters en clubs hebben een account en posten actiefilmpjes, dat past heel goed bij ons. Daarom omarmen we het EK, dat sluit er goed bij aan.’

Zelf was Obermann zo gefascineerd door TikTok dat hij de oversteek maakte.

OBERMANN «Ik heb in mijn tijd in de muziekindustrie slechts een paar keer meegemaakt dat ik iets revolutionairs dacht te zien. Dat had ik bij de introductie van de streamingsplatforms, vooral Spotify, en nu had ik dat weer. TikTok is nog niet perfect, maar er is wel een nieuwe manier gevonden om fans en artiesten met elkaar in contact te brengen. Je kunt een volkomen onbekende artiest zijn, maar via TikTok in duet komen met een beroemdheid. Mensen uit de muziekindustrie zien dat weer en bieden zo’n nieuwe artiest soms zelfs een contract aan.»

Zo is TikTok allereerst een platform voor gewone gebruikers. Artiesten zijn er in toenemende mate actief, iets dat Obermann aanmoedigt.

OBERMANN «Interactie tussen de sterren en de fans zien we graag. Ik keek laatst naar filmpjes waarin jullie Duncan Laurence luistert naar gebruikers die een stuk van zijn lied Arcade zingen. Zoiets duurt misschien vijftien seconden, maar ik genoot van de emoties en expressies op zijn gezicht. Dat vind ik persoonlijk de mooiste ontmoetingen op TikTok.»

Van berooid in een caravan naar een nieuw huis en gebit

Nathan Apodaca was een 37-jarige vader van twee kinderen, een doodgewone werknemer van een aardappelfabriek in Idaho. Als op een dag zijn auto het begeeft, kiest hij ervoor op zijn skateboard aan een auto te hangen en zich zo te laten vervoeren. Uiterst kalm drinkt hij uit een fles cranberrysap, waarna hij een stukje playbackt uit het lied ‘Dreams’ van Fleetwood Mac.

Het simpele filmpje van 23 seconden zal zijn leven veranderen. Miljoenen mensen bekijken het en kopiëren het, tot drummer Mick Fleetwood aan toe. Apodaca, die in een simpele caravan woont, wordt opeens wereldwijd geïnterviewd, moet een manager in dienst nemen en maakt een commercial met ster Snoop Dogg. Op zijn TikTok-account verzamelt hij 6,7 miljoen volgers.

Daarmee stopt het niet. Ocean Spray, het sapmerk uit de video, ervaart zo’n piek in de verkoop dat het Apodaca een nieuwe pick-up-truck geeft. En wanneer de wereld verneemt dat de Amerikaan bivakkeert in een caravan zonder stromend water, wordt er zoveel aan hem gedoneerd dat hij er eind 2020 in Idaho Falls een huis met vijf kamers van kan kopen. Volgens de Amerikaanse entertainmentsite TMZ betaalt hij er cash 320.000 dollar voor. Apodaca houdt nog genoeg geld over om ook een nieuw gebit aan te schaffen.

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234