Joost Vandecasteele in 'Generatie B': 'Onze ploeg werd bekogeld in Molenbeek'

De bizarre pruik van Jeroen Perceval op de officiële promofoto gaf het al enigszins aan: de nieuwe Canvascomedy ‘Generatie B’ is, om met wijlen Acht te spreken, ‘ongeziene televisie’. Kan ook moeilijk anders, als u weet welk ongeleid projectiel samen met regisseur Pieter Van Hees tekende voor het scenario. Take it away, Joost!

Joost Vandecasteele «De B uit ‘Generatie B’ staat voor meerdere dingen. Ten eerste staat het voor ‘B-rating’, want het verhaal begint wanneer de economische rating van België verlaagd wordt van AA+ tot B, met een oorlog tussen de generaties als gevolg. Ten tweede is het ook de B van Brussel, de stad waar alles zich afspeelt en waar we ook alles hebben opgenomen. Maar waar die B vooral voor staat, is ‘B-genre’. ‘Generatie B’ is namelijk een onvervalste komische pulpreeks: felle kleuren, sensationale actiescènes, vreemde wendingen, noem maar op.»

HUMO ‘Generatie B’ heeft een hobbelig parcours afgelegd.

Vandecasteele «Klopt. Vijf jaar geleden zijn Pieter en ik eraan begonnen, en al die tijd is het onzeker geweest of het al dan niet zou worden uitgezonden. Ik ben het huidige bestuur van Canvas zeer dankbaar dat ze ons na al die jaren dan toch het verlossende groene licht hebben gegeven, en dat ze het programma nog op een normaal tijdstip uitzenden ook. Die vijf jaar hebben we overigens nuttig besteed: we hebben het scenario continu zitten herschrijven, omdat we iets wilden maken over de tijd van nú. En aangezien het een heftige tijd is, moesten we ervoor zorgen dat wat we schreven nog heftiger was. Zodat de kijker niet zoiets zou hebben van: ‘Goh, ik kan eigenlijk net zo goed uit het raam kijken’.»

HUMO Was het vanaf het begin een uitgemaakte zaak dat jullie de serie volledig in Brussel zouden opnemen?

Vandecasteele «Ja. We wilden een postapocalyptische nachtwinkellook, en in Brussel hoef je je decor daarvoor niet eerst ‘aan te kleden’: je zet gewoon je camera aan en je begint te filmen. ’t Was wel niet altijd even evident om in Brussel te draaien, want vooral ’s nachts is het daar een komen en gaan van zotten, zatlappen en agressievelingen. En een filmploeg heeft op zulke mannen hetzelfde effect als een lamp op motten. Pieter vertelde me gisteren nog dat ze tijdens opnames in Molenbeek al eens werden bekogeld met allerhande projectielen.

»Bon, uiteindelijk is iedereen er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. En nu ís die serie er gewoon, hoe geweldig is dat? Serieus: ik ben nog nooit zo trots geweest op iets waar ik aan heb meegewerkt.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234