null Beeld

Jorja Smith - Lost & Found

In de zomer van 2016 kreeg Jorja Smith een berichtje van Drake. Hij hield van haar stem en haar stijl, en vroeg zich af of ze niet wilde zingen op één van zijn nummers. ‘Nee,’ stuurde ze terug, ‘want ik snap je song niet.’ Geluk bij een ongeluk voor Jorja: enkele maanden later brak ze met haar vriendje en begreep ze Drakes liefdesverdriet plots wel. Ze zong uiteindelijk toch mee op ‘Get It Together’. De song werd een hoogtepunt op Drakes mixtape ‘More Life’ van vorig jaar én ook in één klap Jorja’s doorbraak.

Goed nieuws: Drake is nergens te bespeuren op Jorja Smiths debuutalbum ‘Lost & Found’. Niet dat we een afkeer van Drizzy hebben, maar laat Jorja eerst maar eens bewijzen dat ze méér is dan Drakes meisje.

null Beeld

Wie is Jorja Smith dan? Een jonge vrouw met een fluwelen stem die geleidelijk aansluiting vindt bij het clubje opkomende r&b-zangeressen met ereleden als Kali Uchis (Jorja is te horen op Uchis’ debuut), SZA (beiden staan op Kendrick Lamars soundtrack voor ‘Black Panther’) en Kelela. Haar Britse roots en haar stem maken Jorja uniek. Ze klinkt oprecht als Amy Winehouse, soulvol als Alicia Keys en charismatisch als Rihanna. Én ze kan nog goeie songs schrijven ook.

Mascara loopt glorieus uit in de vier elegante nummers vooraan op de plaat. In de credits voor ‘February 3rd’ staan niet toevallig Jeff Kleinman en Michael Uzowuru, de producers die mee de sound van Frank Ocean en Anderson .Paak hebben bepaald. Daarna valt de nacht: ‘On Your Own’ en ‘The One’ zijn duistere dancehallnummers en in ‘Wandering Romance’ hoor je in de verte de Londense clubs. Tijdens hoogtepunten ‘Blue Lights’ en ‘Lifeboats’ klinkt Jorja op haar meest Brits: met een ongekuist accent zingt ze soulvolle grime. Het album eindigt met drie traditionele ballads, een kleine anticlimax.

Jorja’s debuutalbum verschijnt op 8 juni, drie dagen later wordt ze 21. Indrukwekkend! Je hoort wel dat ze nog maar pas om de hoek komt kijken in het leven: haar stem klinkt doorleefd, maar haar teksten zijn erg onschuldig. Ze heeft vooral boy trouble, al geeft ze toe dat zíj vaak de oorzaak is. ‘Teenage Fantasy’ is koddig: ze schreef de song toen ze 16 was en voor het eerst verliefd. ‘Tomorrow’ en ‘Don’t Watch Me Cry’ – die titel alleen al – zijn ons wat te melig.

Maar dan is er ‘Blue Lights’, dat Jorja schreef nadat ze jonge zwarte tieners had gevraagd naar hun attitude tegenover de politie en angstige, woedende antwoorden kreeg. Boven een hiphopbeat, een sirene en tingelende pianonootjes zingt ze: ‘Don’t you run when you hear the sirens coming.’ Krachtig spul.

Met ‘Lost & Found’ maakt Jorja Smith een belofte. Nu hopen dat ze die zal nakomen, volgende maand op Rock Werchter en vooral op haar tweede plaat.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234