null Beeld

Julia Holter - Loud City Song

Een stel luide stadssongs over Los Angeles? Dan denken we spontaan aan Kendrick Lamars fantastische ‘good kid, m.A.A.d city’ dat uit jeeps komt geknald, of het ziedende debuut van N.W.A. uit de jaren 80: hiphop waarin LA brandt en broeit en die nooit zó zou geklonken hebben, als ze niet uit de onderbuik van net díé stad was opgeborreld.

Herbert Struyf

In de fragiele experimental goes pop-composities van Julia Holter valt nauwelijks grootstadschaos te ontwaren, tenzij misschien in de free-jazzerige opstoten in ‘Maxim's 2’, of de blikkerende blazers en staccato strijkers van het paranoïde ‘Horns Surrounding Me’.

Maar de loudness op ‘Loud City Song’ is die van schreeuwerige hitparadepop, tabloidverhalen en LA's fascinatie met celebrities, tastbaar gemaakt in songs die gebaseerd zijn op de romantische novelle ‘Gigi’ uit 1944, over een jong meisje dat verliefd wordt op een upper class Parijzenaar.

Een stel songs dat – hoewel er geen instantklassieker als ‘Marienbad’ tussen zit – opnieuw van een onweerstaanbare, statige schoonheid is en luisterbeurt na luisterbeurt dieper in je gemoed doorsijpelt.

Holter laat zich nog steeds inspireren door John Cage en Arthur Russell, en slaagt er alweer in om tegelijk als Laurie Anderson, Joni Mitchell en Linda Perhacs te klinken, maar op ‘Loud City Song’ komt ze rijker dan ooit voor de dag: van aarzelende, verstilde pracht in opener ‘World’ over sacrale rust in ‘He's Running Through My Eyes’ tot bijna frivole artpop in ‘In the Green Wild’.

‘Maxim's 1’ rijst op uit een wolk van cimbalengedruis als vintage Beach House, en tijdens ‘Hello Stranger’ drijf je naast de jonge Karen Carpenter in een kathedraal van een flotation tank.

Nog straffer is dat al die schoonheid moeiteloos overeind blijft in de aller-loud-ste omstandigheden: we testten ‘Loud City Song’ in genadeloos hard zomerzonlicht, omringd door volledig in Mannschaft-tenue uitgedoste en naar zwembadchloor en warm plastic meurende Duitse gezinnen, maar de puurheid van Holters plaat bleek even tough als de hiphop van haar stadsgenoten. In de bloedhete krater van een slapende vulkaan – de verplichte excursie, weet u wel – viel ons plots op dat het eerste woord van deze plaat ‘heaven’ is: hemelse schoonheid uit de City of Angels die de helse hitte deed verdampen – heel even klopte álles.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234