Jupiter Ascending
De Wachowski’s storten neer.
De Vereniging van Crashende Artiesten, het droeve clubje waartoe ook Ridley Scott en Peter Jackson behoren, heeft er twee nieuwe ereleden bij: Andy en Lana (voorheen Larry) Wachowski. Ooit waren de Wachowski’s twee begenadigde artiesten die ons onderdompelden in ultraopwindende werelden (‘Bound’, ‘The Matrix’), vandaag zijn het twee grootindustriële regisseurs die hun ziel aan de duivel van de CGI hebben verkocht.
De sof waarmee ze hun lidkaart hebben verdiend, heet ‘Jupiter Ascending’, een chaotische sciencefictionfilm die geregeld het angstbeeld oproept van – de horror! – Luc Bessons legendarische miskleun ‘The Fifth Element’. Dat de magie van de Wachowski’s is uitgewerkt, blijkt bijvoorbeeld uit die ene grote actiescène waarin Jupiter Jones (Mila Kunis) en premiejager Caine (Channing Tatum) in het zwerk boven Chicago met behulp van een hypersnel paar antigravitatielaarzen een duel uitvechten met de soldaten van het Huis van Abrasax: wat een spectaculair hoogtepunt had moeten zijn, is nu een migraineverwekkende flitsbeeldendiarree die totaal verzuipt in de donkerte die zo eigen is aan die afschuwelijke 3D.
De god van de cinema mag weten hoe het komt, maar het lijkt erop dat de Wachowski’s uitgerekend datgene wat hen zo geweldig maakte – hun visuele flair – ergens onderweg helemaal zijn kwijtgespeeld. Misschien is het tijd voor hen om eens te kappen met dit soort peperdure groothandel, en om zich terug te plooien op het kleine, artisanale werk uit hun beginjaren (zie ‘Bound’). Een geslachtsoperatie hebben ze al ondergaan, nu nog een creatieve herbronning.
Bekijk de trailer van 'Jupiter Ascending'