Justin Timberlake - Futuresex/Lovesounds
Wat doet een ex-tieneridool en ex-lief van Britney Spears wanneer hij een nieuwe plaat moet maken? Justin Timberlake wist het duidelijk zelf niet, en besloot dan maar om (1) Timbaland als producer in te huren en (2) zijn *NSYNC/Britney-verleden zo ver mogelijk achter zich te laten middels een ambitieuze conceptplaat over seks en een restyling tot een update van Prince.
(1) begrijpen we volkomen: Timbaland arrangeerde eerder al Justins 'Cry Me a River' de sterren in, liet met buitenaards perfecte beats de carrières van Destiny's Child, Aaliyah, Brandy en Missy Elliott pieken, en maakte onlangs een superster van Nelly Furtado met 'Promiscuous' en 'Maneater'.
undefined
Over (2) zijn we heel wat minder te spreken. Justin is Prince, macho noch pimp , en wordt dat ook niet door veelvuldig 'sex' in zijn songtitels te droppen, of door met een lage, vervormde stem te zingen in de ijdele hoop ietwat geloofwaardiger over te komen als hij 'You see these shackles, baby / I'm your slave / I'll let you whip me / if I misbehave' staat te kreunen. Timbaland weet de eerste helft van 'Futuresex/Lovesounds' wél spannend te houden: de stugge, trage ritmes, de droge synthpop-drums en de diepe, smerige bassen suggereren koele, mechanische seks. 'Sexy Ladies' had van de eighties-Prince kunnen zijn, mocht die in Düsseldorf geboren zijn en grootgebracht op een dieet van Kraftwerk en P-funk. En 'Lovestoned' is nerveuze, gestroomlijnde Minneapolis-funk met een ijle gitaarpop-coda.
In de twee beste songs van de plaat horen wij updates van de post-Britney-treurzang 'Cry Me a River'. In 'My Love' laat Justin voelen dat hij weer verliefd is: Timbalands coolste mank lopende beat in jaren, de rave-synthkribbels en Justins zang (hij heeft eindelijk zijn falsetto teruggevonden) maken dit tot onze favoriete single van de laatste maanden. En 'What Goes Around' is een elegante slowjam met een hemels refrein, die zeven minuten lang om zijn as blijft wentelen tot duidelijk wordt dat Justin stevig aan het natrappen is naar Britney. Hey, misschien is die Timberlake dan toch een beetje een stoute jongen.
Daarna is de inspiratie op: in 'Chop It Up' komt Justin er nauwelijks aan te pas, 'Damn Girl' valt dan nog mee, maar ergens halverwege 'Summer Love' lijkt het alsof aliens Timbaland stiekem vervangen hebben door een karakterloze replica en sukkelt 'Futuresex/Lovesounds' in slaap met een slappe ballad ('Until the End of Time'), een onnozele anti-crack-protestsong ('Losing My Way') en een teleurstellende Rick Rubin-sleper ('All over Again').
We moeten het Justin nageven: hij had genoeg ballen aan zijn lijf om geen 'Justified Part 2' te willen maken, en zelfs al gaat hij (half) op zijn gezicht, op dit plaatje staan minstens vier, vijf potentiële hits die moeiteloos zijn status van King Of Pop overeind zullen houden. Of dat ligt aan het gebrek aan concurrentie of aan een slimme selectieprocedure voor zijn producers, daarover mag u zelf eens een debatavond organiseren. Wij hebben de coolste helft van 'Futuresex/Lovesounds' intussen op onze iPod gedropt, en beginnen nu al te dagdromen over de aangekondigde samenwerking tussen Timbaland en M.I.A..