'K3 zoekt K3': Studio 100-baas Hans Bourlon over de finale

Duizenden kinder- en vaderharten braken in evenveel stukjes toen Karen, Kristel en Josje afgelopen maart aankondigden op te houden met het gigantisch populaire K3. In één moeite door werd bekendgemaakt dat er via een talentenjacht op zoek zou worden gegaan naar drie dartele opvolgsters. Die talentenjacht, ‘K3 zoekt K3’, kent vrijdag haar ontknoping.

Dan strijden de zes overgebleven meisjes – uitverkoren uit meer dan zesduizend kandidates – voor de drie felbegeerde plaatsen in het nieuwe K3. En dat lijkt wel een zaak van staatsbelang, afgaand op wat er de voorbije weken allemaal in het rond gespuid werd op de sociale media: ging het niet over de arrogantie van bepaalde deelneemsters, dan wel over de uitslag die al op voorhand zou vastliggen – en zelfs al op blinkend roze brooddozen vereeuwigd zou zijn. Hoog tijd om eens te gaan hippie-shaken met Studio 100-baas en zakelijk brein Hans Bourlon, die, in tegenstelling tot zijn collega Gert Verhulst, geen deel uitmaakt van de vakjury.

'Ik zie het niet als een meisje faket'

HUMO Was het een schok voor u toen de huidige K3-bezetting liet verstaan er de brui aan te willen geven?

Hans Bourlon «Nee, we hebben altijd op gezette tijden met Karen, Kristel en Josje samengezeten om hun te vragen of ze het nog zagen zitten, en zo ja, voor hoelang nog. Toen we voelden dat er weleens een eind aan zou kunnen komen, is langzaam het idee gegroeid om op zoek te gaan naar drie nieuwe meisjes. Je kunt het ze ook niet kwalijk nemen: ze zijn alle drie multigetalenteerd. Dan is het niet meer dan logisch dat ze hun mogelijkheden gaan afwegen.

»Op dat moment heb je natuurlijk maar twee mogelijkheden: of je stopt ermee, of je probeert er nieuw leven in te blazen. Het zou jammer zijn om K3 on hold te zetten, want de nummers bestrijken heel veel verschillende thema’s. Je mag daar je eigen idee over hebben – soms wordt het weleens lacherig bestempeld als ‘kleuterpop’ – maar wat gecreëerd wordt door Miguel Wiels (K3-componist, red.) en zijn collega’s Alain Vande Putte en Peter Gillis, is niet minder dan fantastisch. Een zeer waardevolle liedjesschat.»

HUMO En mocht K3 er definitief mee stoppen, dan zou het voor Studio 100 natuurlijk ook een financiële aderlating zijn. K3 verkocht meer dan 5,5 miljoen platen.

Bourlon «Ons bedrijf omvat ondertussen al veel meer dan enkel K3. Laat het me zo zeggen: we zouden het wel voelen, maar we zouden er niet van doodgaan. Maar het is evident dat er altijd economische belangen meespelen. In dit geval dus ook.

»Voorts zijn we ambitieus: we zien K3 als een muziekconcept dat over de generaties heen kan bestaan en steeds opnieuw ingevuld kan worden. We kunnen uiteraard niet garanderen dat de groep over dertig jaar nog bestaat – voor hetzelfde geld is het over twee jaar gedaan. Maar mocht het lukken, dan zou dat iets moois en unieks zijn. Dat generatieoverschrijdende maakt K3 vandaag trouwens al fantastisch: mijn moeder van 82 heeft haar favoriete kandidates in ‘K3 zoekt K3’, net zoals mijn nichtje van 18 – hoewel mijn moeder niet met K3 is opgegroeid.»

HUMO Dat die nieuwe bezetting via een wedstrijd gevonden zou worden, komt wellicht doordat ‘K2 zoekt K3’ zo goed bevallen was? Het leverde jullie Josje op, en dus ook extra aandacht vanuit Nederland.

Bourlon «We hebben toen niet bewust voor Josje gekozen om voet aan wal te krijgen in Nederland. Maar ‘K2 zoekt K3’ heeft zes jaar geleden inderdaad een nieuwe dynamiek aan de groep gegeven. Daaruit is het zelfvertrouwen voortgevloeid om het nog eens te proberen. Maar we moeten afwachten of het wel gaat werken. Achteraf gezien is het altijd makkelijk, hè. Toen we destijds het Meli Park overnamen, zagen we vooral een hoop problemen. En nu Plopsaland goed draait, lijkt dat voor iedereen evident.»

HUMO Het programma laat de mensen alleszins niet onberoerd: ‘K3 zoekt K3’ is het best bekeken VTM-programma van het moment, met meer dan 1 miljoen kijkers.

Bourlon «En dat is dan nog zonder de Nederlandse kijkers erbij gerekend. Er zijn weinig andere voorbeelden te vinden van programma’s die rechtstreeks uitgezonden worden en ons taalgebied binden. Vroeger had je ‘Tien voor taal’, en een voetbalmatch België - Nederland zal ook nog veel mensen voor de buis houden. Veel heeft te maken met het feit dat de meisjes die dit winnen, er meteen een carrière bovenop krijgen. Het is geweldig om bij ‘Idool’ als winnaar uit de bus te komen, maar het verleden heeft uitgewezen dat die overwinning niet noodzakelijk het gedroomde succes met zich meebrengt. Hier hangt er wél echt iets aan vast, en blijkbaar vinden veel mensen dat spannend.»


De ideale mix

HUMO Kristel had het vorige week over de ‘K-factor’, de kwaliteiten waarover een meisje dient te beschikken om een K3-lid te kunnen worden. Wat zijn die, volgens u?

Bourlon «Peter Van de Velde speelt Piet Piraat. Wel, als hij hier binnenkomt, dan begroet hij iedereen met: ‘Schip ahoy!’ Je moet dus niet alleen van kinderen houden en goed kunnen zingen, je moet erin geloven en K3 tot in je tenen voelen. Je moet dat echt zíjn. En geloof me, dat kun je niet spelen. Je kunt niet zeggen: ‘Ik ga dat nu even doen om beroemd te worden, en daarna zie ik wel.’ Zo werkt het niet.»

HUMO Kristel werd dus terecht kwaad toen Jindra bekende nog nooit een dvd van een K3-theatershow te hebben gezien?

Bourlon «Vind ik wel, ja.»

HUMO Mogen we daaruit afleiden dat Jindra het al niet zal halen?

Bourlon «Ah, doet ze nog mee?»

HUMO U volgt het programma niet?

Bourlon «Om eerlijk te zijn: als ik de voorbije weken niet in onze tekenfilmstudio in Australië zat, dan wel in onze vestiging in München of op de tv-beurs in Cannes – ik heb het dus vanop een afstand gevolgd. Voor de finale zal ik wél in de zaal zitten. Ik ben alvast verrast door de eenduidig positieve reacties. De toon zit juist. In tegenstelling tot bij sommige andere talentenjachten is die bij ons respectvol: het jonge talent dat naar boven komt, wordt ernstig genomen, en we zullen het ook iets bieden.»

HUMO In hoeverre houden jullie rekening met welke meisjes het meest bewierookt worden op de sociale media?

Bourlon «Dat houdt Gert zeker bezig. Je kunt dat niet zomaar negeren.»

HUMO Wat Gert ook bezighoudt: een mix van Nederlandse en Vlaamse meisjes.

Bourlon «Daar geef ik hem 200 procent gelijk in. Het zou vanuit commercieel oogpunt niet verstandig zijn om drie Nederlandse meisjes te kiezen, want dat zou in Vlaanderen niet geapprecieerd worden. En vice versa.»

HUMO U liet zelf eerder optekenen dat het een uitdaging is voor Studio 100 om kinderen van niet-Vlaamse afkomst beter te bereiken, nu zij in steden 60 procent van de klasjes uitmaken. Dan zit u alvast goed met kandidate Nora.

Bourlon «Ja. Maar uiteindelijk worden alle meisjes beoordeeld op hun capaciteiten. Als je enkel rekening houdt met de afkomst van iemands ouders of grootouders, ben je oneerlijke criteria aan het hanteren.»

HUMO Maar: u zou dan wel een heel nieuw marktsegment aanboren.

Bourlon «Dat is niet gezegd. Het is niet omdat er in een serie een acteur meedoet wiens ouders of grootouders van niet-Vlaamse afkomst zijn, dat mensen uit die bepaalde cultuur er plots naar zullen kijken. Dat principe wordt vaak toegepast – televisiezenders krijgen quota opgelegd en zo – maar mij lijkt het wat te kort door de bocht. Het zou mooi zijn, K3 bestaande uit een Nederlands meisje, een Vlaamse, en iemand van een andere cultuur. Maar het mag niet vooropstaan.»

HUMO Nog een uitspraak van u, in dat verband: ‘De K3-meisjes zijn voor sommige moslimpapa’s niet het rolmodel voor hun dochter.’ Zijn ze te sexy?

Bourlon «Kijk, de demografie in Vlaanderen is, net zoals in veel andere Europese landen, grondig gewijzigd. Wij worden daar direct mee geconfronteerd, omdat ons doelpubliek vooraan in die ketting van generaties zit: in Antwerpse kleuterklasjes is 70 procent van de kindjes van niet-Vlaamse afkomst – niet alleen moslims, bovendien. Er is vorig jaar een onderzoek gedaan: in Brusselse gezinnen worden 105 moedertalen gesproken – dat is gigantisch complex. Ik wil dat met plezier een verrijking noemen. Maar het is een uitdaging voor elk bedrijf. Hoe bereik je die mensen? Als je als bedrijf in de toekomst iets wil betekenen, moet je daar minstens over nadenken. Binnen tien jaar zal pakweg Tomorrowland met die vraag geconfronteerd worden.

'Vaders van moslimgezinnen vinden K3 geen goed voorbeeld voor hun dochters'

»Eén van de resultaten uit dat onderzoek is dus dat vaders van moslimgezinnen K3 geen goed voorbeeld vinden voor hun dochters. Ik heb daar geen oordeel over, het is louter een vaststelling. Figuren als Bumba en Maya de Bij gaan er beter in bij diverse culturen – die zijn zelfs op Al Jazeera te zien. Die lopen in meer dan 140 landen op televisie, over culturen en godsdiensten heen. En onze Grote Sinterklaasshow in het Sportpaleis, waarvoor we 65.000 mensen verwachten, is dan weer iets typisch van bij ons, en daar is ook niks mis mee. Maar als bedrijf moet je wel verder denken. Eerst moesten we het hoofd bieden aan de digitalisering, nu komt daar de demografische verandering bovenop.»

HUMO Sommige kandidates worden zelfs door de vakjury als ‘te sensueel’ bestempeld. Op de auditie verscheen Demi met blauwe plekken op haar benen, waarop Kristel eruit flapte: ‘Die staan er wellicht niet door in bomen te klimmen!’ Waarna Gert eraan toevoegde dat ze klonk alsof ze net een slof sigaretten gerookt had.

Bourlon «Ook de blending van de stemmen is van groot belang. De klank van de bestaande K3 is altijd bijzonder geweest door het hese stemgeluid van Karen. De opmerking over de slof sigaretten hoeft dus niet per definitie negatief te zijn.»

HUMO Hij vervolgde nochtans met: ‘Voor je ’t weet, steekt ze een ring door haar neus of laat ze een tattoo zetten.’ Zou dat een issue zijn?

Bourlon «Dat is bij mijn weten nog nooit een onderwerp van discussie geweest.»

HUMO Wat vindt u van de brooddoos-heisa? Het is natuurlijk aannemelijk dat de keuze door jullie al gemaakt zou zijn, en dat de nieuwe K3-merchandise met de lachende gezichten van Hanne, Jindra en Lauren al van de band aan het rollen is. Dat werd alvast getweet door een dochter van iemand die voor het Genkse bedrijf Global Impact werkt.

Bourlon (glimlacht) «Alle reclame is goed.

»We krijgen vaak telefoontjes en mailtjes, hoor: ‘Wees eens eerlijk: ligt de uitkomst al vast?’ Wel, met de hand op het hart: totaal niet. En wie me niet gelooft, moet maar zelf naar Global Impact trekken. Men maakt daar trouwens enkel textiel: onze brooddozen worden elders gefabriceerd.»

'Eindigen we 'K3 zoekt K3' met één rosse en twee blonde meisjes, dan zal één van de blondjes haar haren donker moeten verven. Dat is nu eenmaal een deel van het concept'


Haren verven

HUMO De haarkleuren van Hanne, Jindra en Lauren zitten alvast goed: ros, blond en zwart. In hoeverre is dat van belang?

Bourlon «De originele K3 was van nature ook niet blond, ros en zwart. Dus ja, zo zullen de nieuwe K3’tjes er ook in de toekomst uitzien. Eindigen we bijvoorbeeld met één rosse en twee blonde meisjes, dan zal één van de blondjes haar haren donker moeten verven. Dat is nu eenmaal een deel van het concept – net zoals Kabouter Plop ook altijd een pinnenmuts draagt.»

HUMO Waar ook steeds op wordt gehamerd: het groepsgevoel. Hebben jullie genoeg vrouwenkennis om te doorzien wanneer er gefaket wordt?

Bourlon (lacht luid) «Ik niet, dat kan ik wel zeggen. (Schalks) Is dat zo makkelijk dan?»

HUMO Ik zou het niet weten: dat gun ik de man in kwestie niet. Maar serieus: als je droomjob ervan afhangt, kun je toch wel doen alsof je overeenkomt met de twee andere meisjes?

Bourlon «Je kunt nooit inschatten hoe iemand evolueert. Een mens verandert volgens mij ook het meest tussen zijn 20ste en 30ste. En als succes en applaus daar nog eens bovenop komen, kan dat nog meer verandering triggeren. Je weet dus nooit wat dat zal geven: het blijft een gok. Maar het staat vast dat ze open-minded en verdraagzaam moeten zijn.»

HUMO Wat die verdraagzaamheid betreft: volgens Miguel Wiels zijn de meisjes sowieso onderling concurrentes van elkaar, ook als ze eenmaal in K3 zitten. ‘De ene zou eens meer poppen kunnen verkopen dan de andere!’ Zijn daar in het verleden al ruzies over ontstaan?

Bourlon «Bij mijn weten niet. De poppen zijn ook de enige producten die afzonderlijk verkocht worden: op alle andere producten staan de meisjes samen. Niet om geen concurrentie te zaaien, maar waarom zouden we ze opsplitsen? Nog zoiets: de fotosessies. De ene staat weleens beter op de foto dan de andere, maar we kiezen altijd een foto waar iedereen achter staat. De meisjes liggen immers in een vitrine – op zich al een ongewone situatie.»

HUMO Wat zijn de plannen met de nieuwe K3?

Bourlon «Er zijn shows gepland vanaf 28 november tot april, met de huidige én de nieuwe K3. Die lopen bijzonder goed: er zijn al meer dan 215.000 tickets voor verkocht, wat uitzonderlijk veel is. Verder zal de nieuwe K3 de nieuwe single ‘10.000 luchtballonnen’ opnemen, de bijbehorende videoclip, en een cd.»

HUMO En wat als de lancering mislukt?

Bourlon «Dan is dat maar zo. Echt. De start was alvast fantastisch.»

HUMO In ‘K3 zoekt K3’ worden vaak grapjes gemaakt over Gerts amoureuze escapades met Karen en Josje. Houdt u uw hart vast voor de nieuwe lichting?

Bourlon (met uitgestreken gezicht) «Daar heb ik nog geen seconde bij stilgestaan. Ik ken m’n collega zeer goed, en al zeer lang: mensen die denken dat hij een vrouwenloper is, hebben het simpelweg bij het verkeerde eind.»

HUMO Tot slot: welke kandidates vormen voor u de ideale nieuwe K3?

Bourlon «Het meisje dat er voor mij bovenuit stak, ligt er al uit: Suzan. Ze straalt een heel speciale vibe uit: ik ben er zeker van dat ze een mooie carrière tegemoet gaat. En verder is dat gelukkig Gert zijn winkel. Ik weet wel dat hij ook nog behoorlijk twijfelt. Want het is natuurlijk belangrijk: je hebt de toekomst van anderen in handen. Dus moet je je afvragen: is die persoon echt wel K3? Zal ze zich voor lange periode willen engageren? En hoewel ze technisch goed moet zijn – kan ze zingen, kan ze dansen? – is het toch geen wiskunde. We zijn ook niet op zoek naar de perfecte schoonheid of de beste zangeres: het is meer dan dat. En álle finalistes zijn getalenteerd. Misschien moeten we maar voor K4 gaan. Of iets in de trant van Boney M.: drie meisjes en Gert (lacht).»

HUMO Dan kopen we een ticket!


Bekijk een fragment uit de tweede liveshow:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234