Kanye West, tussen klank en kleren: Humo liet de insiders aan het woord

Bigmouth strikes again: op 11 februari lanceert Kanye West z’n nieuwe plaat én z’n nieuwe kledingcollectie. Kanye West deed er de voorbije jaren alles aan om, samen met zijn vrouw Kim Kardashian, uit te groeien tot een mode-icoon. Met succes, want de Parijse modewereld drukte het koppel aan z’n hart. Maar of dat nu wel zo terecht is? En wat met meneer Wests online scheldpartijen? Gaat het eigenlijk nog over muziek? Humo liet enkele insiders aan het woord.

'Wat in andere muziekgenres not done is – poen willen scheppen – is in hiphop net de norm'

Drie verschillende titels kreeg Wests nieuwe plaat al, maar als het goed is, verschijnt deze donderdag ‘WAVES’. Een paar tracks werden devoorbije weken als opwarmertje geserveerd, waaronder de single ‘No More Parties in L.A.’, met Kendrick Lamar.

TLP – Vlaanderens original b-boy, host van StuBru’s ‘TLP’ én Kanye West-fan – vindt ‘No More Parties’ alvast supergoed.

TLP «Ik kijk altijd uit naar een nieuwe Kanye West-plaat. Je leest weleens commentaren op het internet: ‘Nou, dankzij Kendrick Lamar en Madlib doet hij het weer goed.’ (Windt zich op) Die onzin dat West alleen goed was op z’n eerste twee platen en daarna mainstream en ‘slecht’ werd. Hij heeft ontegensprekelijk talent, als producer en als rapper, en hij verrast àl-tijd. Zijn laatste plaat wás ook helemaal niet commercieel: ‘Yeezus’ was hard en donker. Volgens mij interesseert het hem niet meer, hits maken als ‘Gold Digger’ of ‘Stronger’, en dat vind ik net tof. Wat je Kanye West ook moet nageven: hij maakt échte albums. Als ik ‘Blood on the Leaves’ draai, een albumtrack van ‘Yeezus’ en dus géén single, kénnen de mensen op de dansvloer dat. Dat wil zeggen dat ze naar de volledige plaat luisteren, en dat is echt wel een verdienste in het streamingtijdperk.»

De Belgische hiphopfanate Elisabeth Ouni is de drijvende kracht achter de blog APolaroidStory.com, waarvoor ze internationale hiphopsterren fotografeert met haar polaroidcamera. Als pr-agente gespecialiseerd in digitale media is ze ook werkzaam in de muziek- en modesector.

Elisabeth Ouni «De grote drijfveer van Kanye West is frustratie, en dat bedoel ik positief. Al zijn prestaties komen voor uit frustraties. Denk maar aan een vroege song als ‘Through the Wire’, waarin hij de gebrekkige Amerikaanse ziekteverzekering aanklaagde: hij schreef dat nummer nadat hij een auto-ongeval had gehad. Al van in het prille begin differentieerde Kanye zich ook vestimentair van de andere rappers: hij droeg brave Lacoste-hemdjes, het tegenovergestelde van de gangsta look.

»Kanye is een oprechte fan van de Belgische mode, getuige daarvan de tekstregel ‘What’s that jacket, Margiela?’ uit ‘Niggas in Paris’, zijn monsterhit met Jay-Z (Maison Margiela is sinds 2002 evenwel in Italiaanse handen, red.). En in tegenstelling tot andere Amerikaanse rappers wéét Kanye ook dat hij Belgische mode draagt: hij is vooral fan van de Antwerpse ontwerper Haider Ackermann, Dries Van Noten en Raf Simons

Zijn hiphoppers meer dan andere muzikanten bezig met mode? De Belgische Natalie Joos woont al bijna twintig jaar in de VS en groeide daar met talesofendearment.com uit tot één van de invloedrijkste modebloggers van het westelijk halfrond. Ze maakte van dichtbij mee hoe hiphop alsmaar belangrijker werd in de VS, óók in de mode. In het verleden werkte ze samen met Jay-Z, toen ze modellen uitzocht voor de campagnes van Rocawear, diens kledingmerk.

Natalie Joos «Als je hier in de VS naar de radio luistert, hoor je hiphop – punt. Hiphop is alomtegenwoordig, en van een straatcultuur is het uitgegroeid tot een bijzonder lucratieve internationale business.

»Omdat zoveel hiphopartiesten van de straat komen, laten ze het – nu ze zoveel succes hebben – graag breed hangen, en dat uit zich in hun flamboyante kledingstijl. Ik denk dus niet dat ze meer modegericht zijn dan rockmuzikanten, ze zijn gewoon luider, aanweziger.»

En zoals bekend is Kanye West de luidste van allemaal. Op awarduitreikingen, bijvoorbeeld, waar hij al eens een speech verstoort als een blanke artiest als Taylor Swift of Beck een award krijgt waarvan hij vindt dat die zijn goede vriendin Beyoncé toekomt.

Enkele maanden geleden gaf Kanye echter een twee uur durend video-interview op de modewebsite SHOWstudio waarin hij zich van een heel andere kant liet zien. Hij had het over hoe hij de voorbije jaren met vallen en opstaan had geprobeerd om modeontwerper te worden.

Ouni «Kanye is ongefilterd. Niks public relations... Zijn eerlijkheid komt bij veel mensen agressief over, maar het gaat bij hem om: deuren forceren. Toen hij, een producer, rapper wou worden, ging dat gepaard met drama. Toen hij in de mode wou stappen: weer drama. Uit dat interview op SHOWstudio bleek dat hij zich geboycot voelt door the powers that be in de mode. Hij heeft ook al heel wat geld verloren aan z’n fashion.»


Het kindje Yeezy

Kanye West is zeker niet uniek met zijn ambities in de mode: Jay-Z heeft Rocawear, P. Diddy heeft Sean John: een béétje succesvol hiphopper runt een eigen kledinglijn – dat hoort zo.

Ouni «Ondernemen zit in het DNA van de hiphop. From rags to riches. Maar iedereen doet het op z’n eigen manier: zo verkoopt Talib Kweli ook boeken op z’n website. Wat in andere muziekgenres not done is – poen willen scheppen – is in hiphop net de norm. De muziekbusiness is ook dermate veranderd – aan streams verdien je niks – dat concerten, merchandising en side businesses de bron van inkomsten zijn.»

Maar Kanyes drang om een gevierd ontwerper te worden is veel groter dan die van zijn collega-rappers. En het lijkt bij hem ook niet zozeer om geld te draaien, als wel om erkenning. De legende wil dat West ooit in Antwerpen bij zijn idool Raf Simons aanklopte, met de vraag of hij alstublieft bij hem stage mocht lopen. Jesse Brouns, een Belgische modejournalist die al jaren in Parijs woont en werkt, kan dat verhaal niet formeel bevestigen, maar Brouns liep Kanye onlangs wél tegen het lijf achter de schermen van de Parijse modewereld.

Jesse Brouns «Enkele maanden geleden stond ik te praten met Demna Gvasalia, de ontwerper van Vêtements die volgend seizoen bij Balenciaga aan de slag gaat, in diens showroom, toen Kanye West plotseling binnenstapte. Het was heel duidelijk dat ze elkaar goed kenden. Ik denk dat Kanye West oprecht geïnteresseerd is in mode, en dat zijn passie wel degelijk geapprecieerd wordt door de ontwerpers. Hij komt vaak naar de shows kijken, en dan niet in de eerste plaats als celebrity, maar als fan.»

HUMO En zijn eigen kledinglijn, hoe goed of slecht is die?

Brouns «De collecties die hij in Parijs toonde, voor een zeer beperkt publiek, waren ronduit teleurstellend. Die kleren zijn ook nooit gecommercialiseerd.»

Joos «Zijn eerste modeshow heeft de mensen zelfs boos gemaakt. Hij begon een uur te laat en deed zó zijn best om een publiek te behagen waar hij overduidelijk zelf zo graag toe wou behoren, dat hij grandioos faalde. Niemand was onder de indruk, en dat schiep een precedent: iedereen nam zich voor om nooit nog van zijn werk onder de indruk te zijn.»

Brouns «Nu, de capsulecollectie voor A.P.C. van enkele seizoenen geleden was beter. Hij stelde die zelf voor aan kleine groepjes journalisten, en dat was bijna ontroerend. Hij leek bijzonder verlegen en onzeker, heel anders dan de Kanye die ik verwacht had.

»Yeezy is ook weer beter. In de streetwear is hij sowieso veel relevanter dan in de ‘serieuze’ mode, en hij heeft de voorbije jaren ook gewoon veel geleerd.»

Ter verduidelijking: Yeezy is het streetwearlabel waarvan Kanye West donderdag z’n derde collectie zal voorstellen in Madison Square Garden, samen met z’n nieuwe plaat. De datum – 11 februari – is overigens niet zomaar lukraak gekozen: het is de eerste dag van de New York Fashion Week.

Brouns «De Yeezy-schoenen die hij met Adidas maakte, zijn een echt cultsucces.»

TLP «Waren ze niet zo duur – Yeezy’s kosten tussen 500 en 2.000 dollar – ik had me er ook al een paar aangeschaft.»

Ouni «De net voor nieuwjaar uitgebrachte track ‘FACTS’, waarin Kanye rapt ‘Yeezy Yeezy Yeezy just jumped over jumpman’ gaat over dat succes, over het feit dat zijn Adidas-schoenen beter hebben verkocht dan de laatste Air Jordans van Nike – wat cijfermatig niet helemaal klopt. Maar waar het hier over gaat: Kanye werkte ooit samen met Nike, maar die samenwerking is om onduidelijke redenen misgelopen. Wat nog maar eens bewijst dat z’n mislukkingen hem niet loslaten, ondanks het vele succes.»


FAMILIEBEDRIJF WEST-KARDASHIAN

Wie Kanye West zegt, zegt ook Kim Kardashian, zijn echtgenote en de moeder van z’n kinderen North en Saint – paparazzi bedachten het koppel met de handige naam ‘Kimye’. Was Kim Kardashian ooit een realityster die haar start in de showbizz te danken had aan een rijke vader (hij was de advocaat van O.J. Simpson) en een sekstape (zie: Google), tegenwoordig wordt ze voor allerlei arty magazines gefotografeerd door gerenommeerde fotografen.




















Ouni «Tja, die foto’s van Juergen Teller waarop ze in haar blote kont op een berg ligt. Alstublieft, zeg. Kanye en Kim willen zich een intellectueel imago aanmeten, maar dat is zo doorgeprikt.»

Het was een Parisienne die soapstar Kim Kardashian twee jaar geleden wat meer credibiliteit verschafte: Carine Roitfeld, voormalig hoofdredactrice van de Franse Vogue. Roitfeld zette Kardashian eind 2013 op de cover van haar eigen nichemagazine CR Fashion Book, de rest van de modewereld volgde.


'Kimye' op de eerste rij bij een modeshow van het huis Lanvin, in op elkaar afgestemde decolletés.

HUMO Toen Anna Wintour Kim én Kanye in 2014 ook op de cover van de Amerikaanse Vogue zette, kreeg ze evenwel bakken kritiek. Hoe serieus moeten we het gedweep van de modewereld met Kimye nemen?

Brouns «Ik denk dat modemensen altijd gefascineerd zijn geweest door celebrity’s, of die nu goede dan wel slechte smaak hebben. De modetijdschriften kunnen ook nog moeilijk zónder hen. Dat gezegd zijnde, begrijp ik de fascinatie voor de Kardashians niet – ik vind hen niet aantrekkelijk, en niet interessant – ik zal wel te oud zijn (lacht).»

'Het is me een raadsel waarom Kim Kardashian een rolmodel is geworden' Natalie Joos, modeblogster

Aan Parijse modevrienden heeft het echtpaar West-Kardashian anders geen gebrek: er is Riccardo Tisci van Givenchy, die het koppel overvliegt voor z’n verjaardagsfeestje in z’n villa op Ibiza. En alle ogen waren op Kim en Kanye gericht toen die met op elkaar afgestemde decolletés op de eerste rij zaten bij een modeshow van het huis Lanvin. Zelfs de rush op de Balmain-collectie van H&M, de snelst verkopende capsulecollectie die de kledinggigant ooit uitbracht, is terug te voeren tot Kimye. De ontwerper van Balmain, Olivier Rousteing, is een jonge hiphopfan die het koppel West-Kardashian al liet opdraven in advertenties voor het Franse modehuis. Kim en haar zussen dragen in hun realitysoap ‘Keeping Up with the Kardashians’ trouwens maar al te graag Balmain.

HUMO De op-en-top Amerikaanse Kardashians: is dat niet slecht voor het imago van een Frans modehuis?

Brouns «Nee hoor: Balmain heeft sinds de komst van Rousteing sowieso een hoog ‘Dynasty’-gehalte, en de Kardashians geven het merk visibiliteit op de sociale media en bij de jeugd. Zonder de Kardashians was H&M misschien zelfs nooit bij Balmain komen aankloppen. Kim Kardashian heeft bijna 60 miljoen volgers op Instagram, hè. De voorbije weken werd Rousteing, die zelf ook 2,2 miljoen volgers heeft, genoemd als een mogelijke opvolger van Raf Simons bij Dior, en daarbij werd vooral verwezen naar zijn socialemedianetwerk. Hij heeft voeling met de millennials, zo heet het.»

Joos «Ik ben wellicht de enige persoon in de mode-industrie die Kim Kardashian niet volgt op Twitter of Instagram. Ze is mooi, vooral in het echt, maar ze inspireert me gewoon niet, zeker niet met haar stijl. Het is me een raadsel waarom Kim Kardashian een rolmodel is geworden.»

Ouni «Hiphoppuristen haten Kanye omdat hij met Kim is, maar ik ben geen purist en vind haar oké. Ik vind het alleen niet zo cool dat Kim Kardashian via Twitter aan de fans vraagt wat de titel van Kanyes nieuwe plaat moet zijn. Ik hoef die vraag niet van haar. Ik krijg ze liever voorgeschoteld op Pitchfork.»

HUMO Het bewijst alleszins dat zowel de tanende muziekindustrie als de mode zich alsmaar meer van sociale media moeten bedienen om promotie te voeren.

Brouns «De mode verkeert in limbo. Celebrity’s worden flink betaald om te poseren met, bijvoorbeeld, handtassen. Voor de modemerken is dat niet alleen goedkoper dan een heuse reclamecampagne, maar ook efficiënter, want gemakkelijker te controleren.

»Eén voorbeeld: topmodel Kendall Jenner poseerde drie dagen geleden op haar Instagram met een tas van Karl Lagerfeld. Haar post kreeg intussen bijna 1,4 miljoen likes.»

Belangrijk om weten: Kendall Jenner is het jongere halfzusje van Kim Kardashian. Ze was ook het centrale model in de Balmain-campagne van H&M en groeide zo in recordtijd uit tot hét topmodel van deze tijd. Leuk om weten: haar vader is de ex-atleet Bruce Jenner, die zich onlangs liet ombouwen tot vrouw en intussen wereldberoemd is als Caitlyn Jenner. De Wests, de Kardashians, de Jenners: er valt niet te ontsnappen aan dit familiebedrijf!

'Alle rockers – van Ozzy Osbourne tot Lemmy – mogen een grote mond hebben. En een rapper niet of wat?' TLP, rapper & dj


De lichtjes van het schelden

Ook Kanye West voelt zich in z’n nopjes op sociale media. Aan de release van z’n nieuwe plaat ging de afgelopen dagen een robbertje Twitter-schelden zonder weerga vooraf, en wel tussen Kanye en rapper Wiz Khalifa. Bondige samenvatting: Wiz Khalifa tweette iets over ‘KK’, een soort wiet, Kanye dacht dat het over z’n vrouw ging. In de daaropvolgende scheldpartij haalde Kanye in één moeite door ook Amber Rose door het slijk, een voormalige stripteaseuse met wie zowel Wiz als hijzelf ooit een relatie hadden. Ook het kind van Amber en Khalifa deelde in de verbale klappen. Amber Rose reageerde door uit het bed te klappen: haar venijnige ex zou van – ik parafraseer het even beschaafd – rectale spelletjes houden. Waarop Kanye: ‘Exes can be mad but just know I never let them play with my ass.’

HUMO Dan denk ik: artiesten als David Bowie zaliger hielden hun privéleven afgeschermd, en zorgden voor spektakel daar waar het écht boeit: op het podium en op plaat.

Ouni «Ik kon alleen maar denken: Kanye, je bent 38 jaar, en je hebt een ruzie beëindigd met ‘ass’. Goed gedaan.»

TLP «Dit hoef ik inderdaad niet te weten. Maar rappers die elkaar dissen, battle raps, dat is een cruciaal onderdeel van hiphop. Alleen was het vroeger leuker. MC Shan bracht ooit een plaat uit, ‘The Bridge’, waarop KRS-One een plaat uitbracht: ‘The Bridge Is Over’ (lacht). Beefs worden niet meer uitgevochten op plaat, maar op Twitter. Nu, Kanye en sociale media gaan gewoon samen: hij is écht van deze generatie, en dat maakt hem net zo anders dan z’n voorgangers.»

HUMO Maar mocht-ie z’n mond wat meer houden, dan zou z’n muzikale talent wellicht weer wat meer op de voorgrond treden?

Ouni «De manier waarop Drake zichzelf tot koning van de popcultuur kroonde met ‘Hotline Bling’, met die gekke dancemoves die overal opdoken: ja, dat heb ik liever dan de negativiteit die altijd weer rond Kanye hangt. Maar hij lijkt het zelf ook te beseffen: ‘All positive’ tweette hij uiteindelijk over de ruzie met Wiz (lacht). Tja, en ook Wiz Khalifa heeft een nieuwe plaat te promoten, hè. Toch denk ik dat er geen strategie achter zat: dit was een uit de hand gelopen rant van Kanye. En op een bepaald moment hebben ze vast gedacht: oké, laten we er ons voordeel mee doen. Waarop Kim en Amber een selfie van hen tweetjes samen postten – iedereen tevreden.

»Kanyes grote mond zorgt trouwens ook voor positieve dingen. Op de Brit Awards gaf hij een shout-out naar Skepta: met één zinnetje lanceerde hij die Engelse grime-artiest in de VS. Skepta kan daar nu touren en de Amerikaanse hiphopscene raakte in de ban van grime, een Engels genre dat al jaren bestaat, maar nooit de oversteek naar de VS kon maken. Dat bewijst nog maar eens wat voor een enorme impact Kanye heeft. Op modegebied moet hij zichzelf dus nog bewijzen, maar als producer kun je niet om hem heen.»

TLP «Ach, alle rockers – van Ozzy Osbourne tot Lemmy – mogen een grote mond hebben. En een rapper niet of wat?»

Ouni «Kanye West is de reden waarom ik mijn polaroid- en muziekplatform niet kan stopzetten: zolang ik hem niet voor mijn polaroidcamera gekregen heb, is mijn collectie niet compleet.»

Joos «Kanye West heeft z’n tanden in de mode-industrie gezet, en hij zal blijven doorbijten. Want als er één ding is wat hij niet is, dan is het: een quitter.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234