null Beeld

Kendrick Lamar en de nieuwe hiphop

Critici, je kunt ze maar beter nooit geloven – behalve als ze het hebben over Kendrick Lamar. Lamar gaf de mainstreamhiphop van de West Coast een verjongingskuur met ‘good kid, m.A.A.d. city’. De plaat is stoer zonder gangsta te zijn, slim maar niet belerend, gevoelig zonder stroop. Ze kwam precies op het goeie moment.

Katia Vlerick

De plaat heeft ook een alleszeggende hoesfoto: een polaroid uit het familiealbum van Kendrick Lamar Duckworth (Compton, Los Angeles, 1987) met in de onderste witte rand in stift ‘good kid, m.A.A.d. city, a short film by Kendrick Lamar’ gekrabbeld. De polaroid dateert van eind jaren tachtig – Kendrick Lamar zit als onschuldige peuter op schoot bij z’n oom. Wie goed kijkt, ziet die oom met z’n linkerhand een gang sign maken. Achter hen tweeën hangt een foto aan de muur van de kleine Kendrick met z’n vader, naast hen zit nog een oom en Kendricks grootvader. Alle volwassenen zijn onherkenbaar gemaakt door de zwarte balkjes voor hun ogen, alleen Kendrick kijkt met grote kijkers in de camera. Op tafel staat een zogenaamde forty-ounce, een grote fles malt liquor, ernaast de papfles van de kleine.

Kendrick Lamar, K. Dot voor de vrienden, omschrijft z’n major label-debuut op Dr. Dre’s Aftermath (gelieerd met Interscope) als ‘een verhaal over de plek waar ik opgroeide. Een verhaal over de jongeren, de delinquenten van Compton.’ Luister naar de vertellingen en je snapt waarom hij z’n familieleden onherkenbaar maakte met die zwarte balkjes – samen met de hoesfoto zeggen ze alles over de omstandigheden waarin hij opgroeide, de dingen die hij zag door z’n onschuldige kinderogen.

Lamar beschouwt zichzelf als lid van een generatie die is opgevoed door de slachtoffers van Reaganomics en de crackepidemie van de tweede helft van de jaren tachtig. Toen hij één jaar oud was, bracht NWA ‘Straight Outta Compton’ uit. Z’n echte muzikale opvoeding begon met ‘Let Me Ride’ uit Dr. Dre’s solodebuut ‘The Chronic’ uit 1992 – de allereerste song waaraan hij bewuste herinneringen heeft – maar z’n allergrootste held was 2Pac. Nu al legendarisch is het verhaal over hoe hij op z’n achtste samen met z’n vader de set bezocht waar 2Pac en Dr. Dre de ‘Mad Max’-achtige video voor ‘California Love’ aan het opnemen waren. ‘Een magisch moment,’ noemt Lamar die ervaring. ‘Het was alsof de bliksem insloeg. Toen ik Dre en Tupac de menigte zag opjutten, besefte ik plots dat er méér was dan de crackdealers op straat.’ Op z’n dertiende begon hij met rappen terwijl hij zijn ooms met wapens zag spelen en dope zag verkopen op de stoep.

Vatten we vlug even samen wat daarna kwam: op z’n zestiende hoorde Kendrick Lamar voor het eerst zijn eigen stem door de boxen knallen in de studio van TopDawg Entertainment in Compton, waarna hij z’n eerste mixtape uitbracht: ‘Youngest Head Nigga In Charge’ (2003). Hij noemde zichzelf toen nog K. Dot. Met Ab-Soul, Schoolboy Q en Jay Rock richtte hij in 2009 het collectief Black Hippy op, en in 2011 bracht hij z’n debuutplaat ‘Section.80’ uit. Daarop werd hij door de Californische heilige drievuldigheid Snoop Dogg, Dr. Dre en Game gekroond tot ‘de nieuwe koning van de West Coast’.


Kendrick Lamar - Backseat Freestyle

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234