null Beeld

Kerken die instorten tijdens de Mattheuspassie. Dokter De Zeulder kan er niet mee lachen

In deze paasweek, dierbare gelovigen, herdenken wij dat ook de vorige jaren de Mattheuspassie veelvuldig werd opgevoerd. Er zijn evenwel (om het verwaarloosde woord ‘evenwel’ nog maar eens te gebruiken) nog steeds mensen die dat werk niet kennen. Missen zij iets? Muziekliefhebber Koen De Zeulder licht u graag voor.

'Dat heb je met kerken: ze storten in als ze zijn volgelopen'

Dr. Koen De Zeulder «Mooiere muziek dan de Mattheuspassie is er nooit gemaakt. De tragiek maar ook de barmhartigheid druipt ervan af als schuim van een bikinibabe in een carwash. Zelfs een toondove hooligan met een vuvuzela zou er niet in slagen dit meesterwerk om zeep te helpen, om even een geraffineerde terugverwijzing naar die carwash te maken. Dit is de muzikale perfectie.»

HUMO Hoe heb je de passion leren kennen?

De Zeulder «Toen ik 7 was, ben ik met mijn ouders naar een opvoering geweest. Ik was altijd al een muzikaal kind, en hoewel het werk mij onbekend was, kon ik het meteen meezingen. Mijn kinderlijke maar rijke sopraanstem parelde boven het koor en de instrumenten uit. Ook letterlijk. Want meteen begon ik, puur door de kracht van de muziek, te zweven. Algauw hing ik een meter of tien boven het publiek, want het was een hoge, oude kerk.»

HUMO Hoe reageerden de toeschouwers?

De Zeulder «Slechts weinigen hadden mij in de gaten, de meesten zaten verzaligd met gesloten ogen te luisteren. Een paar mensen met muzikaal inzicht merkten op dat ik steeg naarmate ik hoger zong, en het dalen gebeurde volgens hetzelfde mechanisme. Ze begrepen dat ik mij veilig tot op de begane grond zou kunnen kwinkeleren. Niemand zag het gevaar.»

HUMO Welk gevaar?

De Zeulder «Een grote draagbalk van het dak stond op afknappen. Ik had het zelf ook niet meteen gezien, maar ik hoorde het. Een zacht, knapperig geluid, als van een tandeloze die chips eet. Toen ik wat dichterbij kwam, zag ik een scheur die schuin overlangs liep. Het zou nog een kwestie van minuten zijn. Dat heb je met kerken: ook toen al stonden ze meestal leeg, maar die dingen storten gewoonlijk pas in als ze zijn volgelopen.»

HUMO Heb je meteen alarm geslagen?

De Zeulder «Dat heb ik overwogen. Maar ik zag hoe de balk langzaam meetrilde met de muziek. Als het publiek begint te schreeuwen en te gillen, dan kan dat ding het meteen begeven door de kakofone geluidsgolven. Dat besefte ik meteen.»

HUMO Het was dus bang afwachten tot het einde van het concert.

De Zeulder «Afwachten is nooit mijn ding geweest. Ik ben dus tijdens een mooi glissando naar omlaag gedoken, en ik heb de bachtrompet uit de handen van een muzikant gegrist. Op momenten van grote nood zijn mensen tot veel in staat, dat heb ik toen geleerd. Nooit eerder had ik zo’n ding van dichtbij gezien. Nadat ik mij ervan had vergewist wat de voorkant en de achterkant van het instrument was, plaatste ik het op mijn lippen. Ik liet mij tot op de begane grond zakken, en ik speelde een prachtige solo. Rustig de koperen noten in het rond strooiend, wandelde ik de kerk uit. De musici volgden mij spontaan, want ze wilden niets missen van mijn improvisatie, die zeer vooruitstrevend was, maar die tegelijk een groot respect voor de muziek van Bach betoonde. Het publiek volgde vanzelf. Als een bruidsstoet liepen wij de kerk uit, het grote plein op. Op een veilige afstand hield ik halt. Nog een laatste beweging speelde ik, waarbij ik de allerlaatste noot voor mezelf hield. ‘Ik ga nog één noot spelen’, zei ik tegen mijn toehoorders, ‘stop daarna je vingers in je oren en kijk meteen om.’

»Dat deed ik dus. Het was een la bémol, ik zal het nooit vergeten. Het publiek wendde de blik naar de kerk. Mijn la bémol was een juiste inschatting: het was het laatste trillinkje wat de balk nodig had. De kerk stortte in zoals alleen kerken kunnen instorten, maar door de stofwolk die van onderaf ontstond, leek het drie seconden alsof ze ten hemel zou opstijgen. Het was een mooi spektakel. Ja, de Mattheuspassie is een aanrader. Dat was toch wat u wilde weten?»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234