null Beeld

Kirsten Dunst: 'Sinds ik moeder ben, geef ik geen bal meer om wat mensen van me denken'

‘On Becoming a God in Central Florida’: nee, een overdreven catchy titel is het niet, maar volgens hoofdrolspeelster, tevens executive producer Kirsten Dunst (jawel, dé) mogen we ook gewoon ‘On Becoming’ zeggen. Hoe het ook zij: in deze puike zwarte komedie speelt ze Krystal Stubbs, een kersverse moeder die, in een wanhopige poging om de eindjes aan elkaar te knopen, besluit om in het louche piramidesysteem te stappen dat ze verantwoordelijk acht voor de dood van haar man. Ze blijkt er een neus voor te hebben.

Noud Jansen

undefined

Kirsten Dunst «Krystal is héérlijk om te spelen. Ze is onstuimig, zit boordevol energie en laat zich door niemand de les spellen. Als kijker supporter je voor haar, omdat je weet dat ze ’t allemaal voor haar dochtertje doet. Ik wist het al toen ik voor het eerst het script las: ‘Dit is het!’ Al moet ik toegeven dat er enkele momenten zijn geweest dat ik me afvroeg of ik er wel mee moest doorgaan.»

HUMO Hoezo?

Dunst «Het heeft drie jaar geduurd om ‘On Becoming’ van de grond te krijgen – de serie is twee keer van network veranderd. En vijf maanden voordat de opnames zouden beginnen, werd ik zélf moeder. Zeker in het begin was het ontzettend lastig om me nog op ‘On Becoming’ te focussen; alle aandacht ging naar mijn zoontje, Ennis.»

HUMO U moet doodop geweest zijn tijdens de opnameperiode.

Dunst «O, dat kun je niet geloven. Al in de tweede week belde ik huilend mijn schoonmoeder op: ‘Ik ben kapot! Hoe doen mensen dit?’ Maar ik haalde kracht en inspiratie uit het personage dat ik speelde: ook Krystal zit in een moeilijke periode, maar ondanks alles blijft ze met volle kracht vooruitgaan. Ik denk trouwens dat het me op bepaalde vlakken ook geholpen heeft dat ik vlak voor de opnames moeder was geworden. Al was het maar omdat ik uit eigen ervaring wíst hoe je een baby in een maxicosi steekt – dat hoefde ik dus niet speciaal voor de serie te leren. En mijn moederschap heeft me ook bevrijd, in die zin dat ik er sindsdien echt geen bál meer om geef wat mensen van me denken. Als actrice heb ik nog minder remmingen dan voordien.»

HUMO ‘On Becoming’ speelt zich af in 1992, wat jullie de gelegenheid gaf om Krystal royaal van jeanspakjes, gelnagels en zelfbruiner te voorzien. Ik kan me voorstellen dat u zich daar geweldig mee heeft geamuseerd.

Dunst «Heel zeker, ja. Al kostte het me wel de nodige moeite: mijn nagels moesten om de haverklap worden bijgewerkt, en ik ben vijf maanden lang iedere zondag aan de spray tan gemoeten. Ik durfde mijn zoontje niet eens meer aan te raken, uit schrik dat hij onder het bruine goedje zou zitten (lacht).

»We hebben er wel nauwgezet op toegezien dat Krystal geen kleren zou aanhebben die nu weer hip zijn – want ik weet niet of je het weet, maar de jaren 90 zijn weer helemaal terug van weggeweest.»

HUMO In 1992 was u 10. Herinnert u zich nog hoe populair piramideverkoop destijds was?

Dunst «Nee, eerlijk gezegd had ik nog nooit van piramideverkoop gehoord tot ik het scenario las. Mij doet het wat denken aan Instagram: hoe meer volgers je hebt, hoe meer geld je verdient dankzij reclame en product placement. En hoe meer reclame jij maakt, hoe meer de top verdient. Ik ben er ook zeker van dat Krystal in deze tijden helemaal into Instagram zou zijn. Ze zou vast meer volgers hebben dan ik (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234