null Beeld

Klikken tot het klikt: internet dating in Vlaanderen

'Die avond, toen de topmanager in zijn blootje op handen en voeten rondkroop, met een hondenketting aan, heb ik beseft dat sm niks voor mij was.' Internet dating in Vlaanderen.

Uit het profiel van X:

Wat ik zoek:


'Als jij, jongere dame, door je fysieke verschijning en je karakter vreugde brengt in je omgeving dan kan je waarschijnlijk ook de muze doen komen in het hart van deze dichterlijke ingenieur terwijl we samen dat kleine hotelletje in de Ardennen ontdekken, daar een tongstrelend gerechtje proeven en genieten van een zalige wijn. Jij houdt van stilte of van rustige muziek en je vaardigheid qua taal, zowel mondeling als schriftelijk alsook enige artistieke aanleg wordt sterk gewaardeerd. Eenvoud geeft klasse aan je levensstijl. Je foto bewijst dat je ook op dit vlak niets te verbergen hebt.'

'Wat ik niet wil:


'Een bazige vrouw, hopeloze en radeloze gevallen. Tegenover een nicotineverslaving zal al zeer veel positiefs moeten staan om enige kans te maken. Opvallende tatoo's en zeker een ijzerwinkel aan piercings betekent 'rien ne va plus'. In principe heb ik niets tegen kinderen voor zover zij de relatie niet hypothekeren door hun afwijzend, onhandelbaar of zelfs 'maar' onverschillig gedrag.'

Ziedaar het lyrische profiel van een 54-jarige ingenieur. op de datingsite Rendez-vous. De bijgevoegde foto toont een halfkale, scheelkijkende meneer die zijn haarkleur zelf als 'hoogblond' omschrijft, maar die wij eerder aan de grijzende kant zouden situeren. Stoomt verse groenten uit zijn eigen tuin, heeft een geheim recept voor pompoensoep en houdt zich ook onledig met het bakken van taarten (alles met liefde klaargemaakt). Is praktiserend katholiek en noteert als favoriete literatuur in de eerste plaats zijn eigen schrijfsels en gedichten (maar ook Eos en zelfs al eens een strip).

Zonder het profiel zou ik, als goedhartige moeder Teresa, nog overwegen om één keer met de ouwige duts van de foto af te spreken - uit medelijden. Maar ik vrees dat ik niet aan zijn hoge eisen voldoe.

Gelukkig zijn er ook nog andere mensen te vinden op Rendez-vous, de populairste datingsite in België met gemiddeld 47.000 (unieke) bezoekers per dag of 750.000 bezoekers per maand. Een gigantisch aantal, en het cijfer groeit nog. 'Daten via het internet is een maatschappelijk gegeven waar je niet meer omheen kan, ook niet in Vlaanderen,' klinkt het bij de netbeheerders. Dat blijkt onder meer uit het succes van televisiereeksen als 'Sex and the City' of de advocatenserie 'Ally Mc Beal': internetdaten maakt er een vanzelfsprekend deel uit van de levensstijl van personages als de New Yorkse sekscolumniste Carrie Bradshaw.

Het gros van de gebruikers op Rendez-vous is hoger opgeleid: bijna twee derden van de Rdv'ers heeft - naar eigen zeggen - hogeschool of universiteit gelopen. Mannen vormen met 65 % een absolute meerderheid. De gemiddelde leeftijd is 32, en bijna 90 procent is tussen 21 en 44 jaar. Managers, bedienden en werklozen maken het meest gebruik van de datingsite, studenten blijken er dan weer geen boodschap aan te hebben. Rendez-vous is één van de bestbezochte sites in België, en toch geeft niemand graag toe dat hij of zij er aan een lief is geraakt. Humo sprak met enkele verstokte daters.

Lees de interviews in Humo 3455
De Forumvraag van de week: Wat is uw opmerkelijkste date-ervaring?

Hebt u ook zulke straffe (internet)datingverhalen? Vertel ze anoniem aan het immer begripvolle oor van Humo's Forum, en lees meteen ook de huiveringwekkende, ontroerende dan wel stomende belevenissen van uw lotgenoten.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234