Komieken over de vraag: 'Waar moet u mee lachen?' (slot)

'Iedereen lachte toen ik zei dat ik komiek wilde worden,' sprak de grote Britse komiek Bob Monkhouse ooit. 'Wel, nu lachen ze niet meer.' In dit derde en laatste deel van onze serie waarin humoristen opbiechten waar zij zélf om moeten lachen: mooie meisjes die knallende boeren laten, Hugo Camps, de Olympische finale verstoppertje spelen voor heren, en lappen Schweinefleisch ter grootte van een baksteen. Mahlzeit!

Herr Seele

«Ik rijd wel eens met de wagen naar Düsseldorf om in restaurant Füchschen een stuk Schweinefleisch ter grootte van een baksteen te eten, en dan valt het me altijd weer op wat een grappige jongens de Duitsers wel niet zijn. De meest hilarische zangvorm ter wereld, het jodelen, vindt dan ook zijn oorsprong in een Duitstalig gebied, Tirol. Mijn favoriete jodelaar is Takeo Ishi, een vrolijke Japanner die in mijn YouTube-favorietenlijstje staat met 'Bibi-Hendl', opgenomen in het fantastische tv-programma 'Musikantenstadl'. Daarin imiteert hij op treffende wijze een kip, tot vreugde van het in traditionele klederdracht gehulde publiek. Extreem geestig, juist omdat het zo pijnlijk ongeestig is.»

«Qua comedyseries op tv houd ik vooral van het meer surrealistische werk, zoals 'Big Train' en 'Monty Python'. Iedereen heeft het overigens altijd maar over 'The Ministry of Silly Walks' en 'Bicycle Repair Man', maar de grappigste Python-sketch is er wat mij betreft eentje uit hun derde reeks: de Olympische finale verstoppertje spelen voor heren te Londen. Het is precies wat je denkt dat het is: een Paraguayaan die tot duizend begint te tellen aan Nelson's Column, tegen een Engelsman die een taxi neemt tot aan de luchthaven van Heathrow, waar hij een vlucht naar Sardinië neemt en zich daar verdekt opstelt achter een zuil in een oude burcht. Uiteindelijk vindt die Paraguayaan hem na elf jaar, twee maanden, 26 dagen, negen uur, drie minuten en 27 seconden, heel toevallig precíés even lang als het de Engelsman had gekost om de Paraguayaan te vinden. Gelijkspel dus, en een rematch de volgende ochtend (lacht). Dat vind ik dus crimineel geestig, omdat het tegelijkertijd heel domme en heel slimme humor is, en werkelijk nérgens over gaat.»

«Van 'Zonde van de zendtijd' heb ik overigens nog een goeie techniek opgestoken waarmee je een grap die eigenlijk ook weer niet zo héél erg geweldig is toch geweldig kunt maken: zet 'm op muziek of op rijm. Een personage als Joe Roxy, de erotische poëet uit Overpelt, heeft daar voor een groot deel zijn succes aan te danken. Ik bedoel, neem nu een Joe Roxy-gedicht als 'Ze geurde naar seringen / Haar ouders waren rijk / Ik wilde haar bespringen / De rest dat is gezeik'. Op zich is dat niet zo'n heel sterke grap, maar je begint er toch spontaan mee te lachen omdat het rijmt en een metrum heeft.
»Idem dito voor Tom Lehrer. Lehrer was - ís - een humoristische Amerikaanse liedjesschrijver die vooral bekend was in de jaren 50 en 60. Hij heeft zo'n nummertje over The National Brotherhood Week, een verbroederingsweek tussen alle rassen en standen in Amerika, dat begint met regels als 'All the protestants hate the catholics' en 'All the catholics hate the muslims', en aan het einde zingt hij: 'And everybody hates the jews'. Geen legendarische joke als je 't zo droog leest, maar op muziek wérkt het. »Lehrer heeft ooit een geweldige uitspraak gedaan over zijn carrière als muzikant: 'Als mijn songs ook maar één iemand op deze wereld ertoe aangezet hebben om een vriend te beledigen of een geliefde te mishandelen, dan is 't het allemaal waard geweest.' Lijkt me het perfecte grafschrift.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234