Kong: Skull Island

Zon, zee, strand en een losgeslagen aap.

Na U.N.C.L.E., SPECTRE, S.H.I.E.L.D. en Publifin maken we in deze nieuwe ‘King Kong’-spin-off kennis met een nieuwe schimmige organisatie: Monarch, een agentschap dat met overheidsgeld overal ter wereld speurt naar kolossale monsters. De nieuwste expeditie voert naar een onbekend eiland in de Stille Zuidzee, dat volgens Monarch-baas Bill Randa (John Goodman) over een wel heel bijzondere fauna beschikt: ‘Dit is de plek waar God de schepping onafgewerkt heeft gelaten!’

Dat het eiland dankzij satellietfoto’s nu pas werd ontdekt, heeft overigens een goede reden: het eiland, zo krijgen we te horen, ligt namelijk al eeuwen verborgen achter ‘een permanent stormsysteem’ en is alleen per helikopter bereikbaar door ‘een zeldzaam lagedrukgebied’. Geen idee wat u van dat soort metereologische lulkoek vindt, maar de Frank Deboosere in ons begon spontaan te grinniken. De expeditie is nog maar net op het eiland gearriveerd of Kong begint de helikopters als tennisballen uit de lucht te meppen: zoals de reuzenaap op een bepaald moment in slow motion door de lucht zweeft, heeft hij zowaar iets weg van een Avenger in een gorillakostuum.

Vervolgens begint een survival-horror-monsterfilm waarin de overlevende expeditieleden één voor één worden verpletterd, vermalen, in tweeën gereten of gewoonweg verzwolgen, en dat niet alleen door Kong, maar ook door een heleboel andere prehistorische schepsels die ineens uit allerlei spelonken komen gekropen, waaronder een gigantische spin waar zelfs Shelob uit ‘Lord of the Rings’ piepend voor zou terugdeinzen. In de pikorde van de ‘King Kong’-films leunt deze merkwaardige mix tussen ‘Jurassic Park’, ‘Predator’ en ‘Apocalypse Now’ (we schrijven 1973, de Vietnamoorlog is net afgelopen en op de soundtrack barst de ene seventieshit na de andere los) overigens eerder aan bij de Japanse Kaiju-films uit de jaren 60 en 70 (‘All Monsters Attack’, ‘King Kong vs. Godzilla’, ‘Legend of Dinosaurs & Monster Birds’) dan bij de Amerikaanse Kongflicks.

De mysterieuze atmosfeer uit de allereerste ‘King Kong’ uit 1933? De romantiek uit de remake van Peter Jackson? Psychologische diepgang? Interessante karaktertekeningen? Allemaal verpletterd onder Kongs knallende knuisten. Op het moment dat die gigantische zespotige wandelende boomstam zonder aanwijsbare reden in beeld verscheen, wisten we het wel zeker: ‘Skull Island’ hoort thuis in het domein van de monsterlijke camp. Ook de vertolkingen situeren zich in dat domein: Samuel L. Jackson amuseert zich zichtbaar te pletter als de kolonel die op het eiland een nieuwe Vietnamoorlog wil ontketenen en met furious anger zinnetjes uitroept als ‘Deze oorlog gaan we niet verliezen!’; John C. Reilly is best geinig als de Amerikaanse piloot die al sinds 1944 op het eiland woont en vraagt hoe de Chicago Cubs het tegenwoordig doen; en Brie Larson loopt er als de fotografe bij zoals alleen vrouwen er in blockbusters bij lopen: als opsiersel.

Tom Hiddleston, de topkandidaat om Daniel Craig op te volgen als James Bond, vertolkt dan weer een spoorzoeker die door de Monarch-baas werd ingehuurd om... Ja, waarom eigenlijk? Pas diep in de tweede helft, tijdens een trektocht door de jungle, mag de spoorzoeker eindelijk zijn kunde demonstreren: hij knielt neer in het kreupelhout, onderzoekt met gefronste wenkbrauwen een kleine witte zwam en komt tot het besluit dat ‘hier ergens een rivier is!’ Kijk, misschien dat u vindt dat wij een rare smaak hebben, maar wij vinden dat soort ridicule scènetjes werkelijk verrukkelijk. Nee, hoogstaande cinema kun je het eindresultaat niet noemen, maar u hebt tenminste een duidelijke keuze: ofwel begint u, bij de aanblik van de met een gasmasker uitgeruste Hiddleston die in een fotogenieke groene gifwolk met een Japans zwaard gevleugelde monsters uit de lucht staat te hakken, meewarig met het hoofd te schudden, ofwel roept u net als wij: ‘Yééééééééééééé-haaa!!!’

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234